steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mooneyes

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 21:00

vandaag ging mijn jonge verzorgpaard je de lucht in, heeft iemand tips wat je zoal moet doen , om het wel veilig te houden voor de volgende keer, ze ging aardig hoog.

ik dreef haar naar voren en zat naar voren met handen naar voren om er niet uit balans te laten daarna leip ze voorwaarts en deed het niet weer, ze is wat fris dooor het weer,

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:03

Probeer als ze dit weer doet goed naar voren te blijven zitten, en blijf drijven. Laat dit als het even kan absoluut niet toe, want het kan heel gevaarlijk zijn als je met paard en al achterover klapt. Wat ook nog wel helpt als je het aan voelt komen, is je paard omdraaien en daarna gelijk voorwaarts laten gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:06

J e reageerde goed. Voorover en flink drijven. Als je durft kun je een tik geven op het moment dat je voelt dat hij omhoog gaat. Dan springt hij naar voren, inplaats van om hoog te gaan... Heb je geen zweepje, dan even je spoor of hak erin op dat cruciale moment...

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:11

Lusitana schreef:
J e reageerde goed. Voorover en flink drijven. Als je durft kun je een tik geven op het moment dat je voelt dat hij omhoog gaat. Dan springt hij naar voren, inplaats van om hoog te gaan... Heb je geen zweepje, dan even je spoor of hak erin op dat cruciale moment...

idd, helemaal mee eens, dat bedoelde ik Lachen

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:22

Hoi Lachen
Ik sluit me aan bij de rest. Die van mij heeft het ook wel eens een periode gedaan. Je moet ze gewoon niet de kans geven om stil te gaan staan, want zodra ze dus stil gaan staan dan kunnen ze omhoog gaan als ze dat van plan zijn.
Meestal kun je van tevoren de situatie wel inschatten wanneer je paard het van plan is.

Misschien kun je het werk ook aanpassen? Waarschijnlijk doet ze het uit verzet, omdat ze het moeilijk vindt.
Doe een paar stappen terug in je werk met haar misschien snapt ze het allemaal nog niet. Probeer het werk voor jullie beiden leuk te houden.
Een strijd moet je namelijk wel zoveel mogelijk proberen te vermijden, want qua sterkte wint je paard het altijd.

Ik weet natuurlijk niet de preciese reden waarom ze steigert, maar dit is dus mijn eigen invulling ervan en ik kan er natuurlijk naast zitten.
Maar meestal steigert een paard niet zomaar. Probeer dus de oorzaak te vinden.

Wel is het belangrijk dat je altijd afmaakt waar je mee bezig was en alles altijd goed afsluiten, want een paard schijnt zich het laatste te herinneren wat je met hem gedaan hebt.
Succes ermee

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:29

bij sommige paarden is het zo op te lossen,
maar mijn paard heb een tijdje gehad dat die het alleen maar dee,
zelf vanuit galop hoe die het deed weet ik niet maar hij deed het.
hij is toen een week bezig geweest met alleen maar omhoog komen.
en hij deed het echt alleen maar ik kon een rondje rijden en weer omhoog.
ik was 3 uur lang aan het rijden in de hoop dat die normaal zou gaan doen.
maar nee.
intussen was de manege al bijna dicht en er was haast niemand meer (gelukkig)
ik werd zo kwaad dat die dat al de hele week flikte.
ben afgestapt.. heb hem klappen gegeven met de zweep op ze kont niet 1 maar eg 5 harde.
(ik was zo kwaad he normaal doe ik dat nooit hoor)
ik stapte weer op ik heb nog nooit zo fijn paard gehad.
en hij heb nooit meer gestijgerd (afkloppen)
Ik was zelf geschrokken van hoe ik was gereageerd.
maar het heb wel geholpen.
sommige paarden moet je gewoon 1x hard voor zijn en dat is het over.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:31

ik ben het eens met je reactie rachel_T alleen zou ik er persoonlijk dan op blijven zitten...ik krijg altijd het idee dat als ik van een paard afstap omdat hij mij bang probeert te maken, dat hij een soort gewonnen heeft.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:35

klomp schreef:
ik ben het eens met je reactie rachel_T alleen zou ik er persoonlijk dan op blijven zitten...ik krijg altijd het idee dat als ik van een paard afstap omdat hij mij bang probeert te maken, dat hij een soort gewonnen heeft.

ik probeerde het eerst ook om het doen als ik erop zit,
maar daar had hij schijt aan hoe harde de klappen hoe hoger hij kwam.
maar ik ben met me ouwe pony wel is omgeklapt dus ik dacht laat ik het maar anders doen.
voordat ik het niet overleefd...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:35

Ik heb dat ook regelmatig meegemaakt met paarden, toen ik bij een paardenhandelaar werkte heb ik geleerd dat op het moment dat ze het doen een tik tussen de oren te geven met de zweep. Eerst natuurlijk proberen met naar voren te drijven, maar als dat niet lukt dan de harde aanpak.

