Niet ontspannen...wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maenca

Niet ontspannen...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 13:44

Hoi hoi,

ik heb een probleem en hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Ik rijd nu een paardje van 7 die wel beleerd is maar eigenlijk nooit wat mee gedaan is.
Als ik haar rijd is ze super gespannen. Mevrouw neemt het bit tussen haar kiezen, gooit haar kop in de lucht, begint met haar kop te schudden en doet vervolgens waar ze zelf zin in heeft Scheve mond .
Ik probeer haar te ontspannen door de teugels niet al te strak te houden, veel voltes te rijden, veel met been werken e.d. het helpt gewoon niet, ik heb het gevoel dat ze de baas over me is (en dat kan nooit de bedoeling zijn natuurlijk Schijnheilig ).
Hebben jullie tips over wat ik kan doen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:10

Niet verwachten dat het van het ene moment op het ander over is door de gouden tip. Als er nooit wat mee gedaan is, is alles dus vreemd voor haar. Elke keer wat anders oppakken, maar beginnen met wat ze al weet en wat goed gaat, en daar ook mee eindigen. Voor de rest is het belangrijk om begeleiding te hebben van iemand ter plekke, want voor ons op bokt is het natuurlijk moeilijk oordelen hoe je rijdt, wat het paard precies doet en waarom... Ik zou ook met haar werken zonder dat je erop zit...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:44

ja behandel haar als een jong paard wat je inrijdt,en heel veel positieve beloning geven als ze het goed doet,mischien kent ze het bit wel helemaal niet ik zou haar ook eerst gaan longeren bijgezet zodat ze leert wat ze met zo'n bit moet doen,dan krijgt ze ook niet alles tegelijk.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:31

Past het zadel wel? Heeft ze geen pijn?
Dat zou ik eerst uitsluiten Lachen

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:49

Ik denk dat het en optie is als je haar gaat longeren.
Is ze daar ook zo gespannen?

Maenca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 19:00

Ik longeer haar idd altijd van te voren. Ze is dan erg klierig, en speelsig. Trekt aan de ene kant en vervolgens snijd ze de bochten af.
Begin volgend jaar ga ik lessen nemen en nu maar veel oefenen, hoop dat het over gaat en dat het beter wordt. En ze uiteindelijk onspannen gaat lopen.
Geduld is een schone zaak merk ik wel Knipoog

hashieslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 21:24

als ze klierig is met longeren een keer een flinke lel verkopen met de longeerlijn, als je aan het rijden bent eenkeer je handen naar voren steken, en heel veel figuren gaan rijden....

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:24

Sam doet dat ook met longeren. Ech heel erg klierig is ze niet, maar die snijdt ook nog wel eens de bochten af.
Naarmate je verder oefent gaat fdat vanzelf wel weg (denk ik):D

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:16

tandarts??

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:48

Laag en diep instellen en voor al veeeeeel geduld. Werkt!!!
Suc-6

jepsow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:49

ksnap wat je bedoelt.. met mijn paard was ook niks gedaan voordat ik erop ging zitten , ze was beleerd en werd door iemand over genomen die bij elke rare beweging van haar eraf stapte en der op stal zette dit trucje had ze snel door 1 keer hoog bokken en klaar! vervolgens bokte ze heel veel mense eraf en heeft ze een jaar stil gestaan:S toen ik haar ging rijden was ze verontwaardigd (ik denk dat haar vraag was: warom magk nie meer alleen maar in het land staan, warom moet ik werken) ze had totaal geen respect voor me. dit respect kreeg ik pas van der toen ik der op de natural horsemanschip manier benaderde en zelf heel veel respect toonde. ik denk (alsk dit zo lees) dat je paard het raar vind om te moeten werken en het niet snapt. dat longeren hebk mijn vraagtekens bij je hebt namelijk LONGEREN en longeren het ene is aan het werk zijn (vaak met 2 lijnen voor goede controle over voor en achterhand) het 2e longeren is met 1 lijn en een beetjuh rondjuhs om je heen late lopen.. ik zou me dood vervele als paard en de moeite niet nemen om dat 'werk' te doen...als laatste zouk me proberen te verplaatsen hoe het paard denkt en wat horsemanschip grondoefeningen doen en kijke naar haar reactie..

jepsow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:53

hashieslover??? warom slaan, als het 99%van alle gevallen ook anders kan? en met rijden ineens je hand naar voren steken schrikt je paard alleen maar van en is het geen rare reactie als het paard wantrouwig wordt naar je hand, dan kan je der helemaal niks meer mee beginnen..:S

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:33

Rachke schreef:
Laag en diep instellen en voor al veeeeeel geduld. Werkt!!!
Suc-6

kun je onderbouwen,waarom je laag en diep moet rijden? denk je niet gewoon voorwaarts.recht en met aanleuning...paarden kunnen ook spanning krijgen als ze zere voorbenen krijgen omdat ze nodig diep,rond,en scheef moeten lopen..

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:42

Nej door laag en diep in te stelle laat je de spanning afvloeien en heb je zo ongeveer alles over hem te zeggen. Daar krijge ze echt geen zere benen van in de wei lopen en grazen doet toch ook geen pijn!?!?! En wat bedoel je precies met scheef lopen?? Probere gewoon wat wendingen en voltes te rijden. Als dit echt met geen mogelijkheid werkt kun je proberen in galop te verruimen en weer te verzamelen en dit zo'n 3 keer op een lange zijde. Dit is een zeer inspannende oefening en je heb je paard zo stil.