pony vliegt er steeds vandoor...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster

pony vliegt er steeds vandoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 15:32

vandaag ging ik buitenrit maken, en Arzu Vloog er weer eens vandoor, ze zet dan haar nek en bit helemaal vast, en heb haar niks meer te vertellen, carolien(waar ik mee buitenreed, zij zat op haar eigen paard Total) Schreewude dat ik haar op een volte moest zetten, maar dat kon niet.
na een tijdje was ze eindelijk in draf gegaan, en wou ze dus omkeren, en naar Total terug rennen, en heb haar meteen op de volte gezet.
Even later probeerde ze het weer, maar echt hard dus weer, riep carolien weer Dat ik haar op een volte moest zetten, maar dat lukte niet.. Links was een sloot(Ik stuurde de hele tijd die kant op) En rechts was een drukke autoweg(dus als ze een volte zou maken, zou ze over die weg moeten, anders was de volte te krap om dus in 1 keer te sturen)
Dus zo was het:
Sloot|berm(reden wij)|fietspad|bermpje|Autoweg

gister was het ook al zo, waar de pony`s op stal staan, heb je een betonnenpaadje door het land heen (500 meter) daar reden we overheen, op ong. een kwart van het paadje, is het landje van de paarden, (Total en Mick stonden daar in) draait ze zich opeens om, en galopeerd keihard over het beton terug... tot aan de wei, daar stopte ze, en kon ik pas weer wat over haar vertellen
Ze begint steeds gevaarlijker te worden

Was echt niet leuk, en hartstikke gevaarlijk..
Ik rij met ene gewone watertrens, helemaal niet scherp ofzo, heb verder geen hulpteugels ofzo...(alleen een zweep)
Dus wat moet ik nu beginnen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:49

Niet meer buitenrijden en in de bak gaan trainen.
En anders met iemand ernaast als je naar buiten gaat.
Met zo'n paard is het gevaarlijk en onverantwoord om de weg op te gaan.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 16:19

Ik reed ook met ene ander paard, normaal blifjt z ein de burut van het andere paard(verlatingsangst) maar dat maakte haar nu dus niks uit!
Een bak is 20 minuten over de weg rijden Lachen

in de bak doet ze het trouwens ook, maar heb ik sneller mee rover haar te zeggen(dankzij de hoeken)

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:34

Ik zou voor de zekerheid ook een goede hulpteugel omdoen als je nog naar buiten gaat.
Ik zou ook een heel sterk iemand mee nemen die haar vast houd,het is niet vertrouwd als je zo nog naar buiten gaat.
en vantevoren in de bak goed doorrijden of longeren.
Misschien komt het wel door het weer omdat het frisser wordt,of staat ze hoger in het voer?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 17:21

Lianne007 schreef:
Ik zou voor de zekerheid ook een goede hulpteugel omdoen als je nog naar buiten gaat.
Ik zou ook een heel sterk iemand mee nemen die haar vast houd,het is niet vertrouwd als je zo nog naar buiten gaat.
en vantevoren in de bak goed doorrijden of longeren.
Misschien komt het wel door het weer omdat het frisser wordt,of staat ze hoger in het voer?

Ze krijgt nu wel sport/basis brok waar ze mischien meer energie van krijgt, Hulpteugels benk niet zo voo, maar als het wel om de veiligheid gaat Scheve mond

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:07

Anders zou je er iemand naast moeten laten lopen die hem aan een halstertouw vastheeft..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:10

Probeer het eerst in de bak er (bijna) helemaal uit te krijgen. Als dat is gelukt zal het buiten ook minder zijn. Anders is het misschien wat om degene waarmee je rijdt een halstertouw te geven die vastzit aan je paard. Doe die niet rechtstreeks aan het bit, dan trekt zij heel het bit door zijn mond (word je pony ook niet beter op) maar doe er een longeerstukje tussen of een halster onder je hoofdstel.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:19

Had ik al gezegt sjonniej en toen zei ze dat de bak 20 minuten rijden over de weg is Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:39

Dan loop jij of iemand anders er die 20 minuutjes toch ff naast, of op de fiets met een touwtje.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:01

OK dan!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:20

One rein stop aanleren....zie bijv. www.paardnatuurlijk.nl

Verder natuurlijk terug naar de basis en het respect en vertrouwen tussen elkaar opbouwen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:33

ok.. maar dat naast lopen is geen optie
Dan is ze wel gewoon braaf enzow.. het is echt als je er dus opzit, dan gaat ze..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:24

Misschien is het jouw angst. Als jij gespannen wacht tot zij er vandoor gaat kun je er donder op zeggen dat het ook gaat gebeuren. Dan zou je daar aan moeten werken. En dat bereik je inderdaad niet door er naast te gaan lopen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:10

xtwisterx: dat kan eens heel goed het geval zijn.
Milka ging altijd op een bepaald stuk crossen. Weet je waarom? Omdat ik de teugels korter nam omdat ik wist dat ze ging crossen.
Doordat ik juist de teugels strakker hield, ging ze steeds meer drammen. Nu laat ik ze gewoon lang en doet ze niks meer!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:47

Maar als je er nu iemand naast laat lopen tot aan de bak. Dan kan je veilig naar de bak. Dan ga je eerst het probleem in de bak oplossen en daarna kan je rustig opbouwen met alleen naar huis stappen etc.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:40

mijn pony deed dat ook weleens Scheve mond en ik heb toen een kleiner bit gepakt en een nieuwe neusriem.

een mexicaanseneusriem en die legt meer druk op de neus en is dus makkelijker met tegen houden. en het werkt egt .ze gaat er nogh soms weleens vandoor maar ik kan haar wel eerder terug nemen misgien dat je er iets aan hebt....

naja je moet het mischien maar es proberen... *LOL*

Afbeelding

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 19:14

ze doet het nooit op bepaalde plekken, ze heeft steeds een ander stukkie...