Beginnersvraag: galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prowler

Beginnersvraag: galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 15:56

Hallo mede-paardenvrienden,

Ten eerste: ik hoop dat ik dit topic op de goede plek plaats...
Ik heb pas 13 lessen gehad en ik ben net aan de galop begonnen. Nu heb ik al 3 verschillende instructrices gehad (:S) waarvan niet allen het aandurfden met mij te gaan galopperen (ik heb nog veel moeite met balans/evenwicht houden en draf is ook nog niet zo goed). De laatste vond echter dat ik maar wel eens moest galopperen en toen ging het heel erg goed. Ik bedoel: ik kon mijn evenwicht bewaren en met hulp het paard voorwaarts houden.

Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je in galop in het zadel blijft zitten, maar ik 'bonk' er steeds uit zeg maar. Ik weet dat ik pas net begin, maar nu ben ik toch nieuwsgierig hoe ik dit nu kan bereiken- mijn instructrice kon mij dat niet echt uitleggen (en vond dat mss nog niet echt nodig). Nu is mijn vraag of jullie mij daar wat meer over kunnen vertellen en evt tips kunnen geven? Ik ben erg benieuwd.

Esther

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:02

Het is niet erg om alvast met de galop te beginnen, aangezien de meeste mensen makkelijker hun evenwicht kunnen bewaren in de galop dan in de draf, vooral in het begin. Dat je nog niet goed kan blijven zitten is helemaal niet erg, dat komt vanzelf. Aangezien het de eerste paar keer galop is, ben je wat gespannen. Zodra je echt ontspant, blijf je vanzelf makkelijker zitten. Het is dus gewoon een kwestie van wennen. Ook helpt het om in het begin zo rustig mogelijk te galopperen, dan is het zitten blijven ook makkelijker dan als je paard erg hard gaat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:43

Is het niet mogelijk om zitlessen te nemen op je manege? Dan hoef je je alleen maar bezig te houden met zitten. Verder probeer te ontspannen, druk je voeten goed in de beugels, been lang houden. Met wat oefening lukt het vanzelf!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:00

Probeer ook mee te schuiven in de beweging(van achter naar voren), hierbij je bekken achterover kantelen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:26

Leuk dat je paardrijd Lachen
Het stil(ler) zitten in de galop komt vanzelf. Je moet eerst rustig de tijd nemen om aan de galopsprongen te wennen, het is een heel nieuw gevoel. Na een tijdje voel je de bewegingen beter aan, en ga je automatisch stiller zitten en 'bonk' je minder.
Zorg ervoor dat je altijd ontspannen blijft zitten, leun misschien een klein beetje achterover, probeer je kont aan het zadel te plakken en met de bewegingen mee gaan...

Maar ga er niet te krampachtig aan zitten denken dat je stil moet zitten, dan lukt het juist niet Lachen succes, het lukt vanzelf Ach gut

Poffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:33

Het komt idd vanzelf en probeer te ontspannen.
Succes!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:39

misschien dat je lessen kan nemen aan de longe, zo kan jij je op je zit concentreren en hoef je er niet voor te zorgen dat het paard voorwaarst blijft lopen.
en in de galop moet je je idd ontspannen wil je goed blijven zitten en anders in het begin je bovenbenen klemmen wil ook wel helpen Haha!
veel succes!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:20

Probeer te ontspannen en niet met je onderbenen te gaan klemmen, succes met de lessen Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:25

Ik verplaats het even naar RT Lachen.

Meestal gaat de galop 'vanzelf' beter. Als je het vaker doet dan raak je beter ingesteld op de beweging die het paard maakt en blijf je ook beter zitten Lachen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:26

Heel veel oefenen...
Zitlessen nemen is ook wel een goed idee..!!

Prowler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:23

Ok bedankt voor de reacties Lachen Dit waren precies de tips die ik zocht. Ontspannen, meebewegen met bekken, benen lang, eventueel klemmen met bovenbenen maar niet met onderbenen. Ik ga het meteen proberen in de volgende les.

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:43

Veel succes, waarschijnlijk gaat het na een paar keer al een stuk beter.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:09

Prowler schreef:
Ok bedankt voor de reacties Lachen Dit waren precies de tips die ik zocht. Ontspannen, meebewegen met bekken, benen lang, eventueel klemmen met bovenbenen maar niet met onderbenen. Ik ga het meteen proberen in de volgende les.

haha weet je hoe moeilijk het is als je daar allemaal op moet gaan letten, maar het komt van zelf hoor, en dan is niets zo leuk als lekker 'n stuk galopperen

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:14

het meeste is al gezegd denk ik...
Hou je benen lang, dan zit je al gemakkelijker. En voor de rest is het "gewoon worden", en ontspannen zitten en de beweging volgen.
veel plezier!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:05

