in gevecht gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

in gevecht gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:33

naar aanleiding van een ander topic over nageeflijkheid
wil ik toch graag even weten wat jullie mening is over
'aan de teugel lopen' Slim

ik leer nl. van mijn instructrice om na het instappen meteen veel druk
te nemen op mijn teugels (en actief voor het been te houden),
dit wordt dan vervolgens een gevecht want mijn paard neemt
het bit tussen de kiezen en gaat flink zitten knagen met het hoofd
omhoog.
nadat ik dan mijn hand weer ontspan en vervolgens weer druk geef
en 'speel met de teugels' komt ze na heel lang volhouden naar beneden,
maar blijft daar niet. ik moet haar dan steeds weer 'naar beneden werken' en het gevecht aan (want het is echt een gevecht vind ik) Blauw oog

mijn instructrice zegt dat ik haar erdoor heen moet rijden,
ze heeft zelf ook een keer op het paard gereden en is toen dus het
gevecht aangegaan en dat ging heel snel goed, ze zei dat ze gewoon
heel veel druk had gehouden en voorwaarts had gereden.
toen ik er daarna op ging was ze helemaal los en ontspannen,
maar is dat dan geen schijn? Blond

dinsdag heb ik zelf gereden en had absoluut geen zin om het gevecht
weer aan te gaan, dus heb haar van voren met rust gelaten.
veel voltes gereden en overgangen naar galop geoefend (heeft ze moeite mee) en daarna stukjes gewijkt (nog beginnersfase).
nadat ik dus ongeveer 40 minuten had gereden was ze echt los en ontspannen en echt nageeflijk! dus niets in mijn handen, hoofdje heel ontspannen naar beneden en ze bleef uit zich zelf naar beneden.

wat vinden jullie van de manier die ik leer van mijn instructrice?
en is 40 minuten te lang om een paard nageeflijk te laten lopen?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:45

Ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven... Dinsdag had je een ontspannen, actief en los paard en daardoor kwam ze aan de voorkant fijn in je hand. Kijk alleen uit als je niets meer in je hand hebt, dan is de kans groot dat je paard achter je hand loopt en dat is ook niet de bedoeling (dan heb je geen verbinding). Je moet een verbinding krijgen die elastisch is, dus als jij je hand toestaat met je paard volgen. Daarvoor heb je wel iets gewicht in je hand nodig.

Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen zo, maar wat ik lees in de methode van je instructeur is heel veel gedoe aan de voorkant om hem zo te dwingen zich te onspannen en over de rug te komen (waarvan het aan de teugel lopen maar 1 aspect is).

40 minuten voor een paard dat al een lange tijd aan de teugel wordt getrokken en geduwd vind ik niet lang hoor! Je zal zien dat die ontspannein steeds sneller komt. Je paard moet eerst weer vertrouwen krijgen in je hand.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:49

Marijn: het paardje waar ik op rij op de manege is in het begin ook een heel gevecht (pas na 20 minuten komt ze netjes naar beneden)
maar dan hoef ik enkel een halve ophouding geven en ze blijft beneden, geef ik dan volgt ze mijn hand
is dit dan ook slecht?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:16

Ik wil helemaal niet oordelen over wat goed is en wat slecht, daar ben ik echt niet de juiste persoon voor.
Ik denk alleen dat je een paard van achter naar voor hoort te rijden. Je zorgt er dus eerst voor dat hij actief is, goed aan het been is en daardoor zijn buikspier aanspant waardoor de rugspier kan ontspannen. Hierdoor zal je paard nageven in de hand.
Als je eerst 20 minuten moet trekken en plukken, kan hij zijn hoofd op een gegeven moment wel laten hangen, maar dant zal eerder zijn omdat hij niet nog meer gepruts wil in zijn mond dan dat het een juiste aanleuning is.

Ik kan me uberhaupt niet voorstellen dat je een ontspannen paard kan krijgen door een gevecht met hem aan te gaan. Dat heeft niets met rijden te maken. Tuurlijk moet je een keer optreden als je paard iets doet wat niet de bedoeling is, maar dan meer in een korte tik met je been of zweep waarna je beiden weer ontspant.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:49

Aan de teugel gaan is geen hoofdhouding, is je instructrice zich daarvan wel bewust?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:52

Rijden met een weerstand biedende hand doe ik ook, tot het paard zijn hoofd daar heeft waar ik het hebben wil, daarna laat ik los, maar dan ook compleet los (rij western) . Het voorwaarts rijden, in combinatie met de door het paard min of meer vrijwillig opgezochte hoofdhouding (omdat ik hem daar het minste in lastig val) zorgt er voor dat mijn paard zijn rug beter gebruikt.

