Wijken -> Kop omhoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Wijken -> Kop omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 20:08

Ik ben sinds de zomervakantie na 2 jaar weer met David gaan dressuren ohz. De laatste tijd gaat het echt heel goed, maar wel met genoeg keren dat het gewoon bagger is, maar als hij echt zijn aandacht erbij heeft gaat het écht goed naar mijn idee.

Bochten op mijn buitenteugel, binnenteugel lekker slap. Snel naar beneden komen en daar steeds langer blijven. Hij gaat ook steeds eerder naar de achterhand en volgens me moeder (tevens lesgeefmens) komen er steeds meer stukjes dat hij echt 'danst'.
Kortom tijd om wat anders te gaan oefenen als alleen de gebruikelijke figuren in alle gangen. Want de basis is naar mijn idee goed.

Daarom had ik een beginnetje gemaakt aan het wijken, schoudervoor/binnewaarts. Schouderbinnenwaarts lukt nu aardig, al is het wel moeilijk omdat hij gewoon geweldig op mijn teugelhulpen reageert en wat minder op beenhulpen. Voorwaarts etc. kent hij wel, maar de hulpen voor de zijgangen kent hij niet. Dit omdat hij eigenlijk karrepony is en als ik denk ik wil naar rechts is hij de bocht al om. Normaal een voordeel, hier alleen een nadeel.
Maar het wijken vindt hij (en ik) erg moeilijk. Ik leer alles net zo hard als hem, want ik heb verder ook nooit dressuur gereden, alleen vroegah toen ik 12 was, maar toen ook alleen de basis. Maar zodra ik me beenhulp aanleg gaat hij harder. Dit heb ik na verloop van tijd op kunnen vangen, maar nu gaat hij het te moeilijk vinden heb ik het idee en gooit heel makkelijk zijn kop in de lucht. Waardoor ik dus helemaal niets te vertellen heb.

Wie heeft een oplossing?

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:35

Misschien helpt dit: als hij zijn kop omhoog gooit, zou ik proberen hem weer een stukje recht te rijden en je handen zo laag mogelijk te houden en dan maar wachten totdat ie weer naar beneden wil, daarna gewoon weer nog een keertje proberen te wijken en als hij weer zijn kop omhoog gooit weer een stuk rechtdoor en wachten totdat ie weer naar beneden wil, etc. etc. etc.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 20:42

Ja maar de AC-lijn is maar 40 meter!
En naar beneden trekken is gewoon 300% tegen mijn manier van rijden. Nageeflijkheid ligt in de "handen" van het paard naar mijn mening. Om die nageeflijkheid te krijgen activeer ik hem van achteren zo dat hij voor loslaat, ontspant en naar beneden komt.

Dat stukje recht rijden doe ik wel, maar als hij dan weer beneden is, is de AC-lijn alweer afgelopen.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:03

Ik bedoel niet naar beneden trékken, gewoon je handen zo laag mogelijk houden en wachten totdat hij wil nageven. Als je van achteren naar voren wil rijden, moet je wel contact houden met zijn mond. Als je je handen niet laag hebt, dan ga je juist (on)bewust trekken, doordat je dan zo onrustig bent.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 22:00

Nee hoor. Handen horen boven het zadel. Als je je handen naar beneden doet ga je juist (onbust) trekken. Als ik mijn handen op mijn plek hou trek ik juist niet, mijn pony is errug gevoelig en als ik al teveel met mijn teugels doe gooit hij meteen zijn kop in de lucht.
Ik heb wel contact, maar dit is echt maar 4 grammetjes, echt niets. Maar zodra ik veel meer contact ga nemen gaat binnen een half uur 5 weken training verloren.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 09:26

Op de volte wijken , dus volte openen door te wijken dan heb je het probleem niet dat je a/c lijn ophoud.

Maar als hij/zij nog echt niet snapt wat opzij gaan is zou ik het hem eerst leren aan de hand. Druk in z'n zij waar je been normaal is en laat hem overstappen en zeg daarbij bv opzij. Tot hij het goed snapt dat aanhoudende druk betekent dat hij op zij moet. Daarna erop en met je ma ernaast en help hem in het begin met je stemhulp.
suc 6

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:59

Heb je wel eens geprobeerd te wijken aan de lange lijnen (dus erachter lopend)? Je hebt in principe weinig been en weinig teugel nodig. Het is even een gewichtsverplaatsing door een andere hoofdhouding en dat kan met heel weinig. dus niks trekken en moeilijk doen hoor. Gewoon het even aan de hand of aan de lange lijnen aanleren. O, en een stokje achter een been tegen zijn lijf houden (niet slaan) kan helpen, maar denk daarbij wel aan je eigen houding... lange zweep dus...

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:19

Hoofd omhoog is een teken van spanning, dat hij onder je hand uit wil komen. Laat de teugels een beetje vieren en drijf wat meer. Hou op beide teugels maar een klein beetje contact, net genoeg. Drijf goed! Denk ook aan de stelling. Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 16:21

gunufje; Zoals ik al zei heb ik nauwelijks druk, anders loopt hij constant met zijn kop in de wolken.

Piepelotje; Bedankt. Ik zal het eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:24

Ga eens stappen op de 2e hoefslag
en wijk dan opzij.
Bijna alle paarden doen dit zomaar, omdat ze allemaal graag naar de hoefslag gaan.
Doet hij dat goed, 3e hoefslag en zo wat uitbouwen naar een meter of 5.

Later probeer je het in draf, ook eerst weer vlabij de hoefslag beginnen, later pas weer verder naar binnen uitbouwen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 16:44

Dankje RK. Lijkt me een goede manier. Hartstikke bedankt, ik er binnenkort mee aan de slag.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:09

Hoi!

