lange teugel vs korte teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje75

lange teugel vs korte teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:18

Ik rij nu een friese merrie die nog niet zo veel dressuurmatig werk heeft gedaan. Omdat ze echt nog totaal geen balans heeft en heel veel moeite heeft om op de hoefslag te lopen, is dat nu nog het enige dat ik doe.
Mijn vraag is of ik haar met een lange teugel moet rijden of dat ik toch de teugels iets korter moet nemen. Soms moet ik wel eens ingrijpen omdat ze ineens besluit van de hoefslag te stormen, en met een lange teugel kom ik dan ineens in haar mond en dat geeft natuurlijk ook onrust. Maar het is duidelijk dat ze niet gewend is aan kortere teugel want dan probeert ze of ze ze niet een stuk langer kan trekken (= onttrekking).

Ik hoop dat iemand tips heeft en ja, ik heb les (1x per week prive les).

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:32

Gewoon licht contact onderhouden met de mond, dus geen teugel in boog maar ook geen hele korte teugel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:47

Een jong paard rijd ik zelf juist niet zoveel over de hoefslag. Die moet namelijk nog leren om op eigen benen te lopen en zijn balans te vinden.

Wat betreft de teugel denk ik ook dat je die beter nog iets langer kunt laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:18

De teugel inderdaad nog wat langer, maar wel op zo'n manier dat je steeds probeert gelijk licht contact te houden zodat ze de hand leert accepteren.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:41

licht contact met de mond en met je zit aanvoelen wat ze gaat doen en dan direct corrigeren je moet je teugels gewoon mooi op maat houden suc6

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:59

Voorzichtig contact houden met haar mond, zonder druk. Wel oppassen dat waneer ze ineens de andere kant op wil, je ze niet laat schrikken door aan je teugels trekken of hangen want ze moet vertrouwen krijgen in jouw hand. Je paard moet je hand op gaan zoeken. Goed met je zit naar je hand toe rijden. Veel Succes. OK dan!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:02

Hou de teugel nog wat lang, maar niet met een boog erin ofzo, ander heb je geen contact. Op deze manier leert ze zelfstandig lopen en niet op jouw hand/teugel

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:06

Lekker licht contact houden met de mond en lekker voorwaarts rijden, vooral op de 2e hoefslag leert ze meer op eigen benen lopen, soms voorzichtig een beetje schakelen, en kijken of ze zelf 1 tempo vast kan houden zonder dat je constant moet drijven hiervan leren ze het beste balans houden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 01:27

Tweede hoefslag en teugels altijd in contact houden zodat paard leert zijn balans te vinden