Dus ja, bij mij is het soms ook een gevecht. Wat daarna volgt is een heerlijk ontspannen paard, dat ik op mijn pinken kan sturen.
Ik rij trouwens op trens, dus geen scharen bit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:30

ja volgens mijn instructrice moet het dus zodat ze beter
over haar rug loopt (omdat ze haar rug wegdrukt)
maar het is dan niet vanuit het paard die mijn hand opzoekt....

het is dan meer vanuit mij die haar dwingt om haar hoofd naar
beneden te doen en zo haar rug te bollen
(rij trouwens ook met thiedeman, wel los ,maar ook voor haar rug)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:37

Ik weet niet hoe de bouw is van je paard, maar het ene paard loopt makkelijker laag dan de ander. Thiedeman is niet verkeerd, mits je het niet te lang doet. Je moet hem op een gegeven moment ook weer af durven te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:54

Citaat:
na het instappen meteen veel druk te nemen op mijn teugels (en actief voor het been te houden), dit wordt dan vervolgens een gevecht want mijn paard neemt het bit tussen de kiezen en gaat flink zitten knagen met het hoofd omhoog.

daar kan ik me iets bij voorstellen ja!
van alleen instappen wordt je paard niet los en zeker niet als je hem dan ook nog veel druk aan de voorkant te verduren geeft en actief voor het been gaat houden. Dat vinden de meeste paarden geen fijn begin van 'een uurtje rijden met de baas' hoor!

Misschien moet je iets langer los rijden aan een iets losser teugeltje en veel buigoefeningen gaan doen, voltes openen en sluiten, stelling en buiging naar binnen en buiten vragen op de voltes voordat je besluit om die nageeflijke houding op te zoeken?
Pas als ie los is in zn hele lijf kan ie nageeflijk worden en aan de teugel lopen. Inderdaad komt het losse gevoel in de hand vanuit de actief werkende achterkant en dus niet door geruk en gepluk aan de voorkant.

succes!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:41

Mijn paard wil zich ook graag bovenin zetten. Dus daarom rijdt ik hem vooral naar beneden. Ben soms gewoon het hele uur bezig om hem daar los in te krijgen. Ik vindt (maar dat is mijn mening!) dat je in het begin niet gelijk op heel veel druk moet gaan rijden, omdat het paard zich daar meestal alleen maar in vast gaat zetten (mijn paard in ieder geval wel).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:42

Marijn: ik vecht geen 20 minuten hoor, pas na 20 minuten inrijden begin ik te vragen Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:48

Ja, je moet proberen om er helemaal niet op te letten, gewoon zacht zijn in je hand en de mond volgen. Lekker losrijden, veeeeeeeel (schijn)overgangen maken, voltetje hier, voltetje daar, beetje galop,... Het is de bedoeling dat je paard zich ontspant en van daaruit zich rond maakt en dus ook die hoofd-halshouding aanneemt. Maar dit moet echt van achteren naar voor komen, anders heb je vanvoor een krul en achteraan sleept die achterhand maar wat mee, en lekker zal je ook niet zitten. Je paard moet echt plezier hebben in het rijden en pas dan zal jij ook plezier hebben en zal je meer kunnen doen met je paard. Zet maar eens een grote bek op tegen die instructrice want de wil breken van een paard trekt echt op niks en over een half jaar heb je een mentaal en fysiek kapot paard! Kijk maar naar mijn onderschrift!
O ja, veertig minuten is echt niet erg hoor, gaat vanzelf sneller zoals Marijn zei!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 06:51

Druk op de teugels is nooit goed. Ik vind het advies dat je instructrice geeft dus ook niet juist. Met een nageeflijk paard, wat dus aan de teugel loopt hoort de druk die je in je hand hebt niet meer dan 2 ons te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:15

Aqua8horse schreef:
Druk op de teugels is nooit goed. Ik vind het advies dat je instructrice geeft dus ook niet juist. Met een nageeflijk paard, wat dus aan de teugel loopt hoort de druk die je in je hand hebt niet meer dan 2 ons te zijn.

Die 2 ons is het eindresultaat. Voordat je daar bent heb je meer in handen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:00

heb vanavond weer les, ik rijd meestal een half uur tot 20 minuten los
voordat ik les heb, zal vanavond dat ook doen en totaal niet aan de mond komen en als ze dan nog niet nageeflijk is als mijn instructrice arriveert
heeft mijn instructrice pech!
ik zal haar wel uitleggen dat ik deze methode niet juist vind,
als ze goed is is ze het daarmee eens.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:12

Ik rij mijn paard ook ongeveer zo aan de teugel als jij van je instructrice moet. Die van mij wilt bijna nooit met zijn hals zakken en ook door zijn halsspieren is dit moeilijk. Door druk te zetten op de teugels geef ik aan dat hij niet zo hoog mag lopen. Zodra hij dan ook maar iets zakt of ontspant in die hals, ontspan in mijn handen. Dit houdt ik dan ook zo, tot het moment dat hij weer omhoog komt. Vooral in het begin draaide dit dus wel eens uit op een 'gevechtje', maar nu zijn we al zover, dat hij zelf wel al zakt, zodra ik de teugel op maat pak. Dus ook naar mijn meing kan het zijn dat je er doorheen moet rijden, maar weet wel dat het steeds beter zal worden en niet meer zo'n gevecht wordt.
Weet ook dat alle paarden anders zijn en dat er meerdere manieren zijn. Vraag anders eens aan jouw instructrice eens waarom je het zo moet doen. Bij mij, en dus mss ook bij jou, is er een reden voor.
Succes OK dan!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:14

