Rijtechnisch of medisch probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Rijtechnisch of medisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:24

Mijn bijrijdpaard heeft een stof/stro allergie of hooikoorts (iig hij hoest als ie op stro staat en tot nu toe was dat (toevallig of niet) 2 keer in het voorjaar dat het erger werd). Hij staat nu op zaagsel en op zich gaat het goed, totdat hij echt dressuurmatig moet werken. Zodra hij na gaat geven *zover zijn we nu ongeveer met dressuurwerk Tong uitsteken * komt er eerst een paar keer een proest achtig kuchje, maar op een gegeven moment gaat ie ook echt hoesten, waarbij ik uit het zadel getrokken word. Als ie lange teugel mag of we in het bos aan het rijden zijn, waarbij ik m dus redelijk in zn eigen tempo (is redelijk vlot) laat lopen in alle gangen en ik niet werk aan nageeflijkheid enzo, is er eigenlijk geen sprake van hoesten, heel soms een proest-kuchje...
Is dit nou gewoon een leuk trucje om onder het werken uit te komen of denken jullie dat het toch iets medisch is? Ik trek hem dus niet in de krul, rijd hem met mn been naar mn hand toe, actief inwerken met de teugels (als in trekken enzo) heeft bij hem namelijk toch geen nut, reageert ie gewoon niet op...

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:49

ik denk wel dat t medisch is.
wellicht dat je paard moeilijker lucht krijgt als je nageeflijk probeert te rijden?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:19

Of in de bak toch wat stoffiger al heb je erzelf geen last van er zijn toch fijnere stofdeeltjes en in het bos of buiten laat je die achter je en als je in de bak een volte draait rij je wel in het stof.

En het afbuigen kan het idd ook wat moeilijker maken of meer irriteren dan aan de lange teugel.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:33

medisch als je paard nageeft heeft ie minder lucht daardoor gaat ie hoesten

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 23:16

Skipper schreef:
Of in de bak toch wat stoffiger al heb je erzelf geen last van er zijn toch fijnere stofdeeltjes en in het bos of buiten laat je die achter je en als je in de bak een volte draait rij je wel in het stof.

En het afbuigen kan het idd ook wat moeilijker maken of meer irriteren dan aan de lange teugel.

bak is nogal verzopen op moment, dus ik denk niet echt aan stof... zat zelf ook meer aan luchtpijp die afgeknepen wordt ofzo, maar kan het me zo moeilijk voorstellen...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:21

Hoe diep rijdt je hem? Er zijn aardig wat paarden die door longproblemen niet aan de teugel kunnen worden gereden, omdat het ademen dat veel moeilijker gaat.
Hoe dieper je hen instelt, hoe moeilijker ze het krijgen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 23:49

ik wil m in principe neusje iets voor de loodlijn hebben, op een normale hoofdhoogte (dus niet voorwaarts-neerwaarts, maar zeker ook niet opgericht) zeg maar zoals de foto in mn profiel met het gele setje... Jammer genoeg loopt ie daar nog niet, hij is op moment heel instabiel met hoofdhouding, van te diep (en dus hangen en ook niet nageeflijk) tot recht mn zn kop de lucht in en af en toe dus een stukje netjes. Als de nette stukjes meer worden gaat ie dus ook meer hoesten naar mijn idee.

Hij heeft toen hij veel last had van zijn allergie op rust gestaan voor het hoesten en daarvoor zodra hij hoestte gaan stappen, daarom vraag ik me een beetje af of het niet rijtechnisch is...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:49

Jacksel schreef:
Mijn bijrijdpaard heeft een stof/stro allergie of hooikoorts (iig hij hoest als ie op stro staat en tot nu toe was dat (toevallig of niet) 2 keer in het voorjaar dat het erger werd). Hij staat nu op zaagsel en op zich gaat het goed, totdat hij echt dressuurmatig moet werken. Zodra hij na gaat geven *zover zijn we nu ongeveer met dressuurwerk Tong uitsteken * komt er eerst een paar keer een proest achtig kuchje, maar op een gegeven moment gaat ie ook echt hoesten, waarbij ik uit het zadel getrokken word. Als ie lange teugel mag of we in het bos aan het rijden zijn, waarbij ik m dus redelijk in zn eigen tempo (is redelijk vlot) laat lopen in alle gangen en ik niet werk aan nageeflijkheid enzo, is er eigenlijk geen sprake van hoesten, heel soms een proest-kuchje...
Is dit nou gewoon een leuk trucje om onder het werken uit te komen of denken jullie dat het toch iets medisch is? Ik trek hem dus niet in de krul, rijd hem met mn been naar mn hand toe, actief inwerken met de teugels (als in trekken enzo) heeft bij hem namelijk toch geen nut, reageert ie gewoon niet op...

