meerdere dingen tegelijk doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

meerdere dingen tegelijk doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 23:06

Ik merk dat ik hier heel veel moeite mee heb.
Bijv:
Paard netjes nageeflijk, zelf netjes zitten, volte netjes rond.

Ik ben of met mijn paard bezig, of met mezelf, of met de volte, en het combineren lukt niet echt, met als gevolg dat ik mijn paard leuk heb lopen, er zelf als een zoutzak op zit, en een ei van een volte heb.

Iemand hier tips voor?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:09

een tip blijf doorzetten op den duur gaat het automatische. Net zoals je in het begin moest leren lichtrijden, was je alleen daar mee bezig en nu heb je je dat eigen gemaakt en kan je het zonder na te denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:10

oefenen
je kunt dit zelf verbeteren,
thuis probeer je tv te kijken en tegelijk te eten, als ditlukt probeer je een brief te schrijven en tegelijk tv te kijken
dan je dowumenten invullen en tegelijk praten met iemand Haha!
nee, serieus:ik heb niet echt geen tips, ik kan er ook niet mee over weg Haha!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:10

Ja, lastig he..Ze zeggen dat vrouwen juist goed meerdere dingen tegelijk kunnen, maar soms twijfel ik er ook wel eens aan.

Tips heb ik niet echt, gewoon blijven oefenen. Probeer zelf ook aan je houding te denken als je druk bezig bent met hoe je paard loopt ook aan je houding te denken(spiegel helpt ook wel). Daarnaast veel les nemen, dan kan je instructeur je ermee helpen.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:12

dutske schreef:
oefenen
je kunt dit zelf verbeteren,
thuis probeer je tv te kijken en tegelijk te eten, als ditlukt probeer je een brief te schrijven en tegelijk tv te kijken
dan je dowumenten invullen en tegelijk praten met iemand Haha!
nee, serieus:ik heb niet echt geen tips, ik kan er ook niet mee over weg Haha!

Nou, dat soort dingen kan ik allemaal best maar op het paard gaat het bij mij dan weer lastiger...Opzich lukt het wel om een mooie volte te rijden terwijl mijn paard na blijft geven maar om aan mijn eigen houding te denken als ik druk bezig ben mijn paard goed te laten lopen vind ik wel lastig.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:21

Knap dat je je paard netjes kan laten lopen terwijl je zelf als een zoutzak zit Tong uitsteken Nee dat is flauw natuurlijk..

Maar ik vind wel, als je zelf niet zo'n goed mogelijke onafhankelijke zit hebt in zoveel mogelijk situaties, je je paard nooit zo goed kan laten lopen als je wilt. Je werkt zo-veel in op je paard onbewust!

Als je hier dus echt problemen mee hebt, doe hem dan aan de longe bijv. Of wat een hele goede oefening is: Zet hem in draf, laat hem lopen waar hij wil en volg hem in al zijn bewegingen... een half uur lang.
Natuurlijk ook in stap en galop. Hier wordt alles echt beter van, maar laat hem dan ook echt vrij (in een bak) (passenger lesson van Parelli)

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:23

Misschien moet je gewoon niet zoveel nadenken over je paard goed te laten lopen. Ik bedoel denk alleen aan je houding en je hulpen, als dat klopt, zou je paard vanzelf goed moeten lopen....
Krijg je les, of ben je alleen bezig?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:03

stef schreef:
Ik merk dat ik hier heel veel moeite mee heb.
Bijv:
Paard netjes nageeflijk, zelf netjes zitten, volte netjes rond.

Ik ben of met mijn paard bezig, of met mezelf, of met de volte, en het combineren lukt niet echt, met als gevolg dat ik mijn paard leuk heb lopen, er zelf als een zoutzak op zit, en een ei van een volte heb.

Iemand hier tips voor?

de combinatie goed zitten en je figuren gaat vanzelf samen. Om nl je figuur goed te kunnen rijden, moet je voor je kijken zodat je dus al vanzelf meer rechtop zit. En dan alleen nog maar Knipoog nageeflijk maken Haha! Zoals hierboven is gezegd, vooral dooroefenen, naarmate ze fijner gaan lopen hoef je ook op minder dingen te letten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:26

Gewoon meters maken en blijven rijden. Als je voor het eerst autorijd dan heb je dat ook he moet die auto besturen en schakelen en ook op het verkeer letten etc. Op een gegeven moment gaat het rijden steeds meer op gevoel en kan je je meer gaan bezighouden met de figuren en netjes op de letter rijden enzo. Toverwoord is hier ervaring, je gevoel groeit als het ware met dat je meer ervaring krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:23

Kwestie van prioriteiten stellen. Als jij niet netjes zit, kun je van het paard niet verwachten dat die netjes loopt. En als je paard niet netjes loopt, kun je nog zulke mooie voltes maken, maar die voelen dan niet goed aan.

Dus daar heb je je prioriteiten.

Bouw voor jezelf ook gerust wat controlemomentjes in onder het rijden, waarbij je gewoon doorrijd op de hoefslag zoals je bezig was, en even puntje voor puntje checkt of alles nog klopt.
1. Zit ik nog recht?
2. Is m'n paard nog lekker voorwaarts?
3. Is m'n paard in balans, recht en tactmatig goed?

Zo ja, dan ga ik nu weer een figuur inzetten en kijken of dat goed gaat. Of je gaat een tempowisseling rijden (schakelen) etc.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:03

Heb ik ook, ben ik lekker met mijn paard bezig, kijk ik even in de spiegeling van een raam, zit ik helemaal voorover. Gewoon de hele tijd op jezelf letten en daarbij ook op je paard. Steeds even denken van.. hoe zit ik er nou eigenlijk op Lachen
Bij mij gaat het steeds beter, ik let nu gewoon veel op mijn eigen houding en zit, op mijn paard let ik automatisch wel. ( en andersom niet, als ik alleen op mijn paard let gaat dat ten koste van mijn houding )

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:27

Nooit heel lang aan hetzelfde denken, steeds maar weer alle punten herhalen net zo lang tot je een aantal dingen automatisch doet...