Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kimpjeuh schreef:ik vind persoonlijk dat als hij al een jaar onder zadel is dat hij dat niet meer mag doen, okej hij is jong maar als hij een jaar onder zadel is mag hij zo'n dingen niet meer doen
Spetterlover schreef:maar je weet niet hoe dit komt.
ik wil niemand veroordelen, maar misschien was de ruiter er nog niet aan toe om een jong paardje te leren hoe alles werkt, dus niet meteen dat paard de schuld geven
maar ik bedoel gewoon dat als het paard juist was opgeleerd dat dat eigelijk niet meer zou mogen. snap je
zorg dat iej eerst regelmatig loopt en goed aanspringt voor je hem amal gaat leren om na te geven...natuurlijk kan dat wel een beetje maar bouw het rustig op...NovaLee schreef:Hij is denk ik nog niet ver genoeg doorgereden voor de oefeningen die jij wilt doen, heb je hem zelf ingereden? Misschien wil je te veel en sla je een aantal stappen over.
Veel jonge paarden slingeren, je kan hem etra vaak een rechte lijn laten lopen en dan absoluut nietaan de teugels zitten en overvragen. Rijdt eens naast de hoefslag en probeer hem de hele bak door op de zelfde afstand van de hoefslag te rijden.
Als ik de rest van je problemen lees wil je te veel van je paard, blijkbaar heeft hij de galop niet goed onder de knie, ga hem dan ook niet vragen om perfect in galop aan te springen, ontspanning hoort geen gevecht te zijn, jij moet hem ontspannen rijden waardoor hij zich kan ontspannen.
Naja de gouden tip; Neem Les!!! Leg je instructeur uit wat precies je
probleem is.
Succes!!
komaan he nee ze vraagt niet te veel, ze zal de oorzaak elders moeten gaan zoeken, ah ja mijn paard is nog geen volledig jaar opgeleerd.
wenny schreef:mijn paard is nu 4,5 jaar
maar als ik ga rijden voorwaarts neerwaarts
blijft hij van links naar rechts slingeren
hoe kan ik dat corriceren of afleren.. Dan moet je hem voorwaarts houden.. Een jong paard heeft altijd moeite met zijn evenwicht bewaren, hoe sneller hoe makkelijker het evenwicht, en ook niet teveel op de volte, of kleine bochtjes maken, het paard heeft nog moeite met zijn evenwicht, als hij over een tijdje wat ouder is, dan raakt hij er steeds beter aan gewent![]()
en ook begrijpt hij de basis niet
als je in de galop aan springt
gaat hij dus in de verkeerde galop
of hij springt over of gekruisd
dat is toch echt een kwestie van veel oefenenSteeds overnieuw, tot hij goed springt, dat is ook moeilijk, als hij goed springt, lekekr ontspanning geven, en hem voorwaarts houden, zodat hijw eet dat dat de lekekrste galop is als er iemand op je rijd
ook wil hij helemaal niet ontspannen
hij gaat een gevecht aan in de draf
waardoor hij dus niet wil ontspannen
ook is hij soms heel alert en het andere moment
is alles ineens veel belangrijker dan wat jij doet
Ik denk zo dat hij het nog niet snapt.. Zoals ik al heel vaak heb gezegt, hij is nog jong, Mischien ziet hij dit als een spelletje? of je bent hem niet interesant genoeg.. probeer veel te doen met hem(veel figuren, elk rondje doe je minstens 1 figuur.. Dat lijdt hem af, en maakt hem actief, omdat hij dan goed op jou moet letten.