Het is echt geen aanstellerij, maar toch wel medisch. Ws zit er prut in zijn longen. En als je hem nageeflijk rijdt dan komt dat spul naar voren toe, waardoor hij gaat hoesten. Bij elke hoest worden de longblaasjes van het paard onherstelbaar beschadigd. Als het mijn paard was zou ik hem niet rijden zolang hij dat hoestprobleem heeft. Of iig alleen stappen aan een lange teugel, zodat hij wel beweging heeft, maar niet hoeft te hoesten.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 00:03

Scum, als ik met de teugels op maat door het bos heen ga is er dus echt helemaal geen probleem (op wat proesten na). Moet m soms wel eens nogal hardhandig tegenhouden als ie weer eens denkt dat ie zo hard mag als ie zelf wil en vooral niet hoeft terug te komen in tempo, ook dan geen hoestje...
Het echte hoesten is dus alleen in de bak als ie echt aan het werk moet... Daarom ben ik ook zo aan het twijfelen, als hij met al het (actieve) werk zou hoesten zou ik het wel weten, maar nu weet ik het dus niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:44

ik denk dat je je met zo'n paard helemaal niet moet focussen op de halshouding, maar meer moet letten op dat je hem op het achterbeen hebt en nageeflijk, en dan vind je vanzelf de hoofdhouding die hem het beste past. Hij geeft nu in elk geval duidelijk aan dat hij niet comfortabel is met wat je met hem doet.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:27

Ik denk dat het een soort van inspanningshoest is. Waarschijnlijk is het voor hem zo hard werken als hij in die houding moet lopen, dat hij te weinig lucht krijgt. Anders zou ik het bij de eigenaar aankaarten en vragen of de DA mag komen. Tot die tijd zou ik proberen hem iets minder intensief te rijden.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:03

Zep schreef:
ik denk dat je je met zo'n paard helemaal niet moet focussen op de halshouding, maar meer moet letten op dat je hem op het achterbeen hebt en nageeflijk, en dan vind je vanzelf de hoofdhouding die hem het beste past. Hij geeft nu in elk geval duidelijk aan dat hij niet comfortabel is met wat je met hem doet.

Dat is dus ook wat ik eerder probeerde aan te geven met dat verhaal over die wisselende hoofdhouding, ik rijd hem gewoon met mijn been tegen mn hand aan en ik wil dat ie daarop gaat nageven, ik vraag helemaal niets aan de voorkant... Hij is loeisterk en stijf, dus ook niet makkelijk om te rijden, we rijden ook meer voor de lol dan wat anders.

Het is dus niet zo dat ik m per se in een krulletje wil hebben ofzo, ik wil hem ontspannen, nageeflijk, op het achterbeen en soepel krijgen (niet direct natuurlijk, maar dat is het doel waar ik naartoe wil werken) aangezien hij ook artrose heeft (zeker aan de voorbenen, achter staat niet op de foto)...
Het rijden beperkt zich nu dus tot voltes, van hand veranderen (meestal door een S) en overgangen rijden Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:55

Wat doet hij als je hem in het bos aan het (dressuur)werk zet?

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 12:27

Dat lukt niet *LOL*

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:30

dit is medisch! Zeker weten, ik zou de veearts erbij halen. Voor je het weet wordt hij steeds (over)gevoeliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:32

Mij klinkt het ook als medisch.
Een keer er iemand naar laten kijken kan zeker geen kwaad lijkt me

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 14:33

Zou dit ook kunnen verklaren waarom hij lastig nageeflijk te rijden is? (Kan ik tenminste nog iets behalve mijn gebrekkige rijkunst de schuld geven Tong uitsteken:P:P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:35

Lijkt mij wel
iets doen waardoor je weet dat het niet prettig is, probeer ik persoonlijk ook te laten.
een paard natuurlijk ook Lachen

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:02

Verdrietig Vandaag was ie zelfs op stal al aan het hoesten (2 sec nadat ik m had binnengehaald van het land) en ook met rijden in het bos (zonder zadel, had hele stuk gestapt, uiteindelijk even eraf gesprongen zodat ie aan de hand kan draven, aangezien hij me iets te vrolijk was om dat zo zonder zadel te doen...) Met draven was ie achter elkaar door aan het hoesten... Arm beest... Ach gut

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:33

zal toch maar eens de DA erbij halen, klinkt toch wel wat zorgelijk

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 01:00

Morgen gaat eigenaresse temperatuur controleren en kijken of ie nog zo hoest (gister hoestte hij nauweljks) als dat zo is gaan we weer naar het regime van hooi natmaken en 'stomen' met eucalyptus spul... Kijken of het zn allergie is... Dat hopen we heel erg hard... Overigens hebben we dit dus al vaker gedaan bij hoesten en hielp dat...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:26

Ik ben geen dierenarts maar het lijkt mij geen aanstellerij. Het lijkt mij ook niet ernstig maar kennelijk heeft hij in de bak wel last van stof en buiten zichtbaar minder. Voor de zekerheid zou ik er in ieder geval wel een DA bij halen als het erger wordt. Hoesten om onder werk uit te komen kan wel, dat heb ik eens gezien. Maar het lijkt mij niet aan de orde in dit geval.