Jij weet nog altijd wat het beste voor je paard is, en als jij vindt dat de methode van je instructrice verkeerd is (waar ik het overigens helemaal mee eens bent, zoals je misschien al hebt gemerkt Knipoog ), dan zeg je het gewoon! En inderdaad, zoals je al zei, als ze goed is, dan is ze het ermee eens. Ze moet gewoon erkennen dat ze af en toe geen gelijk heeft! Succes!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:48

Ga nooit in gevecht met een paard, dat win je toch niet. als je een paard aan de teugel wil laten lopen doe je dat vanuit zijn achterhand, eerst in de ontspanning daarna hou je je buiten teugel eraan en binnen teugel ontspannen, een beetje spelen en dan komt die vanzelf.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:08

laetitia schreef:
ja volgens mijn instructrice moet het dus zodat ze beter
over haar rug loopt (omdat ze haar rug wegdrukt)

Ik weet niet wat voor instructrice jij hebt maar hoe kan je paard nou beter over de rug lopen als je constant in gevecht bent..

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:53

Je moet ook zeker nooit een gevecht aan gaan wat je niet kan winnen. Bij die van mij is het dan ook meer laten zien wie de baas is en zijn grenzen stellen. Weet natuurlijk niet hoe het bij laetitia is, maar misschien heeft die instructrice wel een reden waarom ze het op die manier wil. Dus ze zou hier eens naar kunnen vragen. Mocht je er dan nog steeds niet achter staan, kan je een nieuwe manier verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:52

Met kracht, pluk en trek werk krijg je nooit je paard op een correcte manier aan de teugel.
Weg met zo'n prut instructrice en hopen dat jij de enigste leerling was, want zo mag toch niemand leren rijden. Huilen

wat jij gedaan hebt, dat is super OK dan!

Dat is de enige correcte manier
vanuit ontspanning gaat een paard vanzelf zo lopen en dan kun je dingen uit gaan bouwen.

Nu duurt het 40 min, maar dit gaat steeds sneller.
Natuurlijk heb je wel eens een terugval, maak je daar niet druk over en ga mooi zo verder en zoek een instructrice die je zo ook verder helpt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:27

had vrijdag dus weer les en toen heb ik gezegd dat ik het er niet mee eens was en dat het dinsdag dus super ging.
ze zei dat het om de gehoorzaamheid gaat, dat als jij vraagt of ze naar beneden gaat dat ook doet.
ik heb gezegd dat ik geen zin meer heb in dat gevecht en toen heeft ze me gelaten. we zijn aan de slag gegaan en t paard was erg vervelend (ze wil altijd onder het werk uitkomen!) maar na een half uur liep ze echt helemaal ontspannen en los en nageeflijk.

en zoals phynix het omschrijft, zo moet ik het eigenlijk ook doen van de instructrice. ze moet op commando naar beneden, als ik daarom vraag!
maar ja ik heb daar geen zin meer in!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:31

Tja, je instructrice heeft toch wel ongelijk als ze zegt dat 'aan de teugel' iets is dat op commando moet komen! Wat zei ze toen ze na een half uur helemaal ontspannen was? Ik hoop dat ze lelijk op haar neus heeft gekeken!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:07

ze zei dat dat ook goed was maar dat het toch ook echt op commando moest. hebben ook buitengereden en omdat haar paard gister weigerde naar beneden te gaan heeft ze tijdens de buitenrit hem 'nageeflijk' laten lopen?????? haar paard is wel een stuk verder hoor, loopt z en ze liet hem ook links en rechts inbuigen maar ik zag er het nut niet van in.

jepsow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:20

warom hebben jullie het over de "hoofdhouding" van een paard? als ik dit zo lees is dit paard in de houding gedwongen en hierdoor kan hij vele ernstige rugklachten krijgen! ik zou eerst is zorgen voor ontspanning, dan voor een moter en als hij dan van achter naar voor loopt loopt ie bijna vanuit zichzelf aan de teugel... als hij zijn rug blijft wegdrukken (ook als je aan een lang teugeltjuh voorwaarts rijd) danzouk maar snel een paardenfishiotherapeute bellen... dit kost meestal per behandeling ongveer 30 euro en helpt egt! ik heb zelf een paard die vroeger een ongeluk heeft gehad en daardoor spieren in der rug verkeerd heeft zitten en daar kwamk ook pas na 6 maanden achter (arm paard!!!!!) nu kank weer van alles met der en heeft ze plezier in der leven, om te zien is het egt een ander paard geworden en super ontspannen! khoop dat je hieraan iets hebt ps: jouw manier van rijden naar de ontspanning was heel goed en ik zou maar snel een andere instructrice zorgen helaas zijn er veel mensen die denke dat ze wete hoe ze les moete geven....:S