Sowieso is dit nie erg.. je bent immers nog maar net begonnen, probeer je zwaar te maken, benen lang, het liefst ZONDER beugels (zo heb ik namelijk leren zitten in de galop) ontspannen, nja alles is al gezegd... Veel plezier Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 01:28

Wat mijn instructrice een heel goede methode vindt om mij ontspannen te houden, is mij laten zingen (ik zing wel stil :p). Wanneer ik erin slaag om vloeiend door te zingen bij elke galoppas en elke overgang, zit ik meestal lekker ontspannen Lachen gewoon met jezelf een beetje babbelen gaat ook.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 01:44

vraag tijdens de les eens of je je zadel vast mag houden tijdens het galoperen (vraag ook of je instricteur je paard aan de longeerlijn wil doen zodat jij even niet aan het sturen hoeft te denken) je gaat een heel klein beetje achterover hangen en je trekt jezelf daarbij in het zadel zodat je niet meer ´bonkt´ . zo kan je de beweging van de galop beter voelen. als je denkt dat de op deze manier lekker zit ga je proberen van inplaats jezelf in het zadel te trekken allen je zadel nog maar vasthouden. als je het ´gevoel´ van de beweging weer verliest trek je jezelf weer in het zadel. dit hou je net zo lang vol tot je je zadel alleen maar nog hoeft vast te houden. ditzelfde herhaal je eerst met 1 hand los en als dat goed gaat, het zelfde procces, maar dan zonder handjes en tadaaa, u kunt zitten in galop Haha!

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:11

ben t helemaal eens met dat vasthouden.

Wanneer je met je buitenhand áchter je het zadel vasthoudt (de lepel, dus) en met je binnenhand de voorkant van het zadel gaat vaak t best. Je kunt dan met je binnenhand de teugels ook vasthouden.
Dan kun je langzaamaan eerst je buitenhand loslaten en laten hangen totdat je je evenwicht kunt bewaren, daarna ook je binnenhand.

zeker in het begin is je evenwicht lastig en trek je ongemerkt aan de teugels. Schijnheilig

veel plezier met lessen !

caarootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:39

mij is het volgende verteld: de teugels losjes vasthouden en jezelf aan het zadel vasthouden zodat je jezelf in het zadel trekt.je buik zeg maar "uitzetten" dan kantelt je bekken ook wat naar voren.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 04:58

Vraag anders of je met één hand de voorkant van het zadel mag vasthouden om beter je balans te vinden. Op die manier hoef je je beenspieren niet zo veel te gebruiken om te blijven zitten. Het stuiteren komt doordat je zo gespannen bent.

Zitles aan de longe is ook een aanrader, maar ik weet niet of dat op jouw manege mogelijk is.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:43

marleendv_88 schreef:
Heel veel oefenen...
Zitlessen nemen is ook wel een goed idee..!!

Zitlessen zou kunnen, maar als jij (of je ouders) daar geen extra geld aan willen geven, zou ik eerst kijken dat ik fatsoenlijk kon doorzitten. Mijn instructrice zegt altijd: Als je kunt doorzitten kun je ook galopperen.
In het begin nog niet de hele tijd proberen te galopperen. Even een paar rondjes ofzo, daarna weer even draven, en dan steeds langer.
Zo heb ik het ook gedaan, gaat prima!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:56

stel je tijdens het galoperen voor dat je een bal in je buik hebt die achterover rondjes draait, succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:30

Je zadel poetsen. Het klinkt belachelijk, maar zo hebben ze het on altijd uitgelegd. Met je kont op het zadel mee naar voren en naar achteren dat zadel poetsen. Of die bal, dat is eigenlijk hetzelfde verhaal.
Je bekken bij de sprong naar voren naar voren duwen, dus je kont naar voren duwen.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:51

Probeer je te ontspannen, dat is het keyword!!
zolang je gespannen bent is je lijf net een plank en kan je onmogelijk meegaan met de beweging...

Maarre, iedereen heeft dat probleem in het begin hoor! Zodra je er wat meer aan gewend bent, ga je vanzelf makkelijker zitten!

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:15

Toen ik begon met galloperen bonkte ik ook veel in het zadel Tong uitsteken
Ik kreeg toen "huiswerk" van mijn instructrice!!
ik moest heel veel gaan doorzitten in de draf (zodat ik beter leerde in het zadel te blijven zitten) en ik moest ook verschillende tempo's gaan rijden in de draf (voor iemand die net begint kan het vrij moeilijk zijn) dus,, veel overgangen rijden in de draf een keer een hele slome draf en dan een lekker snel tempo in de draf.
Maar wel veel gaan doorzitten want het heeft mij geholpen..
en na een tijdje lukt het je wel hoor het was bij mij maar de eerst paar keer dat ik heeel erg bonkte in het zadel

nou ik hoop dat je hier wat aan hebt!!

groetjes