paard staakt /verzet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan52

paard staakt /verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:10

mijn dochter heeft een 6 jarige ruin kwpn/fries
verders heel braaf paard
maar nu is het geval het paard is een paar weken kreupel geweest
foto.s laten maken was niks op te zien alles was goed..denken aan een verdraaing/mistap
is allemaal goed gekomen
en heeft ook vast gelegen in de stal of dergelijke heeft last van zijn rug gehad word behandeld.en mag weer bereden worden
word bereden door haar rij lerares de eerste 3x gaat het goed
en de 4x komt die in verzet omhoog komen enzo voort.
vrijdag is het paard weer nagekeken was zeer tevreden en mag alles weer doen en ook een masseuse heeft het paard maandag behandeld
en gisteren naar buiten geweest in de paddock.zich uitleven loopt als een echte hengst een macho
toen gelongeerd dat ging allemaal goed. toen de rijlerares er weer op
de eerste paar rondje gingen heel goed
en daar naar weer verzet staken half omhoog komen.
zij wilt erniet meer op.ze zei dat hij aangepakt moet worden.
ik zei heeft hij last van zijn rug of iets anders.ze zei hij mankeert niks
staakt gewoon en wilt niet verders.
wat denken jullie wat het kan zijn.. ongehoorzaam./klieren
of iets medisch...gaarne
wat kunnen we doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:44

Paardenfan52 schreef:
toen de rijlerares er weer op
de eerste paar rondje gingen heel goed
en daar naar weer verzet staken half omhoog komen.
zij wilt erniet meer op.ze zei dat hij aangepakt moet worden.

Ik denk dat ze inderdaad gelijk heeft dat hij aangepakt moet worden. Hij is inmiddels al zo uitgebreid binnenstebuiten gekeerd, dat het me erg stug lijkt dat hij nog ergens last van heeft.

Ik denk dat de instructrice in kwestie bang is voor het paard (dat leid ik af uit dat ze er niet meer op wil) en dat hij dit inmiddels goed in de gaten heeft.

Heeft ze hem wel eens goed aangepakt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:44

Pijn is niet aan te tonen op röntgen foto´s , scans etc! er zijn zat paarden die er verrot uit zien op foto´s en nergens last van hebben, maar ook andersom. Ik ben zelf een pijnpatient en weet dus dat je goede momenten hebt en slecht. Het kan best zijn dat het paard nog niet zo genezen is als jullie denken. Het kan ook dat specifiek het zadel met gewicht erop voor problemen zorgt. Geef hem nog wat langer rust en begin dan weer heel rustig aan. Niet verwachten dat hij meteen zijn oude werk op kan pakken! Dus eerst alleen een kwartier stappen. Een half uur stappen. Dan een half uurtje rijden met hier en daar een drafje erin. Zo opbouwen. Want je zegt de eerste paar rondjes gingen goed en daarna kwam verzet. Wilde ze toen in draf? Hoe zit het met de bodem? Paarden willen van nature graag meewerken. elke vorm van verzet komt gewoonlijk uit niet begrijpen of niet kunnen (door zwakte, pijn etc). Natuurlijk zal een paard je een enkele keer uitproberen, maar dat doen ze in het begin van een relatie.

PretFred

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:48

Ik heb zelf enkele malen meegemaakt dat een paard op een dergelijke manier reageert. In de meeste gevallen bleek het helemaal niet aan het paard te liggen, maar aan het harnassement. Ik bedoel dus het zadel. Controleer dit op harde vervelende punten in de kussens, controleer of het echt goed op de rug ligt. Want als ik je verhaal zo lees doet het paard alleen gek als er iemand op zit... Ook een manier om het te proberen is door iemand er zonder zadel op te laten rijden (als je dat nog durft Knipoog)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:14

Als een paard een paar weken uit de roulatie is geweest dan moet er idd weer rustig gestart worden. Vaak heeft hij zijn lichaam scheef belast om het zere been te ontlasten.

Probeer om met oefeningen (al is het eerst alleen maar in stap) zijn spieren weer soepel en sterk te krijgen. Spieropbouw ben je meestal eerder kwijt dan dat het er weer op zit.

Lekker voorwaarts neerwaarts rijden. Halsstrekken en misschien eerst even lekker longeren aan een bijzet zodat hij zijn rugspieren weer durft te gebruiken.

