alleen opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

alleen opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 20:22

Ik rij nu sinds kort een nieuw paard. Maar het opstappen is een "ramp" de eerste dag dacht ik dat licht aan mij en probeerde hij me ook uit.

Nou ging ik vrijdag rijden.
En ik wou opstappen wou eerst al niet stil staan. Dus ik had ooit ergens gehoord dan de teugels zo nemen dat hij alleen om zichzelf heen kan draaien. Ik dit netjes gedaan, en dit leek te werken dus ik zit en moet alleen nog me beugel in doen, en ze begint te rennen en bokken. Dus ik viel eraf.

Maar mooi niet dat hij mij er weer opliet weer zo lopen en raar doen. Toen kwam gelukkig de eigenaar en die heeft hem heel even Vastgehouden tot ik ook me beugel inhad zodat ik kon lichtrijden. (dan gaat hij ook niet galoperen).

Maar wat moet ik nou doen als de eigenaar niet was gekomen. Hoe kom ik er dan op Verward

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:26

Ik denk toch zorgen dat er iemand bij blijft. Je zou hem in de hoek kunnen stoppen met z'n neus, maar grote kans dat ie dan opeens 180 graden omdraaid, dus da's ook niets.
Weet je al waarom ze het doet? Misschien dat als je opstapt met een kurkje o.i.d. dat ze misschien heel anders reageert?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:28

Ja, een opstapje helpt meestal goed. Verder gewoon voorlopig niet proberen zonder hulp.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:33

dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard, niet zo zeer het wegrennen maar hij stond dus absoluut niet stil en wegdraaien enz.. hij is er nog nooit vandoor gegaan na het opstappen, maar ik heb dus op "misschien" een niet zo "goede" manier geleerd hoe hij stil moet staan, ik stap vlak voor de uitgang van de stal op bij de spuitplaats, ik zet hem stil ga op een stoel staan en ging heel snel zitten en gaf mijn paard gelijk wat lekkers, dit had hij binnen mun van tijd door en wacht nu heel geduldig tot ik opgestapt ben, alleen....heb ik nu wel het "probleem" dat hij nu iedere keer zodra ik nog maar net met mijn kont in het zadel zit, gelijk met zijn hoofd achterstevoren staat om zijn beloning in ontvangst te nemen, zelf vind ik dit niet zo vervelend, mijn paard doet namelijk echt alles voor wat te snoepen, dus dan is het erg verleidelijk dit als wapen te gebruiken.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:45

heeft hij/zij geen rugproblemen??

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:14

Ik longeerde haar altijd van tevoren.
Dan (probeerde) ik op te stappen. Stond ze niet stil, dan liet ik haar nog wat rondes flink draven. 2e poging.
Stond ze weer niet stil dan liet ik haar nog wat rondes draven. Op een gegeven moment had ze inde gaten dat ze toch maar beter stil kon blijven staan omdat ze anders weer die rondjes moest rennen...

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:26

eerst met 2 personen steeds proberen en oefenen, dat afbouwen. Veel de tijd ervoor nemen in ieder geval.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:11

ik zou eerst alle medische redenen uitsluiten. het is niet normaal dat een paard gelijk gaat rennen als je gaat zitten, dan moet ze wel heel slecht opgevoed zijn.

als er niets aan de hand is, zou ik in ieder geval niet gaan rijden als je alleen ben. je bent zo verkeerd gevallen en dan lig je daar alleen. laat eerst iemand haar vasthouden, en probeer het als dat goed gaat ook eens zelf.
wat je ook kan proberen, is hem aan de hand en tijdens het longeren laten wennen aan het woord ho. My Way weet heel goed dat ho ook ho is, en als hij tijdens het opstijgen niet stil staat, is een dringende ho echt genoeg. gewoon steeds als hij stilstaat goed belonen...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:20

Ik heb het ook gehad en vond het persoonlijk dood eng om op te stappen ze is ooit eens zo hard aan de kletter gegaan dat het gewoon niet verantwoordelijk was om alleen op te stappen ...
ik heb echt twee weken lang 5 dagen per week geoefend met het opstappen.....
stak mijn voet in de beugel terwijl iemand haar vast hield bleef ze staan prima belonen en snoepje geven ...
zo breidde ik het steeds wat verder uit aan het zadel hangen... bleef ze staan werd ze weer uitbundig beloond... en zo langzamer hand ging het steeds beter ze vind het nog wel wat spannend en kan niet midden in de bak opstappen (alleen nog maar in een hoek) maar er hoeft niemand meer bij te zijn tijdens het opstappen ... als ze nu wegdraaft terwijl ik mijn beugels niet in heb kan ik haar gewoon weer omdraaien in de hoek zetten en beugel in doen ....

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:38

ik heb een verzorgpaard en die wou ook niet stil staan met opstappen! maar nu doe ik net zoals judithh!! ik geef mijn paard een snoepje.. duss nou blijft ze geduldig staan wachten (soms nog een paar pasjes) maar als ik de teugels goed vast heb en het zadel met 2 haden vast heb staat ze meestal gelijk weer stil duss..
ik zou zeggen probeer het ook eens met snoepjes.. of wat al vaker gezegd is probeer het met een stoel of kruk misschien dat ze dan wel blijft staan:D
suc-6!!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:26

Mijn pony doet het ook, maar die gaat gewoon stappen. Waarschijnlijk zal ik hem per ongeluk wat druk achter de singel geven, zodat hij dat denkt oid. Ik heb hier ook geen problemen, als ik hem ga tegenhouden of iets anders probeer is hij daarna alleen maar vervelend en beledigd. Dan stap ik liever op terwijl hij meteen aanstapt dan dat ik rustig op kan stappen, maar daarna wel een lekker ritje kan vergeten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:11

Mijn paard dit deze week ook. De voorhand blijft staan, maar die achtebenen doen niet anders dan rondjes lopen Haha!
Met mijn instructeur doen we het nu zo: iemand vasthouden, en ik moet (nog op de grond blijven staan) één voet in de stijgbeugel steken en even blijven hangen/staan. Dan opstappen.

Als ik opstap staat hij wel stil zodat hij goed stabiel staat.
Ik ga wel dit topic in het oog houden

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:00

Ik zal wel met een vreemde opmerking/vraag komen. Wat mij altijd opvalt aan het opstappen via de "dressuur-manier" is dat men ( als ik het goed heb uiteraard) opstapt met de rug richting het paard zijn hoofd. Punt van de teen wijst dan naar achteren richting de achterzijde van het paard. Men stapt op, draait de punt van de teen (vaak) in de buik van het paard en blijft op die manier even hangen waarna het andere been over het paard wordt getild. Geeft men op dat moment (indraaien van de teen) dan geen hulpen aan het paard???
Ik stap altijd met mijn hoofd in de rijrichting op en dus ook met mijn teen naar voren (ook wel via de rechterzijde overigens, erg handig als je pijn in je linkerbeen hebt nl. én je zadel wordt ook aan beide zijden belast en zal minder snel scheef worden, lijkt me). Oké, ik heb van die "handige" veiligheids-beugels die dus recht hangen en waardoor de beugelriemen niet ingedraaid hoeven te worden én mijn paarden zijn niet zo groot ook.
Ik rijd dus op Ijslanders en ik vraag me dit al langer af, vandaar dus eigenlijk dit beetje "of-topic" vraagje van mijn kant (maar wie weet is dit ook wel het probleem van het weglopen van het paard???? denk ik dan weer).
Mijn nichtje kreeg laatst nl. een berisping op de manege waar zij les krijgt, toen zij dus op "mijn" manier opstapte. Dat was absoluut niet volgens de etiquette nl. , daar zal het toch niet alleen om gaan, hoop ik???
Ik ben erg benieuwd hoe dit zit, bvd voor het antwoorden.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:23

jah denk het wel. Mijn paard stond ook nooit stil met opstappen en ze is 1.76 en ik 1.60 duzz kwam der al moeilijk op:P. Ben is goed na gaan denken waardoor ze niet stilstond. Bekijk eerst de oorzaak vanuit jezelf. Ik kwam der ook achter dat ik met mijn tenen der buik licht raaktte. Alleen nu doe ik dat niet meer, maar loopt ze nog wel weg. Als ik der in de hoek ze draait ze helemaal door, vind ik zelf duzz ook niet zon goede oplossing. Laat der gewoon vasthouden en probeer eerst wat oefeningen aan de hand met halthouden. Dat werkt heel goed!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:45

Ik had dit probleem ook met Rosalien. Sowieso kwam ik er moeilijk ivm de hoogte (was niet lening genoeg) en vervolgens nam ze dan een spurt als ik ergens halverwege hing. Ik ben toen op gaan stappen in de stal, met haar kont richting de uitgang en dan met een stoel erop. Dat ging steeds beter en na verloop van tijd kon ik opstappen zonder stoel en uiteindelijk lukte het me ook in de bak zonder rare toeren. Het was bij haar wel een combinatie van uitproberen en mijn onhandigheid hoor. Je moet wel eerst zeker weten dat het geen medisch probleem is.

@Smari, volgens mij stapt bijna niemand meer op met z'n rug naar de voorkant, mij lukt dat iig zeker niet.