Ik heb een e-pony 155,5 cm van 9 jaar. Met deze pony rijd ik dressuur in de Z1 . Nu word ik door de jury steeds laag beoordeelt (gem 175 punten) omdat de pony niet goed verzameld loopt. Hier had ik in de M2 al last van dus ik moest meestal foutloos rijden voor winstpunten omdat ik gemiddeld niet boven een 6 per onderdeel uitkwam. De pony is super en wilt altijd werken. Alleen is hij vreselijk sterk in zijn hoofd en krijg ik hem niet goed verzameld. Weet iemand hier een oplossing voor???
P.s Ik ben afgelopen zondag gejureerd door Mevr. de Bel (grand prix jury) Opmerking op protocool: Pony toont (nog) te weinig verzameling. Mag achter meer onder treden en voor meer rijzen. punten 174
Lusitana
Geplaatst: 16-11-04 12:29
eh, verzamelijng heeft niet veel met zijn hoofd te maken, maar met zijn achterhand... Misschien loopt je pony op de voorhand omdat je teveel druk op het bit uitoefend? Heb je begeleiding? Wat zegt die? Het is een beetje lastig oordelen van achter de pc. Heb je een foto? Toch knap dat je dan in de Z loopt terwijl ze in de L al een lichte vorm van verzameling willen zien...(eh, tenminste toe ik nog dressuur reed in Nl)
Ctal
Geplaatst: 16-11-04 12:57
In de L heb je echt nog geen verzameling nodig. En vroeger ook niet. Gewoon een goede aanleuning en niet op de voorhand hangen.
Heb je geen priveles? Dan kun je er samen met je instructeur/instructrice a werken. Sterk in de mond worden ze niet geboren, dat wordt er in gereden.
Veel overgangen rijden, niet constant druk op de teugels houden, veel schakelen. oefeningen rijden zoals sb, travers...op die manier kun je gaan verzamelen. Houd de verbinding licht, anders kan je niet eens verzamelen.
roxy10
Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-04 13:06
Lusitana: Ik rij met een ongebroken trens bit. Dit komt omdat de pony niet nageeflijk wilde lopen. Hij is toen voor 2 maanden naar een dressuurstal geweest. dat is 1 1/2 jaar geleden geweest en ik liep toen in de L1.
Lusitana
Geplaatst: 16-11-04 13:41
Er is niks mis met een ongebroken trens...ik doelde meer op hoe je je handen gebruikt en misschien gebrek aan zit en benen? Nogmaals , ik zit ook maar achter de pc je verhaaltjes te lezen. Tips van hierboven lijken me juist. En ik sta versteld van de niet verzameling in de L, van mijn paard werd door de jury dus wel een lichte vorm van verzameling verwacht...en moet dat dan niet bij het wijken? Hm, misschien een zo´n piefje? Vertel eens meer, wat zijn dan wel de eisen in de L...?mag pben en hoe vroeger is vroeger, ik zie dat je 16 bent...ik ben 43...
stabby
Geplaatst: 16-11-04 14:41
ja, dan moet je meer met je been inkomen, en meer loslaten van voren misschien heb je er wat aan, k hoop het
daantjelover
Geplaatst: 16-11-04 15:17
heel veel been en dan maar opvangen
Phynix
Geplaatst: 16-11-04 18:05
Lusitana, ik reed 5 jaar geleden nog in de L en toen heb ik ook niet hoeven verzamelen. Wijken moest toen wel. Ik heb wel begrepen dat de afgelopen jaren, sinds 5 jaar dus, de proeven moeilijker zijn geworden. Maar ik heb het dus ook nooit hoeven doen. Wat betreft het verzamelen, mijn E-pony doet het nu ook wel aardig en reageert heel erg goed al op mijn zit alleen. Hakken goed uitdrukken, lang maken en op die kont zitten, verder sluit ik me aan bij de rest
marloezzke
Geplaatst: 16-11-04 18:36
veel schakelen, een paar passen de achterhand aan laten trekken en dan zoveel mogelijk op je zit terug naar een verzameling, zo blijft de achterhand beter werken en is het makkelijker om die aan de gang te houden tijdens de verzameling
Lusitana
Geplaatst: 16-11-04 19:35
Dat de proeven elke paar jaar veranderen is altijd zo geweest. op de letter en dan weer tussen letters overgangen.. etc, moe wordt je ervan... Vandaar dat ik niet meer helemaal op de hoogte ben...