Neem de tijd, een paard onthoudt wanneer hij pijn heeft gehad en moet weer leren te ontspannen en zorg ervoor dat idd het zadel goed ligt en nergens knelt.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:23

MoniqueB schreef:
Als een paard een paar weken uit de roulatie is geweest dan moet er idd weer rustig gestart worden. Vaak heeft hij zijn lichaam scheef belast om het zere been te ontlasten.

Probeer om met oefeningen (al is het eerst alleen maar in stap) zijn spieren weer soepel en sterk te krijgen. Spieropbouw ben je meestal eerder kwijt dan dat het er weer op zit.

Lekker voorwaarts neerwaarts rijden. Halsstrekken en misschien eerst even lekker longeren aan een bijzet zodat hij zijn rugspieren weer durft te gebruiken.

Neem de tijd, een paard onthoudt wanneer hij pijn heeft gehad en moet weer leren te ontspannen en zorg ervoor dat idd het zadel goed ligt en nergens knelt.

helemaal mee eens Haha!

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:07

Bedenk altijd dat een paard niet voor niks vervelend gaat doen, een paard kan niet denken van..ach laat ik maar eens vervelend gaan doen. Het paard wil meestal laten merken dat er iets niet helemaal goed zit. Dit kan hij alleen laten merken door zulk gedrag te vertonen. Konden we maar met ze praten.. dan zou het allemaal een stuk gemakkelijker zijn.
Als ik jou was zou ik het nog even aankijken, maar als het paard deze signalen blijft vertonen, zou ik proberen de oorzaak ervan proberen te achterhalen.

Hou me ten goede, dit geldt voor de meeste paarden, maar niet voor elk paard.

Heel veel succes ermee!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:29

Ik ben het deels wel eens met CCCCorine, aanpakken. Maar pas als al het andere uitgesloten is! In mijn ogen zijn er namelijk 2 opties:
1) het is zoals ccccorine al zei: de instructrice is bang. Het paard voelt dit en maakt hier dankbaar gebruik van, door haar bang te maken. Doordat ze is afgestapt heeft hij gewoon zijn zin gekregen, wat hem weer "sterker" gemaakt heeft. Ik vind het dan ook eigenlijk niet zo profesioneel dat ze er af gestapt is na dit incedent. Of heeft ze hem er nog wel doorheeb gereden?
2) Het zadel. Je schrfijt dat het nog een tamelijk jong paard is, 6 jaar. Paarden van deze leeftijd kunnen nog in zekere mate in de groei zijn, maar veranderen in ieder geval nog van "vorm" door spieropbouw/groei. Ik zou het zadel dus eens laten nakijken.

Er zou best iets medisch kunnen zijn, pijn zie je idd niet op foto's. Maar als ik het goed begrijp, is dit paard al van onder tot boven nagekeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:38

Het is juist goed dat de instructrice is afgestapt. Als het paard pijn heeft, maak je dingen alleen erger. Er doorheen rijden? Waar doorheen? dat hoor ik veel te vaak. als ik pij heb, en ik moet even goed werekn, heb ik daarna alleen maar nog meer pijn en ben ik nergen doorheen hoor. als ik me verzet en ik krijg op mijn lazer, wordt ik alleen nog kwaaier en ben ik ook nergens doorheen...

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:20

Bijna altijd is er een reden dat het paard zich verzet, zeker als hij dat daarvoor niet gedaan heeft.Dit is de enige manier voor hem om aan te geven dat hij ongemak heeft, Voor jullie nu de moeilijke taak om uit te vinden waar hij ongemak van heeft.

denk aan fysiek, zadel!! , spieren , rijtechnisch. Hoe is hij aan de longe ?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:18

Het is vrij makkelijk om uit te sluiten of ie pijn heeft.
Als je bij de veearts pijnstillers haald en hem dat geeft moet het over zijn. Is het over, verder zoeken naar een oorzaak van pijn.

