Steeds meer vragen maar minder willen buigen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Steeds meer vragen maar minder willen buigen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:55

Ik rijd mijn paard er steeds meer "aan", d.w.z. meer aangespannen en rond van oren tot staart. En hierdoor loopt ze meer opgericht. Maar ik merk nu dat ze op rechte lijnen er mooi aan blijft, maar als ik b.v. een volte 10 meter rijd, wil ze niet mooi inbuigen. Als ik haar dan losser laat wil ze dit wel... Ik begrijp dat het moeilijker is om in te buigen en er aan te blijven... Nu vraag ik me af of ik door moet vragen, ze probeert er echt onder uit te komen door protest hupjes te maken op de plaats, zo van " je houdt me tegen voor, ik stop dus".. Terwijl ze juist moet leren door te lopen, zonder impuls te verliezen ondanks dat ze voor eraan gehouden wordt... Wat te doen??

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:28

Misschien dat je haar van voor teveel tegenhoudt, aangezien je zegt dat als je haar losser laat ze het wel doet. Probeer haar meer op je zit en benen rond te rijden dan op je teugels. Ze krijgt nu namelijk tegenstrijdige tekens, aan de ene kant wordt ze tegengehouden, terwijl ze aan de andere kant wel voorwaarts moet lopen. Vandaar waarschijnlijk haar protest hupjes.

Ik weet natuurlijk niet zeker of dit zo is, daarvoor zou ik jou moeten zien rijden, maar ik zou haar eens proberen gewoon wat losser van voor te rijden en wat meer met je benen en zit. Wie weet helpt het wel! Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:33

Verplaatst van VMR naar RT.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:59

Mijn pony is ook net aan het leren om aan de teugel te lopen. Hij heeft hiervoor nog de verkeerde halsspieren en soms dus gewoon lichamelijk moeilijk. Op de lange zijde gaat dus al behoorlijk goed, maar in de wendig probeert hij zich er ook gewoon tussen uit te drukken. Omdat hij de verkeerde halsspieren ontwikkeld heeft, is het al moeilijk om dus te buigen naar beneden, laat staan naar beneden EN naar binnen. Misschien is dit ook aan de hand bij die van jou. In dat geval doorzetten. Eerst wat aan de langere teugel en steeds meer buiging en stelling vragen. Loopt hij uiteindelijk op de volte aan de teugel, houdt dan na een paar minuten op, ze kunnen hier dan al behoorlijk spierpijn aan hebben, als het een kwestie van spieren kweken is!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:19

Het is niet zo gek dat je paard die hoge druk niet accepteerd.
Als hij het goed doet bij minder druk, waarom wil je dan meer druk?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 18:46

Ik rij nu M1 ga bijna naar M2, hier is het gewenst om meer opgericht te rijden en niet los en lang... Dus train ik hieraan op dit moment. Als ik hier los en lang laat lopen kom ik echt niet een volte van 10 meter in. Exact rijden betekent dat je je paard volledig onder controle moet hebben, anders kan je geen balans krijgen. Ik balanceer nu zelf op de grens. Mijn paard krijgt hierom zo nu en dan nog de gelegenheid om er tussen uit te piepen. .. Ik wil haar echter niet forceren....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:20

Ja ik snap dat je hem opgericht wil krijgen, maar hoe wil je dit verkrijgen? Door meer druk op te bouwen?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:07

Met wat meer lucht in je hand rijden wil niet zeggen dat je m meteen los en lang moet rijden.
Hij moet van achteren ondertreden en meer gewicht gaan overnemen voor de oprichting. Als jij achter er bij rijdt, komt voor er vanzelf " op "
Maar als jij m voor teveel begrensd heeft het achterbeen geen ruimte om onder te treden en kan dus geen gewicht overnemen=geen oprichting.
Zoek voor jezelf " de " druk die bij je paard past.
Dus niet te veel dat ie er wel bij kan komen maar ook niet te weinig dat je t voor verliest. Probeer dit voor jezelf te leren voelen.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:58

Heb je je binnenbeen er wel goenoeg aan? Been is ook heel belangrijk bij rond rijden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:36

Yep, benen, zit...