zadel of singel probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

zadel of singel probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 20:57

zijn er hier meer mensen waarbij het paard zonder enige aanwijsbare oorzaak een hekel heeft aan het zadel. Hij reageert al behoorlijk boos op het zadel sinds ik hem heb (3 jaar) en hij loopt al die tijd al met hetzelfde zadel. De zadelmaker heeft al eens naar het zadel gekeken maar kon er zo niets aan ontdekken. Het zadel wordt ook regelmatig opgevuld.

Nou zit ik te denken kan de irritatie ook van de singel komen?? Welke singels zouden prettig dragen voor het paard? Voorheen had ik een katoenen singel en nu een van neopreen. Wat zijn jullie ervaringen met singels

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:19

misschien is je paard erg onsubtiel zadelmak gemaakt en heeft ie er nu nog last van.

Ik zou wel een second opinion vragen als ik jou was of een ander zadel een paar week lenen en kijken hoe dat gaat. Veel succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:38

Hey, hier hetzelfde probleem gevonden. Paard is vriendelijk zadelmak gemaakt, heeft het met alle zadels die ik heb gehad. Denk ook al aan de singel. Ook een bontje onder het zadel, ondanks dat het zadel goed paste, werkte best prettig, zodat er iets zachters op haar rug lag. Mischien dat dat jou paard ook helpt. Tis nog steeds niet over hoor, wil ook een neopreen singel gaan proberen. Of singelbontje...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:59

Nettie schreef:

Ik zou wel een second opinion vragen als ik jou was of een ander zadel een paar week lenen en kijken hoe dat gaat. Veel succes

Mee eens, als je al die jaren al t zelfde zadel op hebt liggen.
Misschien heeft iemand anders er net ff een andere kijk op.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:24

Persoonlijk ga ik voor de leren singels

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:34

Sommige paarden blijven dit volgens mij altijd houden, maar het kan ook aan de manier liggen hoe je aansingelt, singel je 'snel door' of doe je het heel rustig?
Je zou het weer van voren af aan kunnen gaan opbouwen. Misschien eerst proberen met een schoftje en niet helemaal doorsingelen. Als hij niet boos wordt, belonen met een aai of wat lekkers.

Maar het kan heel goed zijn dat hij altijd boos blijft op het zadel, veel succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:42

misschien is hij niet goed zadelmak gemaakt en heeft hij singeldwang.

dan is bij het zadelmak maken de singel te snel aan gesingeld ,(gelijk strak)
ik weet niet of jij hem zadel maak heb gemaakt of iemand anders.
wat je kan doen is het zadel gaatje voor gaatje langzaam aan aansingelen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:25

Ik zou toch nog eens goed door een ander naar je zadel laten kijken. Mijn merrie had ook heel erg zadeldwang en achteraf bleek toch het zadel de boosdoener te zijn, het drukte teveel naast de schoft. Nu met zelfde zadel maar een andere (dus wel zelfde merk en type, maar een ander exemplaar) geen problemen meer. Mijn merrie reageert ook beter op leren singel dan neopreen. Ik denk dat het komt doordat het gladder is en daarom eerder plooit. Ik heb een voorgevormde met aan een zijde elastiek (prestige)

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:37

He,
Hier nog iemand met z'on paard. Ik heb laatst op VMR ook een dergelijke vraag geplaatst (zadeldwang/singelvrees). Het zadel van mijn merrie ligt perfect, is net nieuw, dus daar kon het niet aan liggen, ook had ze geen rugproblemen. Het blijkt bij haar nu toch vooral in het aansingelen te liggen. Ik kreeg van iemand de tip 'andersom' aan te singelen, dus niet van beneden naar boven, maar van boven naar beneden. Dus de stoot door de gesp duwen, snap je hem? Werkt wel.
Ook ben ik veel rustiger gaan opzadelen en aansingelen en dit werkt erg goed, ik merk na 5 keer al verbetering. Ik had er nooit zo bij stilgestaan maar ik zadelde vrij snel op en trok de singel ook in 1 keer behoorlijk strak. Ik liet me altijd opjagen door degeen met wie ik rij, die heel efficient en snel is, en dat ben ik minder Haha! . Zij zat dan al op d'r paard te wachten terwijl ik m'n zadel zelfs nog moest halen. Dan gooide ik hem er toch (onbewust) te snel op
Nu leg ik het zadel er erg rustig op, singel op het meest losse gaatje. Dan weer even borstelen, singel wat strakker enz. Gaat erg goed zo.Misschien heb je de singel ook wel altijd te strak?
Ik ben in ieder geval weer even met m'n neus erop gedrukt dat je met paarden nooit haast moet hebben. Iets effe snel doen, werkt vaak averechts.
Succes!!
[/url]