Is het niet over zal ik zorgen dat je iemand vind die hem wel durft aan te pakken, want het half aanpakken en dan opgeven maakt een paard alleen maar zekerder en vervelender.

veel succes ermee

Paardenfan52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 09:22

aan de longe is hij heel braaf afentoe drie bokjes geven daarna gaat het goed maar heb ook van die dagen dat hij niet bokken doet
ja maar paard mag licht bereden worden maar volgens mij rij lerarest zegt dat klieren is om onder uittekomen en zegt dat hij geen pijn

Paardenfan52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 09:24

heeft en hij word van hoofd tot kond massege word ergedaan
naar die 4 of 5 behandelingen zegt de massege manneer die mijn paard ze rug doet zegt dat hij verbetering in zit dat weer alles mag doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:35

Ik denk dat je het verhaal van ik dacht Fitzroy ? hier op bokt is moet lezen dat paard staakte af en toe ook .Werd ook behandelt door een fysio ,twee zelfs.Later bleek het paard kissing spins te hebben.Voor dat je hem op zijn donder laat geven.Spit eerst Bokt eens door.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:23

Tja, als ik uitgesloten dat hij geen pijn heeft is het aanpakken. Hij heeft een tijd stil gestaan en het wordt ook nog eens lekker koud buiten. Die paarden willen zich dan gewoon lekker uitleven. Dus goed aanpakken, maar doe nog niet veel zware oefeningen in het bezig, maar juist veel draven en galoperen. Wordt ie vanzelf wel rustiger.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:23

Tja, als ik uitgesloten dat hij geen pijn heeft is het aanpakken. Hij heeft een tijd stil gestaan en het wordt ook nog eens lekker koud buiten. Die paarden willen zich dan gewoon lekker uitleven. Dus goed aanpakken, maar doe nog niet veel zware oefeningen in het bezig, maar juist veel draven en galoperen. Wordt ie vanzelf wel rustiger.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:21

lekkere instructise,die bang is?

het paard is er tussen uit geweest en paarden hebben geen tijdsbesef als mensen.

ik zou iedere dag losgooien,longeren om de twee dagen en de andere dagen erop en niet te veel eisen,een paar rondjes links en rechtsom is genoeg de eerste 2/3 weken..beloon veel met praten en wees vooral niet bang!

ervan uitgaande dat er uiteraard niets meer met de rug en of zadel aan de hand is.
massages door een masseuze kunnen zeker helpen..

ik zou dus een andere instructise erbij halen om dit op te lossen.

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:32

Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat. een uitstekende ruiter hoort hem zelfs als hij fluisterd,maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen....

Nu wil ik hier niet mee zeggen dat de instructrice een slechte ruiter is maar een paard gaat natuurlijk niet zo maar ineens in verzet.... en ik kan me ook niet voorstellen dat een paard denkt...ik heb vandaag geen zin dus laat ik maar is lekker de handdoek in de ring gooien..

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:12

[quote="ankie1"]Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat. een uitstekende ruiter hoort hem zelfs als hij fluisterd,maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen....

Dat ken ik ergens van.. Knipoog

Paardenfan52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 19:28

vandaag heeft mijn vriendin op mijn dochters paard gereden
en ook bij haar was het gelijk verzet plegen. maar ze heeft vaker op hem gereden en ze kent hem door en door, en daarnaar was die braaf en deed alles ,mijn vriendin zei het was fout om ervan af tegaan.
dan wint die zeker .en nu was het zo over.
en ik was er bij,en vroeg hoe gebruikt die zijn rug.ze zei daar is niks mis mee en heeft ook geen last van spierpijn, dit is duidelijk verzet.
nu gaat zij hem berijden en gaat het gevecht aan.
zolang mijn dochter er niet mag doet zij het .
ze zij dat ze er binnenkort er zelf weer op kan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:58

ik denk niet dat welk gevecht dan ook een oplossing kan zijn voor welk probleem dan ook. Maar da´s mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 02:02

Lusitana schreef:
ik denk niet dat welk gevecht dan ook een oplossing kan zijn voor welk probleem dan ook. Maar da´s mijn mening.

OK dan! De mijne ook

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 06:22

Een paard die deze problemen heeft moet je zeker NOOIT aanpakken. Het paard geeft duidelijk aan dat het een probleem heeft. Zoek naar de oorzaak en vraag er mensen bij die daar verstand van hebben.
Voorzichtig moet je wel zijn want een paard met pijn kan angstig worden en dus wel degelijk een gevaar zijn. Uiteraard in dit geval niet moedwillig!!!