paard wil niet stil blijven staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

paard wil niet stil blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:50

Heey.

we zijn al een tijdje bezig met het beleren, vandaag hebben we eerst het zadel opgedaan, eerst zonder beugels, daarna met. dat ging na een tijdje heel goed. Het hoofdstel had ze ook al om (daar is ze al goed gewend aan) alleen hebben we een probleem. Steeds als je op wil stijgen loopt Umi dus achteruit of ze gaat zijwaarts. Gewoon vast houden lukt niet omdat ze gewoon door loopt. Dat meisje dat erop ging wilde het later ook zonder hulp proberen (teugels vast en voet in de beugel) maar dan rent ze ook steeds weg. Ze had een keer net haar been over t zadel dus ze zat, maar toen sprong ze er weer af omdat Umi weer weg sprong.

Hebben jullie nog tips hoe ik kan zorgen dat we dus er aan gaan kunnen hangen zonder dat ze steeds achteruit gaat of weg rent?

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:06

en doet ze het alleen bij het 'rijden' of is ze sowieso niet erg fan van stilstaan bv bij poetsen etc. Want dan moet je puur gehoorzaamheid gaan trainen. Elke keer áls ze stilstaat beloon je haar en geef je haar bv iets lekkers (dat motiveert veel paarden zeer ghighi) op die manier zorg je dat ze gehoorzaam stil blijft staan, en werk dit uit naar wanneer je gaat rijden, maar probeer et niet in een week klaar te hebben want dat lukt niet, maar dat snap je denk ik wel

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:17

Met poetsen kan ik d'r nog niet vast zetten, dat hebben we al wel eens geprobeerd maar dan gaat ze dus hangen en raakt ze in paniek. morgen ga ik t zelf proberen om er aan te gaan hangen, ik zou t is proberen met een beloning ofzow....ik hoop dat t werkt. Lachen

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:01

Ik zou met opstijgen je paard in een hoek zetten dat hij niet zo makkelijk weg kan lopen..

Wat het vastzetten betreft wel blijven proberen hoor!! mijn veulen kon zelf met 2 maanden al gewoon aan een touwtje staan en anders kreeg hij een tik op zijn hol Haha!
Zou gewoon even proberen het touwtje niet meteen vast te knopen maar gewoon door iemand je paard vast laten houden dus wel dat hij weet dat hij vast zit. ( dus gewoon door de ring aan de muur of waar hij dan ook aan vast moet) Stel hem gerust maar wees ook consequent dat stil staan stil staan betekent!!! je paard mag gerust wel een schrikken van een tik als hij weer eens op zn billen gaat zitten

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:30

Ik had dit probleem ook wat. Die van mij ging of naar voren of naar achteren. Als ze ging lopen terwijl ik mijn voet pas in de beugel had, zette ik haar weer stil, ik hield mijn voet in de beugel. Pas gaan zitten als hij stil staat, en ook dan als hij wegloopt direct weer stil zetten.
Toch moet ze leren om stil te blijven staan als er iemand voor staat. Dan maar een keer extra optreden, maar ze heeft te luisteren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:31

Wat vastzetten betreft: doe het touw wel door de ring maar hou het uiteinde wel zelf vast. Probeer haar zo lang mogelijk zo vast te houden. Uiteindelijk zien ze wel in dat trekken niet helpt.

Stilstaan: Oefen terwijl je met r aan de hand loopt stap en ho op commando. Laat haar ook rustig maar een keertje 5 minuten op één plek staan Extreme duivel als je dr aan de hand hebt . Beloon haar als ze braaf stil staat.

Opstijgen: met r hoofd richting een deur zetten of muur. (die niet spiegelt, zoals ik laatst dus had... Haha! ZOEF) Oefen eerst met de zandzak op dr rug, dan hangen en dan erop. Als ze het nog steeds eng vind doe dan gewoon een stapje terug en hang alleen bijv. Net zo lang totdat ze het niet meer eng vindt.

Eventueel kan je voor het onderling vertrouwen ook parelli oefeningen doen. Ik heb er goede ervaringe mee OK dan!

Succes!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:31

Héél veel blijven oefenen.
Met opstijgen in een hoek inparkeren; als je erop zit iets van 5 min. wachten..
Onder het rijden veel overgangen maken en elke keer proberen stil te zetten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:41

Vooral ook een opstijgblok (of strobaal ofzo) gebruiken en inderdaad met het hoofd naar het hek, muur etc. Weer eraf zodra ze beweegt. ze moet echt leren stilstan, anders wordt het nooit wat, want dan kun je later ook niet opstijgen. Iets voeren terwijl je hangt kan helpen. Geen voet in de beugel doen. Laat je een pootje geven als je opstijgblok niet hoog genoeg is. Het is vaak dat gewicht aan een kant waar ze door gaan lopen om evenwicht te houden. Dus van de verhoging over de rug gaan liggen en meteen je gewicht goed verdelen. en heel veel geduld. toch steeds wwer op de plek zetten, belonen, in de manen kriebelen om ze te laten ontspannen en dan weer opnieuw proberen. Niet doorgaan met het volgende als het stilstaan nog niet is bevestigd!!!

shannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:35

ik denkd at de andere kinderen gelijk krijgen, dat is een van de beste manieren.....
Ik mag hopen, dat verder alles lukt, eneh, als er nog iets is....
ik heb ook wat te zeggen
Als je daar een poetsplaats heb, moet je haar daaar inzetten, en moet je eens iets opp haar rug leggen en zorgen dat ze stilstaat...
Groeten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:33

bedankt voor de tips. Ik zal t is proberen om d'r in de hoek te zetten. Het meisje dat er voor het eerst aan gaat hangen heeft het liever niet(ze wil in het midden van de bak op stappen) omdat ze bang is dat er ongelukken gebeuren en ze dan tegen het hek aan valt. Ik denk eigenlijk dat t wel een goed idee is .....misschien moet ze t toch maar eens proberen, of ik doe het zelf.

Ik heb nog wat advies nodig Lachen Umi loopt met zadel zonder beugels heel erg goed. Zodra de beugels er aan hangen gaat het goed, hangen ze naar beneden dan reageert ze dus op die beugels als die haar raken. gisteren ging het wel redelijk na een tijdje was ze heel rustig. vandaag was ze dus behoorlijk aan het racen en wilde alleen hard draven en galopperen. Volgens wat mensen die ik ken is het als er een ruiter aan hangt makkelijker omdat die beugels dan niet zo erg bewegen en ze er dan niet zo erg meer op reageert. volgens mijn vader gaat het nog wel een tijd duren voordat er echt iemand aan kan hangen. Ik ga ook nog wel een tijd oefenen met zadel en beugels, ze bewegen best wel erg in draf als er iemand op zou zitten zouden ze veel minder bewegen.

Dat meisje dat er aan wil gaan hangen kan erg goed rijden, ze denkt dat het het best is als ze er voorzichtig op klimt, en dat het beter is voor Umi omdat ze door die beugels (als er niemand op zit)alleen maar banger word voor het zadel. ze heeft al eerder een paar paarden beleerd. Wat zouden jullie doen?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:48

Ze kan nog niet vast staan? Verward sorry een beetje verbazing dat is de basis om uit verder te werken.
Leer haar dat eerst. Wij nemen meestal 2 halsters een lead rope en een dikke boom. Zodat alles heel blijft. Na een paar keer kunnen ze dan gewoon aan de ring vast. Niet gaan slaan of zo gewoon in de buurt blijven voor als het verkeerd gaat maar haar wel in haar eigen sop laten gaar koken. Doei, doei

Daarna aan de hand gaan oefen met stilstaan op commando kan maar hoeft niet het principe moet duidelijk zijn jij staat stil zij staat stil.

Dan opgetuigd gaan oefenen. Kan ook aan de longe als je haar naar je toe haalt dan haar stil laten staan voor je haar wegstuurt.

Als je gaat opstijgen doe je dat eerst met hangen terwijl iemand haar vast houdt daarna ga je pas met je been er over terwijl ze wordt vast gehouden. Als het goed is heeft ze zoveel respect en vertrouwen in je dat ze niet weg loopt. Ga veel met haar aan het werk en zoek iemand die het echt kan en weet waar ie mee bezig is want als ze het nu niet leert krijg je veel gevaarlijke situaties en ben je verder van huis.

Mocht ze het goed geleerd hebben en ooit nog een keer een stap op zij doen als je wilt opstijgen meteen eraf en opnieuw doen. (vooral als je alleen bent en buiten rijdt is dat erg belangrijk en veilig)

En wat betreft die beugels dat is een kwestie van wennen maar beter is als je ze gewoon opsteekt anders loop je het risico dat het gevoelige van je paardje er af gaat en dat je als nog bij iedere stap moet aansporen.

Veel suc6 OK dan! en laat je helpen dat bespaart je een hoop problemen!

Viertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:27

Mijn manier een paard te leren stil te staan: Met het paard (eventueel met hooefdstel) gaan wandelen en ergens gewoon stil staan, niks anders dan stil staan. Dit doe je met ho of halt als combi zodat ze het commando gaat begrijpen. Wees hier wel streng in, anders zal ze het niet leren. Heb zelf een 5-jarig paard en als ik er op zit kan ik met m'n stem stoppen door deze wijze. wat soms ook helpt is een (sterke) man met een zware stem je laten helpen hier hebben veel paarden respect voor.

Viertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:28

Over de beugels: Bind ze vast aan de singel dan slingeren ze niet zo maar voelt ze minder erg

fopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:20

Gwoon heel veel geduld hebben en veel blijven oeffenen. Je paard kent het geoon nog niet en moet dit gewoon leren. Ik ben nu zelf mijn paard aan het inrijden. In het begin wilde hij ook niet stil staan als ik mijn voet in de beugel deed. Iedere keer zette wij hem opnieuw stil en probeerde het opnieuw. De volhouder wint

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:56

Geduld is zeker zeer belangrijk. Ik zou zelf ervoor kiezen om naast het paard te blijven hangen totdat ze helemaal stil staat, en natuurlijk veel belonen met stem.

En wat betreft de beugels. Waar ik rijd zijn een aantal paarden die al geruime tijd onder het zadel zijn, maar nog steeds niet gelongeerd kunnen worden met de beugels los naar beneden. Dan gaan ze ook heel hard rennen, maar onder het zadel zijn ze super braaf. Dus ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken.

Nog veel succes met het paard!!!

Sandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 01:59

Vele paarden beginnen met lopen als ze druk voelen in hun stijgbeugels. Dit is namelijk een automatisme bij vele paarden geworden en zo aangeleerd door de ruiter zonder ze het weten. Vele ruiters stijgen op en als ze zitten in het zadel geven ze benen, waardoor het paard leert dat als er een gewicht opkomt in het zadel, hij moet beginnen stappen.

Dus als je opstijgt, moet je niet direct beginnen met stappen, blijf even stilstaan, neem er de tijd voor.

en zolang je paard blijft bewegen stap je niet op. En je moet hem ook niet laten stappen rond u als hij wegstapt, want dan gaat hij dit ook blijven doen en blijft hij nog niet stilstaan.

Het beste is hem zo snel mogelijk laten stilstaan en als hij begint met stappen hem laten stoppen en terug op zijn oorspronkele plaats zetten en dit blijven doen.

Maar je kan het stap voor stap leren, eerst gewoon je voet in de stijgbeugel, als hij niet beweegt, dan beloon je hem en haal je je voet terug uit de stijgbeugel. dit herhaal je even. dan ga je beginnen met lichte druk te geven in de stijgbeugel. Als hij begint te stappen ga je er terug af en zet je je paard terug op zijn plaats. dit ook doen tot hij stilstaat. en dan kunt je zachtjes je been over het zadel doen, maar heel kalm. En je weet het, niet direct beginnen met stappen, laat hem maar even stilstaan, alvast een halve minuut!

zo leert hij om niet direct te gaan stappen. maar dit is natuurlijk makkelijker uitgelegt dan gedaan, en je zal er toch geduld voor moeten hebben om altijd af te stijgen , hem terug op zijn plaats te zetten en het opnieuw te proberen. Maar na enkele keren zou dit toch iets moeten opleveren.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:17

Ik heb precies hetzelfde gehad.
Een jong paard gaat lopen als hij druk (op 1 stijgbeugel) voelt om in evenwicht te blijven.

Ik heb het zo aangeleerd:
Ik longeerde haar altijd van tevoren. Ging ik opstijgen, stond ze niet stil, dan liet ik har nog wat rondjes flink draven, poging 2.
Stond ze weer niet stil, zelfde verhaal... (en echt flinke draf in hoog tempo)
Na een paar keer had ze zoiets van: Ik sta wel stil anders moet ik weer die saaie rondjes rennen.

Ik heb het trouwens ook geprobeerd dat ze vastgehouden werd, maar daar denderde ze zo overheen.,.. 2 mensen ook.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 15:42

Hoi,

Na lang proberen is het me toch gelukt om erop te komen Haha! ze vond het eerst al eng als je op het zadel ging drukken, dat is nu helemaal over. We hebben er eerst aan gehangen totdat het helemaal goed ging en toen kon ik er zo op gaan zitten. Daarna ben ik afgestegen en weer opgestapt en ze bleef netjes stilstaan. Daarna probeerde we haar een paar pasjes in stap te laten doen, dat zat echt heel wiebelig, ze zakte zelfs bijna door d'r achterbenen Verward ik denk dat t wel hoort omdat een paard natuurlijk ook moet wennen om iemand op z'n rug te hebben en dat ze dan eerst moeite hebben om in balans te blijven.

We zijn daarna niet echt lang door gegaan omdat we het al goed genoeg vonden dat we er eindelijk op konden. De volgende keer gaan we weer verder.

hoe lang duurt het ongeveer voordat een paard goed in balans is? en als je er eenmaal op gezeten hebt kun je er dan de volgende keer weer zonder problemen op komen?

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:15

Dat hangt natuurlijk heel erg van het paard af waar je op rijdt. Nuchtere paarden zullen de volgende x makkelijker iemand op de rug laten, terwijl andere paarden meer tijd nodig hebben.

En met balans is dat precies hetzelfde. