paard zwiept met staart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendy198

paard zwiept met staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 00:31

Als ik op dat paard rijd en elke x als ik met mijn kuiten druk uitoefen dan gaat ze gelijk met haar staart zwiepen? Ze heeft het ander nooit gedaan maar is er mee begonnen sinds 2 week geleden

Weten jullie wat hier de oorzaak voor is....

MiGzi_MiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 01:24

Ik denk, als ze voor de rest niet haar rug gaat bollen, haar kont in de lucht gooit of anders raar gaat doen dat je je waarschijnlijk niet al te druk hoeft te maken dat er was is..
Denk dat het gewoon een reactie op je been is, en misschien deed ze het altijd al, maar is het je nooit opgevallen! Lachen

Volgens mij niet iets om je druk over te maken! Lachen

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:27

Vaak wordt zwiepen met de staart gezien als een protest, ik vind dit zelf onzin. Maar ik denk gewoon dat het een reactie is van je paard. Niet echt iets om je zorgen over te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:14

Misschien is ze hengstig en wat gevoeliger. Verder is het best logisch. Als er een vlieg zit, zwiepen ze toch ook? Hoeft inderdaad niet altijd verzet te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:09

tenzij het een pijnlijke rug is...kijk dat eerst na..en naar het zadel..als dat in orde is..het hoeft idd niet altijd wat te zijn,het kan ook een reactie zijn en ze gebruiken de staart ook voor het evenwicht :-}

wendy198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 18:35

Het ligt niet aan het zadel en aan haar rug, en eerder heeft ze het ook nooit gedaan. Vind jhet alleen een beetje vreemd... maarja zal wel

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 04:30

Lidelia doet dit ook altijd. Maar zij heeft 't altijd al gedaan. Ze heeft nergens last van maar is gewoon erg gevoelig. Het kan idd met hengstigheid te maken hebben. Een nadeel: Als je dressuur rijdt staat er steeds op je protocol 'verzet' of ónrustig met staart'

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:15

is ze hengstig?
misschien heeft ze ergens last van
of ben je toevallig net met iets bezig bijv. een oefening die ze moeilijk vind?

wendy198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 13:55

Nee ze is ook niet hengstig, en ze doet het overal bij elke oefening

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:00

Ik ben er voor me zelf nog niet helemaal over uit, er zitten 2 kanten aan voor mij

1
De staart is een verlengde van de rug en kan daar mee uiten dat er iets niet helemaal goed zit in de rug=dus idd protest

2
Ik ken 1 paard dat continue (onder t rijden) met zn staat loopt te zwappen maar echt nergens last van heeft, is misschien dan een tik??

Hoe is zn rug en zn zadel??
Daar kan dus zeker wat zitten wat niet goed is, helemaal als ze t pas sinds 2 weken doet.

Ik zou m eerst ff helemaal na laten kijken of t een medische oorzaak heeft, zoniet dan kan t gewoon een tik van m zijn.

wendy198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 18:55

Het is geen protest van haar, dacht zelf ook al een een tik, maar toch

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:01

Let eens op de oren van je paardje..
Mij is geleerd dat een paard dat voortdurend tijdens het rijden met de staart zwiept (en je kunt uitsluiten dat het niet van de vliegen is), dat het tegen het been is. Het paard is wel gewillig en doet wat van hem gevraagd wordt, maar is het indirect toch niet helemaal met je eens. Misschien dat je het kunt vergelijken met een poes, wanneer zo'n beest het aaien niet zint dan doet ie naast zwaaien met zijn staart eerst niets anders. Pas later gaat zo'n beest in protest met bijten ofzo.
Dus, protest is een groot woord. Aangezien je paardje wel doet luisteren, maar graag voor je werken doet zo'n paardje dus niet echt.
Wat dat betreft logisch dat jury's op je protocol zetten dat je paard 'onrustig' is en/ of licht protesteert.

