Tenen naar Binnen onder het rijden....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Tenen naar Binnen onder het rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:32

Ik krijg nu een tijdje zitles, en het gaat echt heel lekker, merk dat het steeds beter gaat. Heb alleen nog steeds een probleempje: mijn tenen krijg ik niet naar binnen. Ook niet onder stilstand. Mijn enkels zitten gewoon zo vast.
Als ik op de grond sta, kan ik ook niet mijn voeten in een horizontale lijn zetten (dus dat de tenen elkaar raken). Met de enkels rollen iedere dag als ik uit het bad kom doe ik al, net als iedere avond de tenen bij elkaar en dan door de knieeen zakken. Maar het lijkt allmaal niet te werken Scheve mond
Een week ofzo terug, ontdekte ik ook dat ik zelfs onder het lopen mijn voeten iets naar buiten zet. Niet overdreven dus, maar wel een beetje, erg irritant.
Iemand tips om dit te verbeteren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:34

Je tenen hoeven helemaal niet naar binnen. Mogen gewoon naar voren of iets naar buiten. Belangrijk is dat je knie aan het zadel ligt en dat je drijft met de bovenbinnenkant van je kuit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:47

De tenen moeten toch naar binnen toe, zodat de hak naar buiten draait Verward Dat wordt mij nu al zo'n 5 jaar verteld, op de manege en bij mijn verzorgpony ook...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:48

Nee hoor, staat nergens in de regelementen. Je mag gewoon niet met je hak drijven, that´s all. Elke geforceerde houding is slecht voor je enkels en werkt ontsapnning en het goed geven van hulpen tegen. Zeg dat daar dan maar! Wat helpt is trouwens misschien iets meer je onderbeen naar achteren leggen. Ik weet niet hoe je hem nu houdt, maar naar buiten draaien van d etenen gaat meestal samen met naar voren steken van het onderbeen. Je teen moet onder je knie zitten. Neem eens een foto van jezelf te paard van opzij en kijk of je een verticale lijn kunt trekken door schouder, heup en enkel. Dan zit je goed.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 19:06

Mijn benen liggen zeker niet te ver naar voren. Eerder te ver naar achteren. Heb ook een tijdje om die reden met een bandje tussen de beugel en singel gereden, en toen merkte ik het dus ookecht heel erg. Verder had dit trouwens geen (positieve) uitwerking.
Ik dacht echt dat dat moest. Vindt het er ook belachelijk uitzien als die tenen zo naar buiten staan. Baal er echt van, maar tis echt een lichamelijk probleem ben ik bang...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:16

Schuine beugelblokjes kopen en de laagste kant naar binnen toe. Dat heeft bij mij toch geholpen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:21

Ja, da´s wel een idee. Maar als je voeten naar buiten staan (heb ik ook) kan het best pijnlijk zijn als je daarna afstapt! ik zou me gewoon met rijden bezighouden en niet zo met mijn voeten... Denk meer aan je knie e laat je onderbeen wat losser hangen, dan kun je hem ook niet optrekken, snappie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:49

Biepje schreef:
Schuine beugelblokjes kopen en de laagste kant naar binnen toe. Dat heeft bij mij toch geholpen...

Heb ik al vanaf dat ik op deze pony rijdt. Dat is nu ongeveer *telt* 2 jaar dachtik...

@Lusitano: Normaal doe ik dat ook, maar eens in de week heb ik zitles, en tja, dan let je op dat soort dingen en ben ik niet echt bezig met het rijden, maar echt met het zitten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:25

oha zegt men tenen maar binnen omdat je voeten dan te ver naar buiten staan. men bedoelt dus niet dat je tenen echt naar binnen moeten wijzen maar dat je voet bijna recht moet zijn. Vaak gaan je voeten (dus niet je tenen) naar buiten staan omdat je klemt en wel met de achterkant van je kuiten. Stel je eens voor dat je benen heel lang zijn en je met je platte voet op de grond staat.
Je voet mag net zoveel naar buiten staan als de normale loophouding van je voeten is.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:45

Ik vind het ook moeilijk om mijn tenen goed naar binnen te houden tijdens het rijden. Maar je kunt ook op veel andere manieren oefenen je voeten 'losser'te krijgen. Zelfs als je op de fiets zit *LOL* Gewoon je tenen naar binnen drukken op de pedaal en ook kun je proberen iedere dag je tenen iets verder naar binnen te drukken als je gewoon ergens staat. Op school bijv. staat dat natuurlijk beetje raar Lachen maar anders doe je het iedere avond voordat je naar bed gaat ofzow.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:27

het maakt niet uit dat je tenen niet naar binnen staan als ze maar niet overdreven naar buiten staan dat ziet er niet mooi uit en beinvloed ook de rest van je beenhouding en hulpen, en in plaats van schuine beugelblokje zou je ook a-symetrische beugels kunnen gebruiken

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:27

RedFlame schreef:
het maakt niet uit dat je tenen niet naar binnen staan als ze maar niet overdreven naar buiten staan dat ziet er niet mooi uit en beinvloed ook de rest van je beenhouding en hulpen, en in plaats van schuine beugelblokje zou je ook a-symetrische beugels kunnen gebruiken

mee eens! het staat idd niet echt charmant als je met van die 'richtingaanwijzers' naar de jury toedraaft Haha! maar mij is ook geleerd dat ik mijn tenen goed naar binnen moet draaien en zeker niet naar buiten. je moet druk op de bal van je voet krijgen en niet op je kleine teen.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:16

mij is ooit geleerd om - idd - je benen ontspannen te laten afhangen. Dat dan je voeten wat naar buiten wijzen is vrij normaal. Maar vaak komt dat ook, doordat je eigenlijk op de áchterkant van je bovenbeen zit, in plaats van wat meer op de binnenkant..
Daardoor gaan je knieen ook wat meer van je zadel afstaan en komen je kuiten tegen je paard aan te liggen in plaats van de binnenkant van je onderbenen.

Wat helpt is je hele been van het zadel af tillen, naar achteren brengen, voeten naar binnen draaien, been tegen het zadel aanhouden en naar voren rollen.. Verward
snapje t nog...? Verward
Dan komen de binnenkanten van je bovenbenen, je knieen en binnenkant onderbenen aan je paard. Zit ff beroerd, maar geeft wel een heel ander gevoel. Ik kan het t best omschrijven als ; alsof je boven je paard staat.
Maar das persoonlijk, natuurlijk.
Knipoog