Tik om je paard 'wakker' te maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Tik om je paard 'wakker' te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 20:07

Geven jullie je paard weleens een tik omdat ie volgens jou niet 'wakker' genoeg is?
Ik geef mijn pony weleens een tik niet omdat ze echt heel vervelend is, maar omdat ze gewoon net niet genoeg reageert. Als ze bijvoorbeeld niet goed op mn binnenbeen reageert en er gewoon doorheen loopt, geef ik haar een tik en is ze daarna veel oplettender. Of als ze wat in mn hand gaat hangen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:10

Ja tuurlijk. Maar als ie niet wakker genoeg is, dan ben je vaak ook al te laat. Je moet het ook wel intersant genoeg houden voor hem.
Maar als hij niet reageert, krijgt hij zeker een tik.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:11

Tuurlijk! Een zweep is een hulpmiddel, dus om je hulpen te verduidelijken als ze niet reageren, toch? Net zoals de sporen. Alleen gebruiken ter verduidelijking en niet als hulp op zichzelf.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:13

Ik geef dan altijd een tik op mijn laars, dat is al voldoende Haha!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:05

Gunufje schreef:
Ik geef dan altijd een tik op mijn laars, dat is al voldoende Haha!

Daar wordt mijn pony altijd helemaal gestresst van zeg maar. Als ik mn benen er een keer inschop is ze 3 rondjes verder nog steeds in paniek. Scheve mond

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:07

oliver: gunufje bedoelt dat ze een tik geeft met haar zweep op haar laars, dan maakt het enkel geluid
ik geef vee ltikken Haha!
meestal omdat dat paard niet op men been reageert

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:17

ik geef mijne ook tikjes.. ze is jong maar ze moet wel doorlopen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:29

ja, Ik moet van mijn instructrice afentoe even "chekken" of die nog wel wakker is Knipoog
En ik moet veel figuren rijden in de bak, zodat ze wel wakker moet zijn..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:33

Als je pony niet reageert, hoor je een tik met je been te geven. En dan niet zo'n schup dat je benen helemaal van het zweetblad afkomen, maar gewoon een "tsjak tsjak" prik met je spoor.

Luisterd je paard dan nog niet, dan inderdaad aanvullen met een tikje van je zweep.

[edit] tiepvout[\edit]
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 07-11-04 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:36

ja doe ik ook altijd gewoon om hem bij de les te houden en of ie nog wel reageert, soms/meestal gebruik ik me stem er ook nog wel eens bij.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:45

Ik houd haar altijd aan het werk, veel volte's en figuren, en overgangen maken. Heel af en toe reageert ze ook niet dan geef ik ook een tikje

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:46

ik prik is goed door met mijn sporen en houd ze wat vast vanvoor, dat frist op maar mijn paard is meestal wakker genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:47

Ik doe dat zoals Tyrza omschrijft, al werkt het bij sommige paarden erg goed om een paar keer snel en kort achter de kuit, of boven op het kruis, bij te tikken voor meer impuls. Ik doe dat als extra, niet als 'afstraffing' op een slechte reactie op een beenhulp.

Vergelijk het met een paar keer klikken in een overgang oid.

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:28

Fannytje schreef:
Ik houd haar altijd aan het werk, veel volte's en figuren, en overgangen maken. Heel af en toe reageert ze ook niet dan geef ik ook een tikje

dat doe ik ook OK dan!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:43

Ja hoor ik geef ook wel een tik om hem wakker te houden is afentoe echt nodig

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:44

euhm als die egt niet op mijn been reageert of nauwelijks krijgt ie wel een tikje ja...

xxx naomi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:41

Ik rij zonder zweep en dat gaat gelukkig heel goed. Geen tikje om wakker te schudden voor ons
Pony reageert bijzonder snel op mijn zit en been en "wakker schudden" is niet nodig. Hij is oplettend genoeg van zichzelf, soms zelfs te oplettend... dan hoef ik maar te denken wat ik wil gaan doen en dan doet hij het al. Lekker makkelijk

shirana17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:59

Ik denk dat het per paard verschilt of je een tik moet geven.

Bij die van mij moest je in het begin niet aankomen met een zweep, laat staan sporen, ze was ontzettend snel, maar zonder impuls van de achterhand, gelukkig loopt ze nu ontzettend goed op de achterhand en als ze niet actief genoeg is voor mijn gevoel ga ik een aantal overgangen rijden om te kijken of ze voor mijn been is, dus bijv. in draf, in verzamelde draf, arbeidsdraf, middendraf en dat afwisselen en daar wordt ze wel 'wakker' van.

ik vind dat je ze niet gelijk met zweep moet tikken ze gaan dan steeds minder reageren op de zweep.

