Middengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flamingo

Middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:04

Ik heb de laatste tijd problemen met het terugrijden van mijn pony vanuit middengalop. Hij gaat goed weg, maar als ik hem helemaal terug wil nemen, valt hij in draf. Hij komt dus wel een beetje terug, maar lang niet genoeg, en als ik dan net dat kleine stukje meer verzameling vraag ontrekt hij zich hieraan door te gaan draven. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Verward

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:25

Probeer eens met korte stukjes middengalop en dan terugrijden door te begrenzen op je buitenteugel. Daarna kan je met langere stukken beginnen werken. Ook goed doorrijden als je hem terugneemt, stilvallen mag zeker niet! Het beste zou zijn om aan je instructreur/ice raad te vragen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:31

Ja, het is een beetje moeilijk oordelen in een tekst. Hoe zit je? Trek je wel je kruis aan in de overgang, da´s namelijk een belangrijke drijvende hulp die wel eens vergeten wordt...

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:52

Ik heb het afgelopen dinsdag ook aan mijn instructrice gevraagd. Zij heeft me hiermee wel geholpen, maar niet echt naar mijn tevredenheid. Ik blijf volgens mij wel goed zitten, en houd hem ook wel genoeg voorwaarts, maar op het moment dat hij besluit dat hij het te moeilijk begint te vinden valt hij terug in draf. Ik voel dit al wel aankomen en drijf dan, met als resultaat dat hij terugvalt (mijn hulp dus negeert) in een hele snelle draf.... Ik weet nu niet meer wat ik precies moet Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:59

Het gaat niet om blijven zitten, maar actief een zithulp geven. Probeer het eens op een krukje, even de achterpoten omhoog laten komen, dan weet je wat ik bedoel. Die hulp geven in de overgang... samen met je benen natuurlijk en het sluiten van je handen

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:06

Ja, je kruis aantrekken bedoel je? Dan snap ik wat je bedoeld, dat doe ik namelijk volgens mij wel Probeer ik in ieder geval wel aan te blijven denken.
Maar het probleem is volgens mij meer dat hij deze hulp negeert en toch terugkomt in draf. Dat komt denk ik ook omdat galop voor hem extra moeilijk is, en helemaal als hij hierin echt op zn achterhand moet gaan zitten. Maar moet ik daarom toestaan dat hij niet helemaal terugkomt en dit accepteren, of niet? Want hij kan wel vrij verzameld galloperen, ook al heeft hij dan wel een beetje meer sprongverlies als normaal Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:11

Hm, ik zie je probleem. Dan moet je even aan je galop overgangen werken, dus draf galop, stap galop en andersom. Als hij dan goed op je been is, moet ook zo´n overgang van middengalop naar arbeidsgalop lukken. Want als hij dan in draf zou vallen, zet je hem toch gewoon weer in galop, tot hij doorkrijgt dat die drafdribbeltjes er tussen ene beetje onlogish zijn...Jammer dat je instructrice je niet beter kan helpen... houd je ook goed je stelling aan en je buitenbeen wakend achter de singel, want die is er dus ook voor om de draf te voorkomen...

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:21

Probeer het een op een volte voorwaarts en weer terug. En het allerbelangrijkste bij het terug nemen niet te veel op de hand en been eraan houden!!! suc-6 er mee

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:28

Ik ben op dit moment ook heel hard bezig met overgangen, stap galop, draf galop e.d. Dit gaat nu heel goed, en vanuit de draf na de middengalop krijg ik hem nu ook vrij snel weer terug in galop. Maar hij schijnt nog niet helemaal te snappen dat het drafdribbeltje overbodig is. Want op het moment dat hij weer terug in galop zit, heeft hij zich door middel van het drafdribbeltje toch kunnen onttrekken aan de verzameling na de galop. Ook reageert hij anders heel goed op mijn been als ik van hem een overgang vanuit een andere gang naar galop vraag, maar vanuit middengalop heeft hij toch heel erg de neiging om weer terug te vallen in zijn 'draversdrafje'. Mn instuctrice heeft me op zich wel proberen te helpen, maar ze kon niet zo gauw zeggen wat ik nou precies anders moest doen. Of ik snapte haar uitleg niet, dat kan ook. Ze snapte het probleem wel, alleen hij reageert op het moment van terugnemen - en dus terugvallen - niet op mijn buitenbeen, en als ik hiermee nog meer hulp geef, vat hij dit op als: jippie, ik hoef toch niet terug, ik mag weer harder galopperen!!
Doe ik dan toch iets verkeerd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:39

Nee, beter galop (dan maar wat hard) dan die draf. en dan weer opnieuw proberen. Nogmaals, ik zie je probleem en denk ook niet dat je het een twee drie oplost. Gewoon blijven oefenen. doe eens wat oefeningetjes stap galop stap galop. Als hij dan lekker wakke ris, probeer je weer die middengalop naar galop. en gewoon niet teveel middengalop, een paar passen en dan weer terug... Jammer dat ik niet even kan kijken bij je...
En ook jammer dat er niemand anders is met een idee...

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:43

Ja wel jammer, maar is een beetje ver weg Haha!
Ik ga nu rijden, en zal het in mn achterhoofd houden. Misschien vraag ik inderdaad wel teveel. Kijken of het nu beter lukt.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:59

Je moet je been er aan houden. Dan kunnen ze niet in draf vallen.
Kleine stukjes schakelen, niet de middengalop voluit rijden maar reactie op je been, reageert ie dan weer terug rijden. Veel overgangen rijden, en je pony dus meer sluiten.

Kijk vooral uit dat je niet met je hand gaat inwerken bij het terugrijden. Ga dieper zitten, maak jezelf langer. En speel licht met de teugel, van he we gaan nu terug.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:43

dat probleem heb ik ook een tijdje gehad.. vooral rond deze tijd als het kouder word is die merrie moeilijk terug te rijden op je zit. Wat ik doe is aan galoperen en dan een grote volte bij E of B maken en daarin laten verruimen als je hem terug wilt rijden sluit je de volte een beetje en zo kan je zonder te veel druk te leggen op het bit met je gewichtshulpen rustig terug rijden.

Als je dit een paar keer heb gedaan reageerd die beter en maak je je volte steeds groter en uiteindelijk op de lange zijde..

succes

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:50

Geduld hebben, uit je verdere verhaal maak ik op dat hij het zelf allemaal nog niet goed weet, dus geef hem de tijd om alles te snappen. Maar, wees wel consequent, dus als hij in draf valt, onmiddellijk corrigeren.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:56

Ctal schreef:

Dat doet ze ook,en dat is nou juist 1 van de problemen; dat hij het "negeert".. Lachen
Ik heb wel eens met rijden als ik de middengalop heb gehad,ik hem haast niet meer terug krijg in de arbeids/verzamelde galop,wordt erg sterk.
Dit is natuurlijk heel iets anders dan waar jij mee zit.
Ik zou ook niet echt iets kunnen bedenken hierop.
Het lijkt me erg lastig

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:52

Reageert hij wel in draf goed op je buitenbeen dan?
Daar zou ik hem eerst attent op maken dmv overgangen idd.

En vanuit daar kan je hem opvangen met je zit en opsluiten tussen je teugels en je benen. Blijf met je buitenbeen wel goed de galophulp geven, en vooral opvangen aan je buitenteugel, want dat is je Tempoteugel.

Succes! Lachen

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:17

Hij reagageert verder wel goed op mn buitenbeen, in draf en stap. In de galop is hij verder ook attent op mijn buitenbeen, maar hij laat zich op het moment dat ik wil terugrijden terugvallen, en eigenlijk alleen op dat moment krijg ik geen reactie. Alhoewel ik wel moet zeggen dat het de laatste tijd veel beter gaat. Lachen

Ik maak hem nu steeds sterker door middel van veel overgangen rijden, en ik merk dat als ik hem goed op de achterhand heb galloperen en hij goed van achteruit vertrekt, ik hem beter terug kan nemen.
Maar het blijft voor hem wel een groot struikelblok, en dit ligt denk ik gewoon aan het feit dat het moeilijk is om sprong en takt te blijven houden in een meer verzamelde galop. Ik probeer hem ook inderdaad op te vangen met mijn buitenteugel.
Het is ook niet zo dat hij heel erg sterk wordt, maar hij valt gewoon uit de galop in een hele snelle draf. Ik kan dit wel redelijk snel weer opnieuw laten aanspringen, maar ik ben dan wel een stukje controle kwijt.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:19

Ctal schreef:

Dat is juist het probleem, dat doet hij juist wel Haha!