reuma, jonge pony en een slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

reuma, jonge pony en een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 01:13

ik ben even benieuwd hoe jullie hier over denken.

mijn pony (5 jaar, 1.50m hoog en is sinds april onder het zadel) is een lekker eigenwijze tante. ik heb ze zelf ingereden en alles gaat tot op heden boven mijn verwachting OK dan!

nu is het zo dat ze nog erg onregelmatig is in de aanleuning maar heeft wel een net achterhand gebruik. helaas ben ik gezegend ( Boos! ) met reuma en nu het kouder begint te worden, krijg ik meer last. normaal gesproken sluit je je paard tussen hand en been op als deze onregelmatig word in de aanleuning om deze weer constant te krijgen.

nu is daar het probleem dat dat opsluiten met m´n handen gewoon erg pijn gaat doen. ik heb toen voor mezelf bedacht om er een slofteugel aan te hangen en die op zo´n lengte te pakken dat deze de begrenzing vervangt die je normaal gesproken maakt met je hand. ik heb de slof gewoon zelf vast, maar deze manier van begrenzen kost mij een hoop minder kracht en dus een hoop minder pijn. als anouk er maar net doorheen is valt de druk van de slof weg en hangt die netjes in een boogje.

ik heb les gehad van een leerling van coby van baalen en daarbij ook hoe je een slof netjes hoort te gebruiken zonder je paard schade aan te richten, dus dat zit wel goed denk ik.

toch krijg ik kommentaar uit de omgeving die me voor gek verklaren dat ik de slof gebruik bij een pony die een goed half jaar onder het zadel is.

nu mijn vraag, hoe denken jullie hier over

(ik ben dislectisch dus lees over de spelfouten heen aub)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 02:51

Het lijkt me dat je hier goed over na hebt gedacht en er verantwoord mee omgaat. Als het jou pijn bespaart, zou ik het zeker doen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 06:30

Ik vind het niet de meest ideale oplossing. Maar ik moet zeggen dat het wel moeilijk is om een goede inschatting te maken. Met het opsluiten mag je eigenlijk niet zoveel druk hebben in je handen als jij beschrijft. Ik heb mijn pols verbrijzeld en dus een volledig vastgezet gewricht, waar ik ook niet veel druk aan kan verdragen. Ik denk dat de beweging waar jij het over hebt niet onstaat vanuit of met je hand maar vanuit de achtehand. Je vangt het enkel op met je teugel. Ik weet niet of ik het juist interpreteer maar je verhaal geeft mij de indruk dat je eerst wil opvangen en dan opwekt. Terwijl dat natuurlijk andersom moet. Een slof vind ik normaal gesproken een slechte oplossing omdat het de balans van de paarden negatief beinvloedt. Maar als paardrijden voor jou anders niet mogelijk is, zou ik het misschien zelf ook gebruiken maar dan alleen heel even op het moment dat ik ehm kwijt zou zijn. Maar nogmaals, ik houd niet van hulpteugels etc.

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:09

Ik werk ook niet met hulpteugels, maar als je goed weet waar je mee bezig bent en het lost jouw pijn op, ja waarom dan niet, waak er alleen voor dat de slof niet al het werk gaat doen want dan wordt het alleen maar erger en sterket, succes

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:31

als ik dit zo lees kan ik niet inzien waarom je het niet zou doen. Je weet duidelijk waar je over praat en je weet hoe je een slof hoort te gebruiken. Ik zie er geen probleem in.
Dat mensen er iets van zeggen, komt vaak ook door de hype die er ontstaan is over slof. Als mensen een slof zien beginnnen ze vaak al te gillen. Terwijl ze vaak niet eens weten waarom er afwijzend op een slof gereageerd wordt. Als ze weten waar ze het over hebben en jou zien rijden dan kunnen ze ook zien dat je hem niet belastend gebruikt, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:01