Mijn paard deed dat laatst ook, vooruit drijven had geen zin bij haar. Toen toch maar een keer de gemene truck uit de kast gehaald. Ik heb haar dus ook een tik tussen de oren gegeven (niet heel hard, maar hard genoeg). Ze doet het nu dus niet meer.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:36

Rachel_T schreef:
ik probeerde het eerst ook om het doen als ik erop zit,
maar daar had hij schijt aan hoe harde de klappen hoe hoger hij kwam.
maar ik ben met me ouwe pony wel is omgeklapt dus ik dacht laat ik het maar anders doen.
voordat ik het niet overleefd...

tja je schrikt dan altijd wel en vind het slim dat je voor je eigen veiligheid kiest OK dan!

ik ben dan ook errug eigenwijs... Bloos

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:37

Solide schreef:
Ik heb dat ook regelmatig meegemaakt met paarden, toen ik bij een paardenhandelaar werkte heb ik geleerd dat op het moment dat ze het doen een tik tussen de oren te geven met de zweep. Eerst natuurlijk proberen met naar voren te drijven, maar als dat niet lukt dan de harde aanpak.

Mijn paard deed dat laatst ook, vooruit drijven had geen zin bij haar. Toen toch maar een keer de gemene truck uit de kast gehaald. Ik heb haar dus ook een tik tussen de oren gegeven (niet heel hard, maar hard genoeg). Ze doet het nu dus niet meer.

tja en daar kan ik me dus helemaal niet in vinden...maar ja daar is al een enorm topic over geweest...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:40

klomp schreef:
tja en daar kan ik me dus helemaal niet in vinden...maar ja daar is al een enorm topic over geweest...

Ik ben ook niet iemand die dat snel doet. Maar het werkt wel en dat is voor mij de reden. Het heeft wel maanden geduurd voordat ik het over mijn hart kon halen om haar toch even op die manier aan te pakken. En ik sla niet zo hard, ik ben maar een watje. Want ze heeft geen pijn gehad, dat merk je natuurlijk meteen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:45

Solide schreef:
Ik ben ook niet iemand die dat snel doet. Maar het werkt wel en dat is voor mij de reden. Het heeft wel maanden geduurd voordat ik het over mijn hart kon halen om haar toch even op die manier aan te pakken. En ik sla niet zo hard, ik ben maar een watje. Want ze heeft geen pijn gehad, dat merk je natuurlijk meteen.

nee zo had ik je ook niet veroordeeld hoor...hihi...ik vind alleen dat een paard ook zijn trots heeft en heb altijd geleerd dat je een paard nooit op het hoofd mag slaan. sommige doen ook wel een rauw ei kapot slaan op het hoofd zodat het paard het idee heeft dat he tzijn hoofd heeft gestoten en bloed...vind het niet zo'n fijn idee...daarom mijn reactie

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:47

klomp schreef:
nee zo had ik je ook niet veroordeeld hoor...hihi...ik vind alleen dat een paard ook zijn trots heeft en heb altijd geleerd dat je een paard nooit op het hoofd mag slaan. sommige doen ook wel een rauw ei kapot slaan op het hoofd zodat het paard het idee heeft dat he tzijn hoofd heeft gestoten en bloed...vind het niet zo'n fijn idee...daarom mijn reactie

Ik snap je reactie wel, want ik zou zo ook kunnen reageren. Ik ben er ook helemaal niet voor om je paard eigenlijk zo te behandelen, maar als er geen andere manier is... ik wil toch veilig kunnen rijden. Verder denk ik ook dat Solide er eerder van geschrokken is dan dat ze pijn had.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:48

hahaha...ja dat geloof ik graag..ben in ieder geval blij voor jou dat je weer veilig kunt genieten van je paardje!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:53

Dat met die eieren vind ik niets, nooit geprobeerd, maar lijkt me zo'n rotzooi.

Ik ben voor een tik (persoonlijk het liefst met mijn handen) tussen de oren, hoeft niet hard te zijn, maar gewoon om hem te laten schrikken. De meeste paarden bedenken zich de volgende keer wel 2 keer voordat ze omhoog komen.
Probeer het inderdaad altijd te voorkomen door voorwaarts te rijden, maar gaat ie toch omhoog dan moet je imo iets.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:17

rachel T, eer dat jij van je paard af bent, heeft je paard allang geen idee meer waar ie voor gestraft wordt. Actie --> reactie.

betreft wat dan ook tussen de oren slaan: Tussen de oren zit een botje wat heel makkelijk kan breken. Vergelijkbaar met de slaap bij een mens. Niet doen dus. Maarja, dit heb ik al vaker gezegd, en toen had ik ook geen gelijk.... Blijf het echter toch volhouden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:46