vast op rechts..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

vast op rechts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:39

ik heb al eerder n topic geplaatst over mijn pony die erg sterk en vast kan zitten.. maar op links gaat t eigelijk best goed de laatste tijd maar rechts... jeetje mijn hele arm wordt uit de kom getrokken als ik maar dan ook iets druk zet en dit is vooral in galop..als ik mijn rechterarm ontspan kijkt ze helemaal naar links in de rechtergalop..ik weet t gewoon niet meer hoe ik dat kan oplossen..dan moet ik der af en toe gewoon stil trekken omdat ze onder me wegloopt op die kant, ga ik op de linkerhand dan gaat het bijna vanzelf goed. ik weet t ik ben zelf te sterk op rechts maar het lijkt wel of ze het weet en er gebruk van maakt.. k doe egt mijn best maar er zit geen vooruitgang in en met les en hulp lukt het vaak wel maar ik vind dat ik het ook gewoon zelf moet kunnen...

xxx liefs roelinda

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:40

het is natuurlijk niet zo dat ik mijn buitenhand los gooi, die houdt ik wel op maat dat ze niet uit kan wijken.. maar het gaat gewoon niet goed, ik wil niet elke dag boos zijn op mn beestje.. ga vandaag denk ik ook gewoon ff buiten rijden..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:52

Tja, los rijden he..

Dr is denk ik geen aanpak voor die je binnen een weekje verder helpt. Probeer te werken in stap en draf aan je stelling (rechts en links afwisselend dus niet nu alleen maar op rechts concentreren). Zodra je paardje respect heeft voor je binnenbeen kun je aan de stelling gaan werken in galop.

Je paardje stil trekken in galop is niet de goede manier denk ik hoor. Probeer de galop op de volte en daarin je volte openen en sluiten. Probeer niet de stelling naar binnen te dwingen door het koppie met brute kracht naar binnen te willen trekken.

Het tempo is ook belangerijk, met je buitenteugel regel je het tempo en zodra het tempo goed is dan pas vraag je de stelling naar binnen in de galop. En zodra je maar heel even stelling naar binnen hebt bij de galop dan belonen.

Even volhouden, maar vanzelf dat je paardje het begint te begrijpen..

succes..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:52

Tja, los rijden he..

Dr is denk ik geen aanpak voor die je binnen een weekje verder helpt. Probeer te werken in stap en draf aan je stelling (rechts en links afwisselend dus niet nu alleen maar op rechts concentreren). Zodra je paardje respect heeft voor je binnenbeen kun je aan de stelling gaan werken in galop.

Je paardje stil trekken in galop is niet de goede manier denk ik hoor. Probeer de galop op de volte en daarin je volte openen en sluiten. Probeer niet de stelling naar binnen te dwingen door het koppie met brute kracht naar binnen te willen trekken.

Het tempo is ook belangerijk, met je buitenteugel regel je het tempo en zodra het tempo goed is dan pas vraag je de stelling naar binnen in de galop. En zodra je maar heel even stelling naar binnen hebt bij de galop dan belonen.

Even volhouden, maar vanzelf dat je paardje het begint te begrijpen..

succes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:55

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 07:23

Je paard is dus niet recht. Dat betekent dat hij de ene helft of gedeelte van zijn spieren niet gelijk heeft ontwikkeld. Het is dus van belang om dit paard eerst recht te richten. Daar heb je wel een deskundige instructeur bij nodig die je daarbij heel gericht kan helpen. Op zoek naar een kundige instructeur dus, zou ik willen adviseren. Dat is de kortste klap.

annhuisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:29

kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar is een heel gedeelte over recht richten

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 20:08

oke ik ga t checken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:18

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:00

Waar je iig mee kan beginnen is je paard regelmatig te belonen met je rechterhand door even over de hals te strijken. Je wordt dan gedwongen om de hand te ontspannen en je paard ervaart het als prettig. Goed je benen erbij houden.

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:46

Hey,

Jah ik weet precies wat je bedoeld, heb ik namelijk ook gehad met mij pony. Bij mij lag het eraan dat ik minder gevoel heb in mij linkerhand omdat ik rechts ben. Ik kon dus mijn buitenteugel er niet echt fatsoendelijk aan houden en ging dat automatisch oplossen door meer met rechts, dus de binnenteugel gaan te werken. Dit was dus helemaal fout en ze ging er alleen maar slechter op lopen en ik nog harden met rechts werken omdat ze alleen maar vaster kwam te zitten. Probeer je paard rond en diep te rijden en concentreer jezelf erop om probere alleen met de buitenteugel te rijden en binnen alleen stelling en een beetje nagevelijkheid te vragen. Vertel het ook aan je instructeur dat je hiermee bezig bent zodat deze je er ook steeds weer op kan wijzen. Als je dit een paar weken volhoud zul je resultaat zien. Dit heeft bij mij heel goed geholpen!! Suc-6 er mee OK dan!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:04

dankje ik ga het zeker porberen!!

jepsow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:37

een paard is uitzichzelf al iets scheef in de spieren, maar dat is ieder mens ook! jij bent tog rechts of links? dat is een paard duz ook.. je pony is duz altijd iets scheef vanzichzelf daarbij komt nog is dat haar goede kant waarschijnlijk zichzelf door ontwikkeld heeft en de andere kant is gebleven zoals ie was. je pony moet zich eerst weer recht gaan richten (bijde kanten gelijke spierontwikeling).. dit moet natuurlijk wel ontspannen gebeuren en ze moet niet der rug weg gaan drukken (dit kan komen als ze spierpijn heeft omdat ze de ene helft moet oprekken en de andere helft moet inkorte) een goede instructuer die jou kan helpen met je probleem is: antoinne de bodt (voor info ga naar google.nl en zoek op hoefkatrol of op antoinne de bodt) een fishiotherapeute kan vaak ook veel voor je doen omdat die je ook heel veel uit kunnen leggen over spieren en hoe je nu op een paardvriendelijke manier die spieren gelijk kan krijgen en het probleem duz oplost.. succ6 ermee en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:09

Mijn paardje heeft dit ook! komt omdat zn linkerkant van zn hals vastzit
Hij kan dus wel linksom buigen dan kan ie die kant ontspannen maar als je m rechtsom buigt dan moet ie strekken en dat kan ie dus niet.
als ik jou was zou ik er iemand naar laten kijken die die kant weer los kan maken en dan gaat t vast weer beter!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:51

okidoki thanx voor de tips