Onderrug ontspannen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Onderrug ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 09:34

Ik heb eigenlijk altijd wel een probleem gehad met mijn rug. Maar nu dus ook tijdens paardrijden (tenminste, ik heb een nieuwe instructeur die het nu opmerkt) Wanneer ik rijd dan heb ik een gespannen onderrug, het lukt me gewoon niet om te ontspannen. Dat is dus ook de reden (heb ik me laatst bedacht) dat ik na de les altijd rugpijn heb. Heeft iemand misschien tips om tijdens het rijden, en ook over het algemeen trouwens, mijn onderrug te ontspannen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:37

het lijkt meer iets om eens door een fysio of manueel therapeut te laten bekijken Knipoog

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:16

Heee,

Ik heb ook rugproblemen en heb dit al van jongs af aan. Waarschijnlijk heb je jezelf een verkeerde manier geleerd met paardrijden om je rug te gebruiken. Ik zou zeker even naar de fysio gaan Lachen Je rug is erg belangrijk!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:33

Lielle, weet jij of zo'n consult nog in het ziekenfondspakket zit? Ik heb hetzelfde probleem als Mik_beer en zou er graag eens naar laten kijken. Het zal wel via de huisarts gaan denk ik zo?!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:36

er zijn veel die zo rijden, met een gespannen onderrug. ik moetr echt voor mijn gevoel als een zak aardappelen erop gaan zitten, lijkt voor geen meter volgens mij maar ja het zal wel

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:40

het moet sowieso via de huisarts. Of je verzekering het vergoedt weet ik niet, dat varieert volgens mij.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:59

Dacht al dat het via de huisarts moest gaan.. zal mijn verzekeringsmaatschappij eens bellen. Op een gegeven moment word je er niet goed van, altijd die onderrug die opspeelt!:(

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:53

Rugklachten zonder specifieke oorzaak, oftewel zonder dat er iets kapot is, worden voornamelijk veroorzaakt door een slechte houding. Daarbij bedoel ik bijv. onderuit zitten, lopen met een holle rug, gespannen schouders, vaak de knieen op slot zetten.

Een fysiotherapeut geeft meestal houdingsoefeningen en buikspieroefeningen mee naar huis.

Houdingsoefeningen zijn bijvoorbeeld
- tijdens het zitten de juiste rugcurvatuur aanhouden ipv onderuit met een bolle rug zitten, er zijn stoelen die dit principe kunnen waarborgen.
- tijdens het staan de buikspieren aan spannen en het bekken ietwat naar achteren kantelen, dit kan niet wanneer de knieen op slot staan.
- op een juiste manier tillen is erg belangrijk.

Het trainen van de buikspieren is erg belangrijk
omdat zij de stabiliteit van je romp moeten waarborgen.
Wanneer je buikspieren niet goed genoeg ontwikkeld zijn moeten de rugspieren alles opvangen.

De meeste paardenzadels zetten ons in een bepaalde houding, en ook zijn wij vroeger op de manges geleerd om een ebpaalde houding aan te nemen. Dit alles met het gevolg dat wij de rug over belasten.

Rugklachten spelen vaak op bij mensen die over hun eigen grenzen heen gaan en mensen met een inefficiente manier van bewegen.

Je kan een afspraak bij de fysiotherapeut maken, dit doe je door eerst een doorverwijzing aan de huisarts te vragen.
Voor rugklachten zijn over het algemeen niet zoveel behandelingen nodig, aangezien de patient de oefeningen thuis moet doen.
Laatst bijgewerkt door navaja op 09-11-04 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:54

Blossomm schreef:
Rugklachten zonder specifieke oorzaak, oftewel zonder dat er iets kapot is, wordt voornamelijk veroorzaakt door een slechte houding. Daarbij bedoel ik bijv. onderuit zitten, lopen met een holle rug, gespannen schouders, vaak de knieen op slot zetten.

geblokkeerde wervels Knipoog

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:55

heb jij dat? wat bedoel je precies met 'geblokkeerd'?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:00

ik ben geen manueel therapeut maar ik heb regelmatig dat mijn onderrug 'op slot' zit. Mijn fysio/MT weet ze dan te manipuleren zodat ze weer los schieten (dat hoor je ook) en dan zijn onmiddellijk mijn rugklachten over.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:05

Ja oke, dat zijn waarschijnlijk de kleine peesjes/spiertjes/ligamentjes die nogal strak zitten.
En die door manipulaties tot rek worden gebracht waardoor de wervelkolom weer los kan bewegen, dit wordt ook gezien als een rugklacht zonder specifieke oorzaak, want wat is de oorzaak van je 'geblokkeerde' wervels/strakke peesjes?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:06

wat hoor ik dan kraken?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:22

De peesjes die uitgerekt worden, zij staan in contact tussen verschillende wervels.

Kan ik je niet garanderen natuurlijk, maar dat kraakt wel als ik mijn eigen rug manipuleer.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 18:35

Hmm ik zal eens naar HA gaan, want zoals ik eerder las, altijd die rug die weer opspeelt..