Wat te doen bij weigering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miepmiep

Wat te doen bij weigering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 11:28

Ik ben gister tegen iets nieuws aangelopen...

Als dressuurmutsen gingen we gister in de groepsles voor de grap eens een sprongetje maken. Niks "engs", gewoon een klein dingetje van een centimeter of 40/60.

Nu zat ik op een pony die er ECHT geen zin in had. Hij ging er NIET over heen. (na veel gehannes uiteindelijk wel hoor!)

Maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik moet reageren als hij langs de hindernis schiet. Hij loopt als het even kan tegen de staander aan, en zelfs de 2 paarden die we uiteindelijk aan beide kanten van de hindernis hadden gezet als "levende barriere", moesten het verzuren. Hij knalt er gewoon tegenaan als je hem niet tegenhoudt.

Wat moet ik doen als hij vlak voor de hindernis (en echt VLAK voor de hindernis, lees 10 cm ofzo...) opzij schiet en door mijn teugels en been heenloopt, en dus gewoon overal inknalt wat in de weg staat? Laten knallen of toch wegsturen?

Ik probeer wel recht op de hindernis af te rijden, hem goed tussen mijn benen te houden, flink voorwaarts aan te rijden en bijdrijven vlak voordat hij zou moeten springen.

Ik heb hier in de les eigenlijk geen duidelijk antwoord op gekregen (aangezien er nog meer kloters waren Haha! ).
Let wel: Het gaat hier om een manegepony, dus structureel oefenen is hier niet van toepassing. Het gaat puur om wat ik op dat moment zou moeten doen.

Iemand tips?

wolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:06

Ja...met manege pony's is het natuurlijk lastig!

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Als je zegt dat een structurele aanpak niet mogenlijk is. Jammer, jammer want naar mijn meningen bieden structurele aanpassingen de enige oplossing voor dit soort problemen. Maar misschien is het volgende te proberen.

Je begint met balkjes draven en zoekt dan naar zoveel mogelijk rust en ontspanning. Als dat eenmaal lukt vervang je de laatste twee drafbalkjes door een kruisje en voer dan de hoogt langzaam op. negen van de tien keer blijven ze na even oefenen dit soort lijntjes goed volgen.
Bouw deze combinatie met een kant tegen de keerwant/muur/hek dan hoef je maar op een kant te letten met het uitbreken.

succes ermee!!!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:13

Zorg ervoor dat je niet voor de hindernis al naar voren gaat zitten.
Dus goed in het zadel blijven zitten tot het moment van de afzet. Houd het paard goed tussen je benen en beide teugels, blijf zelf zitten en kijk naar een punt over de hindernis.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:33

Goed, dat heb ik geprobeerd. En als hij dan alsnog tegen de staander aan wil knallen?

Stilzetten en omdraaien?
Achter de hindernis langs draaien en opnieuw aanrijden?
Stilzetten en achterwaarts?
Door de staander laten denderen?

Wat is wijsheid?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:44

Laat het paard nooit langs de hindernis oplopen, zelf rustig blijven opsluiten tussen je benen, ritme erin krijgen (de galop) wil ook heel erg veel helpen. Ik heb een tijd een paardje gereden die echt op een gemene manier weigerde. Ging die in goede ritme op de sprong af, kwam die 100% wel uit, ik trug zitten, en bij de afzet, neej vol op de rem daarna gelijk een flinke bok, iedereen zegt wel benen eraan houden maar bij hem was het zo ontzettend moeilijk.

Wat ik doen dee ik schopte hem er echt overheen. kon er zo kwaad om worden, gaat er niet om op dat moment hoe die erover heen gaat als die maar gaat. Vaak wil het ook wel eens helpen om hem een paar meter voor de sprong stil te zetten daarna weer een overgang naar de galop, maar als je zelf maar rustig blijft.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:47

Bij ons werd en wordt trouwens nog, altijd geroepen, LES EEN: NOOIT LANGS EEN HINDERNIS.
Stil zetten en omdraaien dus.. Achterwaarts lijkt mij niet echt een goede oplossing omdat er dan waarschijnlijk, nog meer protest komt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:52

Achterwaarts idd niet! Want juist dan krijgt die alle kansen. Omdraaien wil ook wel eens helpen, en recht aan rijden ook wel. (recht aanrijden moet je doen, is het beste) Zelf gewoon ontspanning en niet denken van hij weigerd, je moet er gewoon voor gaan.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 13:23

Owkee, zo kom ik al een heel eind.
* Rustig, recht en met ritme op de hindernis afrijden (in draf hoor, het is maar 40 cm, zei de held... Haha!)
* In ieder geval zo veel mogelijk zorgen dat bij een eventuele wegschietpoging dat hij niet VOORBIJ de hindernis komt
* Zelf ontspannen
* paard tussen mijn benen houden

hmmm, ik was al een heel eind op de goede weg, als ik het zo lees. Alleen van dat nooit erachterlangs gaan wist ik niet echt. Sja, eens in de 10 jaar springen... Haha!