Hoe je nu ervoor kan zorgen dat je paardje in het vervolg niet meer met haar staart zwaait, dat zou ik niet weten. Misschien dat een beetje afwisseling in het rijden je kan helpen maar dat zou ik eerlijk gezegd niet zeker weten.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:48

Zofy schreef:
Vaak wordt zwiepen met de staart gezien als een protest, ik vind dit zelf onzin. Maar ik denk gewoon dat het een reactie is van je paard. Niet echt iets om je zorgen over te maken.

heeft heeft ook met concentratie te maken. Kijk maar eens bij paarden in hogere klasses die een moeilijke oefening moeten doen, dan zie je bij veel paarden ook voordurend de staart zwiepen.

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:09

Toch denk ik dat er wel iets is, als ze het nooit gedaan heeft en nu wel is er echt wel wat en daar zou ik niet zo maar overheen stappen als me niet zo druk maken, het kan een kleinigheid zijn maar toch. Die van mij deed pas ook ineens anders als anders, wat onrustiger in het hoofd (niet extreem) later bleek er toch een spier vast te zitten, dat was op het eerste oog ook niet duidelijk.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:32

Misschien ben je te streng met je been hulp en is het een beetje irritatie?
Misschien eens proberen wat zachtere hulpen te geven met je kuiten

Anders is het misschien toch een rugprobleem.
Is het paard niet ineens gespierder geworden dat daardoor misschien het zadel anders ligt?
Ik zou het even goed nagaan

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:08

wendy198 schreef:
Het is geen protest van haar, dacht zelf ook al een een tik, maar toch

Hoe weet je dan zo zeker dat het geen protest is ? Lachen
Het zou best kunnen, pony waar ik wel eens op reed deed het ook, uit protest, als ik mijn teugels op pakte en hem daar been bij gaf, hield op als hij weer volledig lange teugel kreeg. Had hij ook niet altijd gedaan..

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:05

Bienotje schreef:
Let eens op de oren van je paardje..
Mij is geleerd dat een paard dat voortdurend tijdens het rijden met de staart zwiept (en je kunt uitsluiten dat het niet van de vliegen is), dat het tegen het been is. Het paard is wel gewillig en doet wat van hem gevraagd wordt, maar is het indirect toch niet helemaal met je eens. Misschien dat je het kunt vergelijken met een poes, wanneer zo'n beest het aaien niet zint dan doet ie naast zwaaien met zijn staart eerst niets anders. Pas later gaat zo'n beest in protest met bijten ofzo.
Dus, protest is een groot woord. Aangezien je paardje wel doet luisteren, maar graag voor je werken doet zo'n paardje dus niet echt.
Wat dat betreft logisch dat jury's op je protocol zetten dat je paard 'onrustig' is en/ of licht protesteert.

Hoe je nu ervoor kan zorgen dat je paardje in het vervolg niet meer met haar staart zwaait, dat zou ik niet weten. Misschien dat een beetje afwisseling in het rijden je kan helpen maar dat zou ik eerlijk gezegd niet zeker weten.

Daar zit inderdaad wel wat in. Lidelia werkt niet graag. Ze doet wel alles wat ik van haar vraag maar ik heb altijd 't idee dat ze het voor mij doet en niet omdat ze het zelf zo leuk vindt.
De dochter van Lidelia was heel anders; Met zadelmak maken heel looplustig en voorwaarts. Na bijna een jaar ging ze bokken en staken. Ze bleek idd een blessure te hebben. Ze is in maart 2004 geopereerd en pas nu zit er vooruitgang in met rijden. Maar van af dat ze begon te staken, zwiepte ze ook met haar staart..............
Bedankt voor de tip Bienotje!

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:46

Die van mij doet dat ook en dat is gewoon omdat hij zih altijd ligt op te winden als we gaan rijden ( beetje zenuwachtig enzo , omdat daarnaast een voetbalveld is dan wordt hij een beetje zenuwachtig) Ik denk niet iets om je druk over te maken , maar ik zou toch alles is een keer nakijken

wendy198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:55

okey thx:D