Mijn paard wordt ontzetten heet als ik de galopwissels doe. Is dit iets typisch voor hem of is het bij jullie ook bekend?
Nu los ik het op door galop, wissel, stap, galop, wissel, stap en zo voorts.
Andere tips zijn van harte welkom!
Lusitana
Geplaatst: 16-11-04 20:32
Misschien gebruik je het spoortje een beetje meer in galop wissels?
Kimpjeuh
Geplaatst: 16-11-04 21:42
de meeste paarden worden daar heet van, die van mij ook
tam20
Geplaatst: 17-11-04 00:24
Ik heb daar ook heel erg last van met mijn merrie, ik probeer zelf gewoon zo ontspannen mogelijk door te rijden en haar weer te krijgen, waar ze daarvoor was. Mocht ze echt heel heet blijven, dan draai ik een kleine volte en ga gewoon weer door met het andere werk.
JumpingRider
Geplaatst: 17-11-04 12:52
Devil word er ook heter van,,,
Don_Zhivago
Geplaatst: 17-11-04 16:38
probeer het eens vanaf verzamelde galop.. maak je zo zwaar mogelijk, en als hij de wissel springt een beetje naar voren leunen en na de wissel gelijkw eer terug. en proberen weer te verzamelen..
en je kan ook je wissels oefenen op de B-E lijn das een korte lijn en zo heeft hij niet de kans om weg te rennen..
zo moeten wij het ook doen.
Pluutje
Geplaatst: 17-11-04 19:51
Bij enkele wissels heb ik er totaal geen last van. Maar ik ben nu een beetje series aan het oefenen en dan wordt hij soms wel wat druk(waarschijnlijk ook omdat we daar nog maar net mee begonnen zijn). Wat ik dan soms doe is het volgende; ik rijd eerst de wissels, als hij dan wat heet wordt laat ik hem wat langer worden in z'n hals en even weer rustig worden. Dan richt ik hem weer op en doe ik het nog een keer. Meestal rijd ik de wissels aan het eind van het uur, zodat ik meteen kan stoppen met rijden als hij het goed heeft gedaan. Ik beloon hem dan en laten hem laag in z'n hals uitgalloperen. Daarna (via de draf) uiteraard naar de stap en uitstappen.
Pluutje
Geplaatst: 17-11-04 19:53
Die van mij wordt trouwens soms juist wat heet van stap-galop-stap-galop dus dat zou ik persoonlijk niet als oplossing kiezen...Maar kan ook per paard verschillen natuurlijk.
joycje
Geplaatst: 17-11-04 20:59
Het gebeurt vaker dat ze loperig worden van een wissel. Dit kan betekenen dat hij niet recht is in de wissel. En dat hij er "onderuit" vlucht. Je kan hem dan eerst wat rechter maken door bijv. contragalop. En wat contrastelling te nemen op de lange zijdes... Wat je ook kan doen is in de galop op de diagonaal gaan en daar tempowisselingen gaan rijden.. Dus drie passen voorwaarts en dan juist sterk verzamelen. Als je hem dan aan het einde van de diagonaal verzameld hebt probeer dan de wissel te springen.. Dan heeft hij minder kans op loperig te worden.. Als je merkt dat hij al loperig wordt terwijl je de wissel voorbereid rij dan gewoon door in de zelfde galop en ga nog wat tempowisselingen rijden...
Groetjes joyce
Pluutje
Geplaatst: 17-11-04 21:24
Ja inderdaad als hij al loperig komt als hij denk dat er een wissel aankomt, dan de wissel niet rijden!
Nicky2
Geplaatst: 19-11-04 11:17
mijn merrie, wordt ook heel heet van gallopswisselingen en wil der dan ook niet meer mee stoppen. Ik rijd nooit te veel galopswisselingen achter elkaar en als ze het merkt dat we een galopswisseling gaan rijden, stel ik het uit.
trisca
Geplaatst: 19-11-04 12:29
veel wachtoefeningen doen. Blijf stappen tot ie weer rustig wordt en zet hem pas in als ie geconcentreerd en rustig is. Ook niet iedere training oefenen, dan wordt ie alleen maar drukker.
Bets
Geplaatst: 19-11-04 13:28
Veel afwisselen. Als je galopswissel wilt doen op diagonaal dan stel je paard eerst recht als je diagonaal op gaat, vervolgens vraag je de stelling die je moet nemen om naar toe te springen. Bijv je zit in rechtergalop, je gaat diagonaal op, je gaat voorzichtig linker stelling vragen, als paard begint te versnellen, maak je ophouding en ga je beetje wijkendachtig naar rechts verplaatsen en vervolgens je gewicht omplaatsen naar links toe, paard zal dan wisselen. Dit zal je steeds in mindere mate hoeven toe te passen naar verloop van tijd en training.
Mursey
Geplaatst: 19-11-04 13:37
Ken het! Mijn paard wordt ook heel heet van al die wissels. Zitten een paar goede tips tussen, die ga ik ook mooi toepassen. Het ligt dus niet alleen aan jouw paard!