Wie kan mij helpen?? Problemen met rijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Matthanja

Wie kan mij helpen?? Problemen met rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 19:45

Sinds ongeveer een week doet mijn pony erg vervelend met rijden.
We zijn op het moment wel hard aan het trainen want ik wil haar het liefst van het winter M1 klaar maken maar dat gaat zo niet echt lukken. Scheve mond
Gewoon in de omgang is ze echt superlief en met stap ook, maar zodra ik begin te draven en een volte instuur dan scheurt ze hard weg (en dan zit ik er soms nog maar 2 rondjes op) en dan heb ik ook moeite om haar weer terug te krijgen. En dit blijft ze de hele tijd herhalen. Ik straf haar natuurlijk wel.. maar als ik haar een tik met de zweep geef, dan gaan we alleen maar harder en dan gaat ze er ook bij bokken. Gister hielp het toen ik mijn stem een keer goed hard gebruikte.. maar vandaag hielp dit maar heel even en begon ze later zo weer. Ook luisterd ze niet meer naar m'n hulpen ook niet als ik bijvoorbeeld wil gaan wijken. Na ongeveer een uur is ze dan drijfnat van het zweet en dan begint ze wel weer goed te lopen.. en dan laat ik haar ook nog wel een half uur werken.. maar ik weet niet waarom ze dit zo ineens doet.. En ik weet eigenlijk ook niet meer wat ik nou moet doen. Vorige week maandag liep ze nog supergoed maar daarna is het dus zo. Ze had eerst ook wel van die streken dat een bepaalde hoek in de bak heel eng was en dat ze daar dan altijd voor weg moest rennen maar dat doet ze nu niet meer.
Weet iemand wat ik moet doen.. of juist niet moet doen?
Laat het me dan alsjeblieft weten want zo kan het natuurlijk ook niet.. en ik heb zaterdag alweer wedstrijd Scheve mond

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:51

Ik heb je topic verplaatst van VMR naar RT.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:52

Zou dit probleem even voor leggen aan de persoon van wie je les krijgt. Die kan je het beste helpen, want die kent jou en je pony. Denk trouwens dat dit bij rijtechnisch thuishoort...

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:58

mischien heb je wel een tijdje te hard getraint en vind ze het een beetje saai worden... probeer eens wat afwisseling bv. springen of een buitenrit....je kan mischien ook voor je gaat rijden eerst even longeren dat ze een beetje energie kwijt is en wat rustiger loopt...

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:02

misschien toch wat minder fixeren op de wedstrijden en heeft een wedstrijd-pauze inlassen. Ga eens iets anders met jouw paard doen. Misschien heeft hij dat nu juist heel erg nodig.
En dan kun je volgend seizoen het weer rustig oppakken.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:10

Zou ook spierpijn of problemen met het gebit kunnen zijn!
Een paard doet nooit 'zomaar' iets. Als het zo plotseling is gekomen zou ik eerder aan een lichamelijk ongemak denken dan aan 'ongehoorzaamheid'.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:40

Misschien ben je wat te veel prestatie gericht?

het liefst van het winter M1 klaar maken
.. en ik heb zaterdag alweer wedstrijd

Het is natuurlijk goed om een doel voor ogen te hebben, maar je moet wel flexibel* zijn naar je doel (en paard) toe.
Doe een stapje terug in je training, laat je pony wat tot rust komen.
En misschien, als je de mogelijkehid hebt, ga eens lekker buiten de bak rijden. Lekker ontspannen rijden, zonder dat er te veel op rijtechnisch gebied word gelet.

*Thanks Lielle
Laatst bijgewerkt door Donderwolkje op 09-11-04 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:43

flexibel Knipoog

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:15

Kyra schreef:
misschien toch wat minder fixeren op de wedstrijden en heeft een wedstrijd-pauze inlassen. Ga eens iets anders met jouw paard doen. Misschien heeft hij dat nu juist heel erg nodig.
En dan kun je volgend seizoen het weer rustig oppakken.

Ik ben bijna 2,5 maand niet op wedstrijd geweest.. en ik rijd eigenlijk ook maar 1 tot maximaal 2x per maand een wedstrijd. Het hoeft van mij ook allemaal niet zo snel te gaan maar volgens veel mensen ben ik niet streng genoeg voor haar.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:19

Mijn paard heeft dat ook een poosje gedaan. Later bleek dat hij last had van zijn gebit....
Nadat de tandarts was geweest was het over.
Ik zou als ik jou was eerst zijn gebit na laten kijken. Succes!

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:22

Donderwolkje schreef:
Misschien ben je wat te veel prestatie gericht?

het liefst van het winter M1 klaar maken
.. en ik heb zaterdag alweer wedstrijd

Het is natuurlijk goed om een doel voor ogen te hebben, maar je moet wel flexibel* zijn naar je doel (en paard) toe.
Doe een stapje terug in je training, laat je pony wat tot rust komen.
En misschien, als je de mogelijkehid hebt, ga eens lekker buiten de bak rijden. Lekker ontspannen rijden, zonder dat er te veel op rijtechnisch gebied word gelet.