Ik heb haar nu zover dat ik met sporen en zweep kan rijden met veel geduld maar beiden gebruik ik zelden, de sporen om soms in de verzamelde gangen wat meer impuls te houden, en de zweep als zij met springen voor de 2e of 3e keer weigert, bij mij mag ze 1x voor een sprong weigeren, mits zij niet uitkwam of uitgleed of soortgelijk,

Je moet goed bedenken waarom een paard iets doet en niet direct afstraffen. Ga eens na als jij een keer langzaam zou lopen en constant kleine tikjes zou krijgen, op een gegeven moment reageer jij er ook niet meer op.

IK ben echt niet zo van je mag het niet gebruiken ofzo, maar je moet het op de goede manier gebruiken, paarden die altijd sloom zijn, daar kan het ook aan t voer liggen. Of een andere reden hebben.

Paarden die de aandacht snel verliezen en dus niet goed voor het been zijn zou ik veel overgangen mee rijden bezig houden, dus niet rondjes rijden over de hoefslag maar veel oefeningen, linksom rechtsom, en een jong paard behoort altijd voorwaarts te zijn, maar als deze weigert of moeite heeft houd er dan rekening mee dat er ook een andere oorzaak kan zijn als het niet willen.

Paarden willen vaak heel veel. Ze doen vaak al het mogelijke voor je, als je ze op de juiste manier behandelt. en in de training af en toe ook ontspanning brengen een soort spelletje doen, laat hem maar een keer lang lopen in draf of galop.

Dit is mijn mening, iemand anders kan er natuurlijk anders over denken, maar velen hebben deze mening al bevestigd, en natuurlijk ook de paarden en pony's hebben mij vele malen deze bevestiging gegeven.

(ieder heeft z'n eigen manier van rijden. Dat wil ik ook vooropstellen)

Reacties altijd welkom, ik sta open voor opbouwende kritiek en goede argumenten.

(sorry voor t lange verhaal, maar dit moest ik echt kwijt)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:38

Iris slaapwandeld altijd als wij beginnen..

Dat is gewoon een spelletje van haar, als ik haar niet aan het werk zet, dan zal zij ook zeker niet spontaan voorwaarts gaan lopen. Zeker in de losrijperiode, als ik vind dat ze niet genoeg op mijn been reageert, krijgt ze van mij een tik om wakker te worden..

Vind ik niet meer dan normaal, na drie keer is ze echt wel wakker hoor en legt ze de link tussen mijn been, niet reageren, tik zweep echt wel..

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:58

Mijn paard komt of hyperactief of echt slaapwandelend de bak in lopen. Meestal als ze slaapwandeld voelt ze zich ook niet echt helemaal toppie. Is gewoon even een breekpuntje waar ze dan door heen moet..dus ja een tikje op zun tijd, geen problemen mee.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:32

Mijn paard is altijd wakker genoeg en ook super voorwaarts dus.

De keren dat ik haar een tikje met de zweep geeft is meestal om
duidelijk te maken dat ze haar aandacht erbij moet houden
(ze vind de omgeving nogal eens interessanter dan mijn
aanwijzingen) of om de achterhand er iets meer onder te krijgen.
Dit alles met behulp van bepaalde oefeningen natuurlijk.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:57

ik geef mijn pony ook wel eens een tikje als ie niet oplet Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:42

Ik vind een zweepje poedersuiker om mee te rijden. Maar geef hem dan een por met mijn spoor. Zelfde idee, zelfde effect, alleen een ander middel.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:53

Ik zet hem meestal stil, draaf weg aan, en dan krijgt hij een tik erbij als hij niet snel genoeg reageerd.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:34

Tyrza schreef:
Als je pony niet reageert, hoor je een tik met je been te geven. En dan niet zo'n schup dat je benen helemaal van het zweetblad afkomen, maar gewoon een "tsjak tsjak" prik met je spoor.

Luisterd je paard dan nog niet, dan inderdaad aanvullen met een tikje van je zweep.

[edit] tiepvout[\edit]

Als het paard daar alsnog niet op reageert? Haha! Beetje ongevoelig typje Knipoog