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Oftewel: als een slof het voor jou makkelijker kan maken, moet je 't vooral doen. Je hebt er goed over nagedacht en hebt begeleiding, dus dat komt vast wel goed.
Succes!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:11

bedankt voor de positive reacties! die had ik even nodig hoor, al dat gemuts van mensen die als ze maar denken dat ze een slof zien, gelijk een oordeel klaar hebben zonder de achterliggende reden te kennen. Verdrietig

ik doe hard m´n best om d´r netjes van achter uit te rijden. ik had ook al gezegd dat ze haar achterhand netjes gebruikt, vanuit de moter dus. dus het is niet zo dat ik haar in het bekende krulletje trek. ze loopt netjes over haar rug en haar hals is gebogen vanuit de schoft vandaan (dus geen fals krulletje bovenin). ze vind het alleen nog moeilijk om daar te blijven, dus komt ze af en toe omhoog in de hals en hoofd. ik heb d´r dan netjes aan het been zoals het hoort, sluit op dat moment ook mijn hand en de slof vangt op wat ik niet hebben kan. vervolgens ontspant anouk weer en zakt weer netjes in hoofd en hals. ik open mijn hand weer en de druk van de slof valt ook weg en hangt weer in een boogje. in dat boogje hangt hij ook voornamelijk. tijdens het rijden controleer ik regelmatig of de slof daadwerkelijk in dat boogje hangt zodra anouk zich ontspant.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:15

Ik denk dat je het best kan doen, het helpt jezelf en als je hem op de juist manier gebruikt (en volgens uitleg is dat i.m.o. ook zo) kan het ook geen kwaad voor je pony...

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:24

zoals jij het beschrijft, klinkt t alsof je weet waar je mee bezig bent. Als voor jouw een slof ontlasting van pijn betekent zou ik hem er gewoon aanhangen en je niets aantrekken van de "stuurlui aan wal".
Trouwens (ff offtopic) van jouw dyslexie merk ik weinig in je berichtjes: compliment!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:09

shadow0 schreef:
Het lijkt me dat je hier goed over na hebt gedacht en er verantwoord mee omgaat. Als het jou pijn bespaart, zou ik het zeker doen.
Precies! Het is een hulpteugel en in jouw situatie kan je die goed gebruiken. Het alternatief lijkt mij dat je je paard niet (moeilijk, door de pijn) kunt corrigeren. Gewoon mee doorgaan, trek je niets van anderen aan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:33

Ik sterf ook van de pijn (reuma), maar ik wil alleen even zeggen dat paardrijden nooit kracht mag kosten, dan is er iets fout. Maar, ik heb mijn merrie wel met een pelham gereden omdat ze een stang gewend was en ik kon haar dus niet houden als ze een berg af besloot te galopperen. In die zin, zie ik wel waarom je een noodgreep doet. Aan de andere kant ging het bij merrie wel om een verreden paard en niet om een net ingereden jong ding... Ik vind toch dat je moet nadenken waarom het kracht kost, want dat zou niet moeten. Ben je bezig met een hoofdhouding te forceren? Ik heb het al een paar keer geroepen, aan de teugel gaan is geen hoofdhouding.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:23

je mag die pony zeker met een slof rijden, dat mag gerust je moet er gewoon corect mee zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:49

zolang je weet waar je mee bezig bent zie ik geen probleem hoor !! Gewoon doen, en niks van andere aan trekken. Mij kijken ze ook wel eens raar aan of geven ze commetaar wat nergens opslaat.
b.v. dat je een met een 2,5 jarige fries nog niet mag beginnen met longeren omdat het niet goed is. Waarom wiste ze niet....

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:51

zolang je weet waar je mee bezig bent zie ik geen probleem hoor !! Gewoon doen, en niks van andere aan trekken. Mij kijken ze ook wel eens raar aan of geven ze commetaar wat nergens opslaat.
b.v. dat je een met een 2,5 jarige fries nog niet mag beginnen met longeren omdat het niet goed is. Waarom wiste ze niet....