Ooh in dat geval lijkt me de oplossing van RK een goed idee. Probeer ook eens wat dieper te gaan zitten en meer been geven, dat wil nog wel eens helpen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:17

Is hij niet gewoon nog niet sterk genoeg? Er is namelijk wel enige kracht voor nodig om te kunne wijken, en als die er niet is kan het gewoon niet en gaat hij in het verzet, dus zijn hoofd omhoog gooien.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:07

Vanaf de grond beginnen, aan de hand dus alle zijgangen oefenen voordat je ze vraagt wanneer je erop zit.
Wijken kan voor een een ongeoefend paard al vrij moeilijk zijn, omdat het een andere balans en coordinatie vraagt.

Tijdens het werk vanaf de grond zul je merken dat het paard zijn hoofd nodig heeft, voor de balans.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:14

ik los het altijd zo op dat ik met mijn binnenbeen drijf en net daarna een kneeje op de buitenteugel en ze is weer naar beneden

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:37

Ik ken dit ook, en volgens mij komt het omdat ze nog niet goed weten wat te oden met die zijdelingse druk van je been, daar geven ze spanning op. Dus ik ben nu bezig met 1 of 2 pasjes an de teugel op het begin van de middelijn, ook met zeer lichte druk. En vanaf het hoofd naar boven gaat: weer recht richten, vlot tussen 2 teugels en benen laten stappen en weer nagefflijk maken. Dan weer ff proberen, veel succes! Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:46

Woodstock schreef:
Is hij niet gewoon nog niet sterk genoeg? Er is namelijk wel enige kracht voor nodig om te kunne wijken, en als die er niet is kan het gewoon niet en gaat hij in het verzet, dus zijn hoofd omhoog gooien.

Ja sterk genoeg is hij zeker wel. Hij is nu 13 jaar, loopt al 8 jaar dressuur aangespannen. Verder heeft hij genoeg spierkracht vanwege de samengestelde wedstrijden. Dus kracht-tekort is het niet.

Helaas heb ik nog niets kunnen proberen, heb dit weekend condititie getraint. Maandag is rustdag. Waarschijnlijk ga ik er morgen weer opzitten.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:57

[quote="Sjonniej"]Ja sterk genoeg is hij zeker wel. Hij is nu 13 jaar, loopt al 8 jaar dressuur aangespannen. Verder heeft hij genoeg spierkracht vanwege de samengestelde wedstrijden. Dus kracht-tekort is het niet.
quote]
Hihi nee dan zal dat wel niet. Dan zal het idd wel gewoon nog niet snappen zijn, net als veel andere mensen al zeiden!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 17:23

Ik ga morgen denk weer dresssuuren, dus dan zal ik eens proberen van RK zei.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:45

ik ben nu ook bezig mijn bijrijdpaard te leren wijken,
maar ik doe dat anders. ik geef mijn beenhulpen en doe mijn handen
in de richting van waar ik heen ga, ook mijn gewicht verplaats ik naar
die kant. ze loopt dan dus niet nageeflijk, maar ze snapt het nog niet.

als ik een paar keer heb geoefend wordt ze daarna wel heel erg los en
nageeflijk (dat ik niets in mijn handen heb).

ze hoeft van mij nog niet tijdens het wijken naar beneden te lopen
omdat ze het nog zo moeilijk vindt.

is dit een juiste manier?

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:04

Je paard kent zoals jezelf zegt geen zijgangen, been betekent dan voor hem harder, maar dan mag hij dat niet en ik denk dat er daar sprake is van miscommunicatie.
Probeer hem eens aan de hand opzij te zetten, gewoon in stap en eerst met alleen een halster om, kijk of hij het begrijpt als je hem met een zweepje opzij probeert te zetten en zet je hand dan op de plek waar je normaal aandrijft. Als hij eenmaal door heeft wanneer hij opzij moet zal het tijdens het rijden waarschijnlijk ook wel gaan en kan je verder oefenen met wijken.

Aan de hand heb je minder hulpen die je paard kunnen over vragen, bijv. dat je teveel in zijn mond kan gaan zitten, met zachte hulpen ken je proberen iets over te brengen in plaats dat je hem perongelijk aan allemaal kanten vastzet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 15:02

Aan de hand kan hij het gewoon en hoef ik maar naar zijn flank te wijzen en hij doet al een stapje om, dit hebben we hem al in het begin van zijn leventje geleerd. Simpelweg omdat hij mij dan niet klem kan zetten tussen muur en paard en dat hij gewoon een stapje omdoet als dat nodig is.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:12

Ik denk dat je niet meteen vanaf de AC lijn moet beginnen. Als het voor hem ook nieuw is, is dat een hele afstand. Na een paar passen zal hij het al te veel vinden en moeilijk en zijn hoofd dus omhoog gooien.
Probeer eerst vanuit een voltes. Als je op de EBE (BEB) volte net de AClijn paseert wijk je naar de hoefslag toe, zo zit hij al in stelling, wijk je toch hetzeflde stuk qua afstand, maar je paard zal niet zo snel doorhebben dat hij met een nieuwe oefening bezig is.
Gaat dat goed, ga dan naar de binnenhoefslag. Al doet hij de eerste keren maar 2 stapjes ofzo. Voor hem is het dan nog relatief makkelijk, geen grote afstand en kan hij zich concentreren op jou.
Succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:28

Okay, dankjewel!! Lachen
Aangezien mijn baantje erg slecht is heb ik nog steeds niet ohz. gedressuurd, maandag pas weer voor de eerste keer als het goed is. Dan kan ik ook in een bak rijden en is het ook makkelijker om naar de hoefslag toe te rijden.