Echter, laatst hadden we een invaller. Deze persoon rijdt Z, maar dat zegt ook niet alles. Werkelijk alles wat ik deed moest precies het tegenovergestelde van wat ik met priveles leer (en waarvan ik weet dat het werkt, is een goede instructeur).
Het begon al met losrijden en nageven. De 1 zegt dat de ruiter eerst moet nageven, de ander zegt dat het paard eerst moet nageven en dan mag je als ruiter nageven. Zo ook met wijken. Binnenbeen wel of niet naar achteren. Enz.
De lesopbouw was ook niet al te best, galop op de ene hand maar niet doen, maar wel gaan springen.
Eerst balkjes lopen, balken zo ver uit elkaar dat het paard er gewoon overheen moet vallen. Daar meende ik al snel een oplossing voor gevonden te hebben: paard verzamelen en 2 passen tussen de balkjes. Dit doen we met priveles ook wel eens, je moet dan zo precies leren rijden dat jij kunt bepalen of het linkervoorbeen of het rechtervoorbeen als eerste over de balken gaat. Maar dit mocht dus niet. Dus ik zeg gewoon dat ik geen goed gevoel hierbij heb, paard valt gewoon helemaal uit elkaar en is niet meer van achteren naar voren te rijden omdat de afstand gewoon veel te groot is (ik denk dat je het met een hele verkorte galop ook wel kunt doen zo ver lagen die balken uit elkaar).
Hierna een dubbeltje springen, hoogte was ong. 40 cm. Mij is geleerd dat het paard de hindernis moet kunnen zien. Achterhand moet er wel bij, maar paard mag niet in de krul. Nu moest dat dus wel. Zelfde verhaal met handen laag, ik moet ze juist altijd hoger houden.
Moest ik opeens vanuit de draf in gaan komen i.p.v. uit de galop. Dan was het makkelijker en beter
Wordt mij vervolgens gevraagd waarom ik niet in de linkergalop land. Oh zeg ik, omdat ik de linkerhand en de rechterhand wil afwisselen. We reden continu links, en dan pak ik gewoon een keer de andere hand. Maar goed, ik heb even gedemonstreerd dat ik toch echt wel kon kiezen in welke galop het paard moest landen. Landen op rechts was in dit geval niet de bedoeling
Oftewel, de hele tijd hetzelfde lijntje vanuit dezelfde hoek rijden. Ik heb de hele les geprobeerd om de aanwijzingen te negeren, maar dan wordt mij doodleuk gevraagd waarom ik niet doe wat er gezegd wordt.
Ik heb dus netjes verwoord dat het totaal anders is dan wat mij geleerd is. Maar volgens deze persoon was deze methode toch echt de enige goede.
Later heb ik het er ook met m'n instructeur over gehad, en volgens hem is het dan beter om in zo'n geval gewoon niet met de les mee te rijden.
Wat doen jullie in zo'n geval? Hebben jullie ook zoiets wel eens meegemaakt? Het is mij nu 1 keer overkomen, maar mocht er een volgende keer weer zo iemand staan die 'les' moet geven, dan heb ik niet veel zin om weer een uur zo te rijden. Er viel gewoon niet over andere methodes te praten.
)
srry
gheghe....
Ik wil ook wel eens in discussie met mijn instructeur maar die is het daar dan niet mee eens. Ik wil toch les? is dan het argument. Mond dicht en rijden dan
Ben er achter dat doordrammen niet veel helpt. Of de les uit, of doorrijden terwijl je gevoel iets anders zegt... Veel mensen zeggen dan dat ik maar gewoon moet luisteren , omdat ik toch niet beter weet, rij tenslotte nog niet erg lang. Maar als het niet klikt, klikt het niet