*Thanks Lielle

Ik rijdt vind ik zelf best wel afwisselend want zondag doen we lekker rustig aan en maken we eigenlijk altijd een lekkere lange buitenrit.
Ook heeft ze vaak wel een dag rust in de week. En springen doen we ook nog wel regelmatig.
En ik wil haar het liefste M1 klaar maken van het winter omdat ik nog maar dik een jaar bij de pony's mag starten en ik binnen eigenlijk nauwelijks een winstpunt met haar kan halen omdat ze wat in paniek raakt als ze ineens alleen is. Dus wil ik eigenlijk van het winter niet gaan starten. We mogen bijna L2 starten dus ik denk dat het M1 klaar maken dan niet echt een te grote stap is.
Laatst bijgewerkt door Matthanja op 09-11-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:23

De haflinger waar ik om rij doet het ook sinds kort. Scheurt weg na 1 rondje te hebben gestapt. Komt waarschijnlijk omdat ze nu meer binnen staat, het kouder wordt, ze geen zin heeft om in de bak te rijden en me aan het uitproberen is. Ik moet van mijn instructrice haar niet op een volte zetten, want ze weet nu dat als ze gaat racen ze op de volte komt en nu dus ook niet meer rechtdoor wil in iedere gang harder dat stap. Veel kleine stukje proberen, haar naar buiten laten kijken. En iedere keer terugpakken als ze ook maar probeert een of andere race actie in te zetten.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:26

Ik heb dat ook wel eens gehad. Ik was toen wat harder en voorla ook op een andere manier met hem gaan trainen. Vervolgens kreeg hij zo'n last van zijn rug omdat alle spieren ineens anders gebruikt moesten worden. Zodra ik dan wat buiging van hem vroeg in een wending of zijgang begon hij te rennen of bokken. dat kan ook verklaren waarom jou paard zo zweet en het na een half uurtje wel doen. dan zijn die spieren al een stuk losser en kan doet het misschien minder/geen pijn meer. Praat eens met je instructeur, misschien moet je hem wat tijd geven om te herstellen

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:26

Bedankt voor de tip esther26 Lachen
En iedereen trouwens bedankt voor de reacties!

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:58

Bekend probleem, het kan een tijdelijk probleem zijn, uitproberen verandering van het weer, of je doet zelf onbewust anders dan normaal.
Je weet dan al van te voren dat hij dat waarschijnlijk gaat doen dan wordt je zelf ook al wat gestressed, en dat voelt je paard weer.

Ik rij zelf een 3 jarige die net onder het zadel is sinds een paar maand, als ik haar op de volte zette, dan halverwege hoofd omhoog en heel hard zijwaarts en ongecontroleerd de andere kant op. En kreeg haar weer moeilijk rustig.
Wat bij mij heeft geholpen is de volte al heel vroeg inzetten, als je bij a op de grote volte gaat, dan bij k al insturen en goed kijken waar je na toe wilt en buitenkant goed opsluiten en binnenhand ontspannen.

Veel slangevoltes gaan rijden werkt ook super.
Gisteren deed ze het na lange tijd weer, meteen weer dit gedaan en ging weer perfect OK dan!
Zou zeggen probeer het eens!

Heel veel succes!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:53

Tja, het is winter, dus de paardjes gaan lekker druk doen. Staan nu de hele dag op een koude stal en als ze er dan uit gaan, willen ze ook wel ff uitleven.
Ik ben mijn pony ook aan het trainen en nu vooral om aan de teugel te lopen. Daardoor doe ik ook afwisselingen tijdens het rijden al. Als hij 20 minuten al goed zijn best heeft gedaan, gaan we lekker aan de lange teugel galoperen, draven of buiten effe een rondje om het terrein lopen. En dan ga ik weer aan de gang en merk dan ook dat hij direct zich er weer voor inzet. Ga ik te lang door, gaat hij vanzelf lopen klieren en zo blijft het een beetje leuk voor hem.
Succes

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 10:57

Ik weet al wat het probleem was.. ze werd hengstig. Bloos!

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:28

Aukie schreef:
Mijn paard heeft dat ook een poosje gedaan. Later bleek dat hij last had van zijn gebit....
Nadat de tandarts was geweest was het over.
Ik zou als ik jou was eerst zijn gebit na laten kijken. Succes!

Wat had je paard aan zijn gebit?
Mijn pony heeft namelijk ook iets aan haar gebit, en dit ga ik operatief moeten laten verwijderen, bij mij is het dat ze totaal niet luistert naar mij in draf, zou het misschien kunnen door haar gebit????

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:37

als dit nog eens vaker gebeurd moet je maar eens met je pony gaan lopen door de bak. En mischien vind je dan het probleem.

Haha!:D