Leuke oefeningen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Leuke oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 12:49

Ik heb het idee dat mijn paard het rijden saai vindt en echt niet leuk . Ik wil dit echt gaan veranderen zodat het voor ons allebei leuk wordt. Hebben jullie misschien wat tips of leuke oefeningen?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:59

Afwisseling is wel leuk voor paarden dus een keer lekker het bos in en een keer springen of balkjes lopen. Ook afwisselen met longeren is wel goed, een keertje vrij springen of wat NH oefenigen kan ook.

Veel plezier!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:01

Wat doe je nu met je paard?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:06

Beloon je hem wel genoeg?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:38

Ik sluit me aan bij Riant. Af en toe lekker aan de hand wat grazen doet een paard ook goed. En even lekker na het rijden losgooien en laten rollen....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:04

Je kunt dressuurrijden met een paar lage hindernisjes in de bak en dan daar onverwacht eens over huppen in een volte of zo.
Of iets heel anders. De voorbenen over een balk op de grond en dan zijwaarts gaan, tot je de balk voorbij bent. Een keer naar links en een keer naar rechts. Met een slap teugeltje figuurtjes rijden. in elke hoek in een andere gang gaan. Op de korte zijdes de passen (in welke gang dan ook) verkorten en op de lange zijdes verlengen. Een figuur in een figuur rijden. Bv een gebroken lijn met een volte naar binnen of naar buiten op het midden. Van hand veranderen over de diagonaal en dan op de diagonaal een wending om de voorhand of achterhand maken. Maak je een halve, dan rijd je over dezelfde lijn terug. Een hele en je rijdt door over je lijn. een kleine volten naar binnen of naar buiten rijden als je op een grote volte bent...

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 14:31

Lusitana-> ik rij haar ong. 3-4 keer per week, ze gaat minstens 3 keer in de week in de paddock , waar ze altijd fanatiek gaat rollen Haha! en ik wandel veel met haar, aan de hand, vindt ze heel leuk en ik longeer haar meestal 1x in de week. In de zomer ga ik buiten rijden en ik maak af en toe een sprongetje.
PeruaansePas-> ja, ik beloon haar altijd uitbundig als ze iets goed doet.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:49

Ook veel afwisselen in je rijden, dus niet 2 rondjes op de hoefslag draven.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:54

Mijn paard is een echte sterrenkijker. Ik ben nu druk bezig om hem te leren aan de teugel te lopen en te zakken in zijn hals. Hij vindt dit niet leuk en moeilijk. Om het toch leuk te houden tijdens het rijden en o er dus voor te zorgen dat hij het wel steeds wil proberen, wissel ik tijdens het rijden al af met ontspanningen. Heeft ie bijvoorbeeld 10 minuten netsjes ontspannen aan de teugel gelopen, doen we de galop lekker actief aan de lange teugel. Kan hij zich lekker ontspannen en daarna gaan we weer verder.
Je doet zelf al afwisselingen dus, maar zoals eerder genoemd, probeer ook af te wisselen tijdens het rijden. Oefen eerst overgangen, dan wendingen, dan aan de teugel, dan lange teugel, zonder zadel, bedenk het maar!!
Succes OK dan!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:56

Marliesje schreef:
Ook veel afwisselen in je rijden, dus niet 2 rondjes op de hoefslag draven.

idd! steeds maar rondjes draven is best saai voor een paard!

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:59

Veel figuren rijden, heb er zelf nogal een handje van als ze lekker loopt even over de hoefslag te blijven rijden, slangevoltes, gebroken lijnen, door een s van hand veranderen, voltes ed, dat zijn meestal de standaardingen die je altijd wel doet.
Veel overgangen rijden en schijnovergangen. Blijven ze lekker wakker van!

Misschien slalommen( Verward )dat staat raar Haha! , om pionnen heen, balkjes lopen idd.
Gewoon dat je paardje bij de les moet blijven en zelf geen tijd heeft om te denken oh nu moet ik dit doen en nu dat, wordt zo snel een automatisme.

Rivella-R@chella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:47

hai
Ja afwisseling is idd heel belangrijk. En zoals ik zie doe je er al aardig wat aan, want wandelen met je paard....dat zie je niet veel mensen meer doen. Paarden vinden het interessant als er telkens weer iets nieuws te zien is in de bak. Dus attributen gebruiken. Je kunt verschillende vaardigheden oefenen waardoor ze ook zelfverzekerder worden of beter gaan lopen. De oplsuitende oefening 4 tonnetjes(of anders) met 2 balken waarje tussen door rijdt, aan het begin breed en naar het einde toe smaller wordend. SKippieballen in de bak leggen, daarom heen rijden of slalommen. Halthouden tussen attributen, achterwaarts tussen 2 balken. Je paard heel rustig laten draven en verzamelen voor cavelettie en voorwaarts+ hand openen over de caveletti. Leren verzalen en van achteren uit over de balkjes heen te draven, zo kunnen ze hun voorbenen mooi leren optillen. Voor galopwissel een balk op het midden leggen ax halve volte gevolgt door xc en dan op de balk wisselen van galop (eerst met overgang in draf oefenen). Maar ja ik weet niet hoever je al bent met dressuur? je kunt natuurlijk vanalles bedenken, zolang het maar veilig is voor het paardje.
Veel succes!
groetjes Rachelle

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:00

Slalommen om emmers heen is heel goed en leuk om te doen.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:05

whahah als wij geen 'zin' hebben dan gaan we meestal soort van 'ponyspelen' doen Haha! erg gezelliej vooral als je met meerdere bent dan kun je een wedstrijdje doen....
je kunt dan b.v. slalommen om hindernisstaanders, een klein sprongetje, zonder teugels rijden, zonder beugels rijden, of zelfs zonder zadel rijden, voetballen met zo'n grote bal{skippybal zonder handvaten} of enge dingen in de bak leggen zoals plastic waar ze dan over heen moeten lopen of springen

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:34

ik doe ook vaak loslongeren en in het begin rende hij alle kanten op maar nu begint hij het te snappen en gaat het beter leren spaanse pas en buigen maar ook lekker samen aan de hand gaan wandelen is ook een leuke afwisseling en in de bak hem mij los leten volgen balkjes of een klein sprongetje enzo......
je heb boeken over grondwerk en zo staan hele makkelijke leuke dingen in die met ieder paard kunnen en de band tussen paard en ruiter word versterkt

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:24

Hoi,
Ik ben ook bezig met een pony aan het inrijden, heb ook altijd het gevoel dat ze het doodsaai vindt! En ik doe ook altijd afwisseling, balkjes, palen voor slalommen, ...
Wat ze ook heeft is dat ze soms gewoon stopt. En dan geef ik benen en dan stapt ze weer Verward Heel raar vind ik. Maar ik denk dat ik eerlijk gezegd een beetje te weinig beloon Bloos! En daaraan ben ik nu aan het werken, dat ik bij het minste haar beloon en als ze stout begint te doen dat ik mij niet tefel ga opjagen Bloos! Ik hoop dat ze het dan wel liever gaat doen, ik rij ook niet elke dag op haar.