Bedankt allemaal!
Ik ga meer oefenen!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:27

En ZITTEN BLIJVEN tot -ie springt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:35

idd zitten blijven, daar gaat het erg vaak mis.

En trek hem maar de goede kant in, mag dan best een keer niet zo rijtechnisch netjes zijn.
Laat hem zijn neus maar stoten aan de staander, dat is zijn eigen probleem.
En schop hem er dan in stilstand overheen, want dat gaat op die hoogte best.
Let wel op dat je reflexen goed worden, dus als hij dan ineens toch aanspringt, je hem in de mond vrij kunt geven.

Uiteraard geod belonen als hij erover heen is.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:18

Je paard (bijna) koste wat het kost, terug draaien. Zolang jij hem direct terug stuurt, krijgt hij zijn zin niet.
Probeer ook eens, om te voorkomen, een niet al te lang aanloop nemen. Ga des noods in stap op de sprong af en draaf op te laatste moment aan, is toch maar 40 cm!!! En rij er vanuit een wending anders op af, als hij al bv 30 meter van de voren de sprong ziet, kan hij lekker trucjes verzinnen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:49

misschien kun je een soort van V-vorm plaatsen? heeft bij mij ook gelukt... of de hindernis extra breed maken, of misschien een laag kruisje (gaat een normaal paard in het midden springen, want is laagste gedeelte)
sja, je moet echt alles proberen!
ik zou alleszins lager dan 40 gaan, ga misschien naar de 25cm en kijk wat hij dan doet en bouw alles op...

moeilijk zaak tsja...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:00

Nooit langs een hindernis laten gaan. Laat hem er met zijn neus tegenaan stoppen maar niet weg laten schieten. Op deze hoogte gewoon er overheen laten gaan als je ervoor staat. Als je hem er langs weg laat schieten gaat hij dat alleen maar vaker doen.
Succes!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:17

net als wat griebels zegt: hem er voor laten staan en dan laten springen.
je moet ook goed contact houden met de mond. zodra er ook maar een klein boogje in de teugels komt heeft hij al kans om te gaan weigeren.
je kunt het ook goed oefenen door te vragen aan je instructeur of ze een hindernis tegen de bakrand aanzetten. dan heeft hij niet zoveel kans om te weigeren! Veel Suc6!! Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:25

Laat de hindernis aan 2 kanten aanleunen d.w.z. plaats op iedere staander een balk, zodat er een soort fuik onstaat. zorg dat de aanleunbalken hoger liggen dan de sprong zelf is. succes.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:00

probeer dat als ie weigert er voor blijft staan en niet hard wegrent dat had ik ook eerst en toen had ik paar x les van gert-jan bruggink en hij heeft me geholpen daarmee... Haha!
en zoals shan al zei: 2 balken er aan de zijkant naast, als hij dan weg wilt rennen moet ie zowieso over die balken aan de zijkant springen Tong uitsteken

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:17

Onze jonge merrie is dat ook hard aan het proberen, vandaar dat ik er zelf maar even op was gaan zitten.

Ik parkeer ze dan gewoon met de neus tegen de staander, nog niet misschien dat we langs die hindernis gaan Knipoog
En daarna trap ik ze uit stilstand er rustig over/doorheen op die hoogte(als het beestje niet bang is natuurlijk). Als hij het ingewikkeld wil maken moet hij zelf weten, maar ik ga niet meedoen met ingewikkeld doen Clown

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:39

Ik had zondag "examen" met deze pony, en met jullie tips in mijn achterhoofd ben ik op de sprong afgereden... Mooi dat we er 2x zonder weigering overheen zijn gekomen! Zonder aarzeling zelfs!

Doet een beetje zelfvertrouwen, en het doorzetten van de vorige keer toch goed! Haha! Was helemaal blij!

Hou jullie tips wel in gedachten voor de volgende keer! (zal pas over een tijdje zijn, we springen niet zo vaak...)