rechterhand altijd verkeerd aanspringen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendy007

rechterhand altijd verkeerd aanspringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:52

Mijn 5-jarige friese merrie springt op de linkerhand altijd goed aan, maar de rechterhand is best wel een ramp. Ze is op beide kanten even soepel. Weten jullie een manier om Willemieke aan te leren dat ze in de goede galop aanspringt?

gr. Wendy.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:55

Volgens mij kun je niet meer doen dan alleen maar consequent zijn. Als ze in de verkeerde galop aanspringt, direct weer terug naar draf en weer in galop aanspringen. Als ze dan goed aanspringt gelijk belonen, zodat ze weet dat dat goed is. En je moet natuurlijk zelf ook duidelijk zijn met je hulpen. Heb je wel genoeg stelling naar binnen met het aanspringen?

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 19:15

Genoeg stelling heb ik wel, maar ze doet het telkens weer. Ik ben al wel heel consequent en neem haar gelijk terug als ze verkeerd zit.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:18

iets meer binnenbeen erbij, en buitenbeen iets verder naar achter, gewoon dus de hulpen ff wat duidelijker geven.. Ik heb t wel ns op wedstrijd en dan moet ik gewoon ff de hulpen duidelijker geven. Indd wel meteen terug naar draf en meteen weer aanspringen anders weet hij niet dat hij fout zit.. en ja goed in de hoeken of op de volte aanspringen..

beter aan je been maken dus/.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:03

ik versta je helemaal, ik heb een paardje die juist hetzelfde doet

paar vragen:
hoe oud is je paard? doet ze dit al lang?
doet ze dit aan de longe ook?

ik heb een jong paardje, die in het begin heel stijf was.
dit is nu een beetje voorbij maar die gallop lukt nog altijd niet
je komt er histerisch van als je 50 keer aangaloppeerd en daarna direct terug naar draf moet omdat het de verkeerde gallop is. zelf met overdreven hulpen.

vroeger lukte het om met overdreven hulpen juist aan te galloperen, nu ik in een weitje rij kan ik ze maar moeilijk in buitenstelling vragen in een hoek zodat ze niet anders kan dan juist aan te galloperen.

nu begint het te gaan aan de longe, als je zeer concequent longeerd
en met gehoorzaamheidstraining vooraf.
onder de man laat ik haar niet meer galloperen tot dat ze hzet iedere keer juist doet aan de longe.

ik ben zelf nog op zoektocht,dus als je een remedie hebt, mag je zeker pb'en.

veel geluk ermee, en ja eerst proberen met overdreven hulpen en hoek= buitenstelling zodat ze niet anders kan medan met het vrije been aanspringen (lukt bij mij niet, maarja)

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:08

findi schreef:
ik versta je helemaal, ik heb een paardje die juist hetzelfde doet

paar vragen:
hoe oud is je paard? doet ze dit al lang?
doet ze dit aan de longe ook?

ik heb een jong paardje, die in het begin heel stijf was.
dit is nu een beetje voorbij maar die gallop lukt nog altijd niet
je komt er histerisch van als je 50 keer aangaloppeerd en daarna direct terug naar draf moet omdat het de verkeerde gallop is. zelf met overdreven hulpen.

vroeger lukte het om met overdreven hulpen juist aan te galloperen, nu ik in een weitje rij kan ik ze maar moeilijk in buitenstelling vragen in een hoek zodat ze niet anders kan dan juist aan te galloperen.

nu begint het te gaan aan de longe, als je zeer concequent longeerd
en met gehoorzaamheidstraining vooraf.
onder de man laat ik haar niet meer galloperen tot dat ze hzet iedere keer juist doet aan de longe.

ik ben zelf nog op zoektocht,dus als je een remedie hebt, mag je zeker pb'en.

veel geluk ermee, en ja eerst proberen met overdreven hulpen en hoek= buitenstelling zodat ze niet anders kan medan met het vrije been aanspringen (lukt bij mij niet, maarja)

We konden wel hetzelfde paard hebben!
Willemieke is 5 jaar, ze doet dit nog niet lang, ongeveer een maand of 3 daarvoor was galop helemaal een ramp, maar sprong ze wel altijd helemaal goed aan. Aan de longe wil ze niet galopperen.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:47

Die van mij vind het heel moeilijk om goed aan te springen aan de rechterkant, ik moet van men instructrice, een volte maken en net voor dat je de hoefslag weer opgaat, een tikje met de zweep geven, meestal springt ze dan goed aan. op de linkerkant doet ze het ook goed bij mij.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:53

De goede galop wordt bepaald door welk achterbeen het eerste aangalopeerd. Zorg voor voldoende stelling en vooral ook buiging, desnoods volte openen voor je aanspringt. Zorg voor de juiste hulpen en geef een tikje met de zweep op het binnenachterbeen tegelijk met je hulpen.
Denk erom, aanhouder wint OK dan!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:20

Was bij ook het geval, we probeerde elke oplossing, maar nu gingen we de pony maar pesten dat ze het wel deed. Voltes laten galoperen tot ze het goed doet, want ze maken het zichzelf erg zwaar. Dan lukt het uit eindelijk wel.. Lachen

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:02

Ik zal maar gewoon moeten volhouden,
aanspringen met een balkje in de hoek was ook al geen succes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:14

10 topics naar beneden staat al dezelfde vraag Lips are sealed

[RT] verkeerde gallop
Lielle schreef:

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:42

Op Bokt staan verschillende vragen al diverse keren gesteld. Daarom zijn er FAQ's. Ik sluit dit topic met verwijzing naar de FAQ's.