maartjuh schreef:een paar dingen:
Voor de hindernis laat je hem/haar helemaal los. In feite laat je dan je pony helemaal in de steek, en zeg je dat hij t zelf maar moet uitzoeken. Vooral jonge pony's hebben hier veel moeite mee, en weten dan niet meer precies wat de bedoeling is. Hier komen vaak veel weigeringen door.
En zonder grondbalkje vind ik ook niet helemaal eerlijk. Waarschijnelijk ben je het gewoon vergeten, maar je moet er wel op gaan letten. Want zonder grondbalkje, is het inschatten echt 10 keer zo moeilijk. Vooral omdat het de eerste keer springen was, maakt dit het nog veel moeilijker. Dus probeer voortaan met grondbalkje te springen.
En wat ik op 1 foto zie, is dat de pony na de sprong een rukje in zn mond krijgt omdat de teugels op dat moment te kort zijn.
Dus probeer voor de hindernis contact te houden, tijdens de afzet je handen naar voren (teugel mag een klein beetje slap hangen) en pas als hij helemaal is neergekomen, dus met 4 benen, zorgen dat je weer goed contact hebt
ik had ook bijna 4 jaar niet meer gesprongen ( 1 keertje nog op Ullwin
)
dus zo;n expert ben ik ook niet. maar weigeren door een wat losse teugel doet hij niet, zelfs toen ik een keer met alleen halster met hem door de bak reed en op een hindernisje op afstapte vloog hij eroverheen in galop zonder dat ik hem hoefde te sturen. hij vidn het gewoon geweldig.
en van die grondbalk ik weet het, dat was ook dom van me