pony problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malibu1983

pony problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:41

ik rij een pony van 9 jaar die net anderhalf jaar onder het zadel is.
ze is als je gaat rijden heel gespannen en houd het bit vast en gaat er soms ook nog eens vandoor en slaat nogal met het hoofd. tijdens de galop gaat ze meestal bokken, zodat je er niet eens op kan blijven zitten.
het gaat om een pony van 1.38 cm.

een E pony die ik rij trekt nogal de teugels uit mijn handen. een schopje geven en een tikje geven met de zweep terwijl hij dat doet helpt niet.

heeft iemand tips voor mij voor de beide pony's?
ik wil wel les hebben maar ik kan niet zo snel iemand vinden bij mij in de buurt, weet iemand iets voor mij?

alvast bedankt.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:06

misschien kun je eerst iemand meenemen die al langer rijd.
Je zei al dat je niet zo snel les kon nemen,maar ik zou er wel achteraan gaan.
Zo leer je het op een goede manier,want straks gebeuren er ongelukken als je van die 9 jarige pony afvalt,of een "kopstoot"te pakken hebt.
misschien heeft ze ergens last van.

malibu1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:10

ik rij zelf al 15 jaar. maar ben druk aan het zoeken. maar het past meestal niet in mijn budget aangezien ik het zelf moet betalen.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:50

laat zijn tanden nakijen misschein heeft die hakken op de kiezen en rijd niet alleen voor als er wel wat gebeurt

Hebely

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:44

Ik heb een stukje gelezen, in de hoefslag volgens mij, en dat ging over paarden met hoofdpijn, 'head shaking'.
Misschien dat Malibu daarom met haar hoofd slaat... Over het bokken: Naar voren voren voren rijden (heb ook een bokkerig paard gereden). Desnoods met de longeerzweep: wanneer je erop zit en dan iemand anders haar met de longeerzweep naar voren werken (niet slaan ofzo, maar hem laten wiebelen is voor velen al genoeg), dan maar galopperen ze kan in elk geval niet nadenken om te bokken.
Over je andere paardje: hangt hij dan in je hand? Want dan moet je die ook flink naar voren rijden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! Knipoog Groetjes...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:47

Ja, oplossen door voorwaarts rijden en ik zou goed nadenken over je handen... is het contact wel contant en verend?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:19

Vermoeden pijn in de rug.

Kijk is even of ze gevoelig is op haar rug en is dat niet zo laat het zadel nakijken.

malibu1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:26

ze heeft net een nieuw zadel gekregen die goed ligt. maar ik laat toch ff iemand kijken naar haar tanden misschien dat het daar aan ligt, anders is ze ff voor een paar keer het bokje. dan moet het maar een keer afgelopen zijn met dat gebok.
(niet echt bevordelijk voor mijn rug)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:40

Ik denk dat je toch in lessen moet gaan investeren.
Je beschrijft een D-pony en een E-pony die allebei op hun eigen manier tegen je hand ingaan.

Hou je zelf niet teveel vast?
Ondanks dat je al 15 jaar rijdt, kunnen er foutjes insluipen en iemand die jou les geeft kan zeggen waar het hem in zit.
Succes!

malibu1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:03

die d-pony is anderhalf jaar onder het zadel en die e-pony heeft z dressuur gelopen maar is hem heel veel dingen aangeleerd door de vorige verzorgsters, ik probeer hem al lang en laag ontspannen te rijden maar het werkt niet echt. en die lessen vind ik soms wel duur voor een pony die niet van mij is. maar ik zal verder kijken. misschien iemand een suggestie voor lessen? heb vervoer.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:34

Wat al eerder is vermeld, van 'head shaking', kan het wel zijn. Maar laat anders eens de dierenarts kijken naar de pony's. Bij het bokken: goed naar voor drijven! Dit probleem komt vaker voor. Ook bij het hoofdschudden goed voordrijven, maar laat voor de zekerheid een dierenarts kijken naar het gebit.

joelle1809

Re: pony problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:20

jaah bij het bokken goed vooruit rijden. ook over het met het hoofd slaan, is al eerder gezegd: kan hoofdpijn zijn, dus zou het ook zowieso even laten nakijken door de dierenarts..
Succes nog!