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 13:02

lusitana:
Als je goed gelezen hebt, zie je dat het niet over je paard ik de krul trekken gaat, maar gewoon netjes van achter naar voren rijden, met een juist achterhand gebruik en een juiste hoofd-hals houding.

ze vind het alleen nog moeilijk op daar te blijven. het gaat ook steeds beter. en de momenten van ontspanning worden ook steeds langer. en wat de slof betreft: het is geen krachtspelletje. ik heb hier wel degelijk door een goede instrictrice begeleiding bij gehad in het gebruik ervan.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 13:13

wemekelover: ik vind 2,5 jaar een mooie leeftijd om te beginnen met longeren. iedere dag een kwartiertje op een zo groot mogelijke volte (wat je natuurlijk wel rustig op moet bouwen) is alleen maar goed voor de opbouw van wat bespiering, conditie en het begrijpen van comando's. dat is een betere basis dan dat je een 3 jarig paard uit de wei trekt om hen eerst een week te longeren en er daarna op te klimmen. die paarden hebben geen bespiering, conditie, niets! dus gewoon lekker door gaan met wat je aan het doen bent

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:15

Als het geen krachtspelletje is, waarom denk je dan een slof nodig te hebben? dit is geen aanval, maar een serieuze vraag. Ik ben van de oude school en toen bestonden dat soort dingen niet en we kwamen er evengoed uit. Je twijfelt, dus misschien weet je diep in je hart dat het niet de oplossing is en wil je alleen de instructrice een plezier doen? Denk aan je paardje, niet aan de les.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:44

met slof rijden kan geen kwaad,mist je hem heel goed rechtricht,en dat is vaak het gevaar van een slof..ik zou het persoonlijk ook niet aan raden,waarom longeer je haar niet een kwartiertje{ bijgezet} van te voren,dan kun je er daarna op en is ze al aardig los..dat doe ik ook vaak om energie te sparen :-}

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:07

Wil iemand me uitleggen wat het GOEDE van een slofteugel is? dit meen ik serieus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:13

Ik denk dat als je paard netjes gereden is, hij zonder slof te rijden is, ook al heb je reuma. Ik heb ook gewrichtspijnen door mijn ME en altijd jonge paarden gereden, maar de slof daarom nooit nodig gehad.
Juist zelfs niet bij een jonge, want als die een harde mond hebben, mag je toch bij jezelf te rade gaan, want elk paard word met een zachte mond geboren..

Hier klinkt het verder dan alsof iemand weet hoe die met slof rijd, echter zie je in de praktijk toch andere dingen, terwijl de mensen toch weten hoe het moet.
Ik zeg niet dat dat hier het geval zal zijn, maar je ziet het gewoon te vaak.

verder, op de vraag waarom een paard niet te vroeg te longeren
simpel, hij is nog lang niet uitgegroeid en longeren is een erg zware belasting voor een (jong) paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:22

eigenlijk is er niks goed aan een slofteugel..je bent al fout bezig als je hem nodig hebt..maar ik denk dat er echt weinig "kundig" onderricht is..en het plaatje dat een paard z'n hoofd naar beneden "moet" hebben wat natuurlijk ook onzin is..aanleuning..aan de teugel..allemaal van die begrippen die soms erg verkeerd uitgelegd worden..

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 14:23

ik ga kijken of ik binnenkort iemand kan regelen die foto's wil maken van het rijden. dan heb je een beeld bij het bijbehorende verhaal en geef dan opnieuw je mening. want zo word het een eindeloze welles nietus discussie. dus ik zeg op mijn beurt: word vervolgd.
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 13-11-04 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:25

Goed idee!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:39

ja of een filmpje....:-}

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:56

halsverlenger(elastiek) is misschien ook iets om over na te denken...
Groetjes..