Wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:45

Ik heb lang geleden leren wijken maar heb het erna nooit meer gedaan omdat mijn paard het niet kan en ik niet ervaren genoeg was/ben om het aan te leren. Nu heeft m'n zusje een pony en die kan dat waarschijnlijk wel een beetje, maar kan iemand me nu nog eens duidelijk in stappen uitleggen hou je je juist moet houden? dan wil ik dat wel eens proberen. Of kan ik beter gewoon een lesje nemen?

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:47

Een lesje nemen kan inderdaad geen kwaad, ook al was het alleen maar om even je geheugen op te frissen.
Om te lezen hoe je zoiets moet doen (therorie) is toch wel heel wat anders dan het in praktijk te brengen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:17

wat je moet doen is de volte sluiten. Dan leg je je binnebeen ietsjes achter je singel en maakt met je buitenteugel een ophouding, ook ga je op je buitenste zitknobbel zitten en op die manier wijkt je paardje dan richting de hoefslag. Ga eerst dat maar eens oefenen.. als dat goed gaat probeer je hem terug naar binnen toe te wijken of bij A afwenden, recht maken, stelling vragen, op je zitknobbel gaan zitten van de kant waar je heen wilt en je andere been ietsjes achter de singel leggen. weer een ophouding aan je buitenteugel..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:15

Zie topic Liesje4ever!

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:41

wijken, zo heb ik het geleerd:
Wend af, en ga een stukje rechtdoor, als je paard netjes recht loopt kun j gaan wijken, stuur met je teugel een beetje zijwaarts en
druk de linker/rechter kuit achter de singel en leg de rechter/linkerkuit op de singel om te voorkomen dat de pony opzij valt. Gebruik de rechter/linkse teugel om het paard op beide schouders te houden en geef een lichte buiging links/rechts aan. De hals mag niet te veel gebogen zijn, het hoofd mag niet kantelen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, links rechts, licht eraan voor welke kuit je wijkt. Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:48

Je kan het beste beginnen met de volte sluiten en het paard leren de volte weer te openen voor je binnenbeen. Als dat goed gaat ongeveer 2-5 meter vanaf de hoefslag naar de hoefslag opzij laten gaan voor je binnenbeen. Omdat ze worden aangetrokken door de hoefslag begrijpen ze de hulpen beter. Als ze dit snappen kan je bij A afwenden en naar de hoefslag wijken. De hulpen: op je binnen zitbeenknobbel, iets stelling naar binnen, kijken waar je heen gaat, binnen teugel ontspannen , binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel.

Een toekijkend oog is wel aan te bevelen als je aan een nieuwe oefening begint, iets aanleren is altijd makkelijker dan iets afleren Knipoog

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:09

Ik heb het mijn paard ook geleerd door voltes te sluiten en te openen.
ach, eigenlijk heeft trisca het al heel goed uitgelegd Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:22

Gebruik AUB de zoekfunctie. Er zijn talloze topics over hoe en wat:wijken. Normaal zal ik hier een paar wel neerzetten maar heb even geen zin.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:21

M3isSi3j schreef:
wat je moet doen is de volte sluiten. Dan leg je je binnebeen ietsjes achter je singel en maakt met je buitenteugel een ophouding, ook ga je op je buitenste zitknobbel zitten en op die manier wijkt je paardje dan richting de hoefslag. Ga eerst dat maar eens oefenen.. als dat goed gaat probeer je hem terug naar binnen toe te wijken of bij A afwenden, recht maken, stelling vragen, op je zitknobbel gaan zitten van de kant waar je heen wilt en je andere been ietsjes achter de singel leggen. weer een ophouding aan je buitenteugel..

Inderdaad eerst op de volte een beetje oefenen. Als je het op het rechte stuk gaat doen niet te snel willen. Maar eerst een paar pasjes opzij. Een klein beetje maar. Dar rustig opbouwen. En het is ook niet erg als je pony de eerste keren een beetje met zijn hoofd omhoog loopt. Eerst moet hij weten dat hij opzij moet. *LOL* Veel succes ermeee.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:32

Voltes openen en sluiten is een goede oefening. Als je dan wilt wijken voor je linkerbeen, wendt je af bij A of C. Je gewicht gaat naar je linkerzitbeenknobbel en je linkerbeen naar achteren. Met je linkerbeen dus je hem dan als het ware opzij voor je been. Daarbij ontspan je je linkerhand, mar vraagt iets stelling (niet meer als op de volte). Met je rechterteugel en je rechterbeen hou je je paard recht en voorwaarts. Je gaat op je linkerzitbeenknobbel zitten, omdat je paard van nature de neiging heeft om voor die druk weg te lopen. Misschien is het handig om in het begin een zweepje te gebruiken, anders blijf je zo douwen met je been en dat is niet goed voor je zit.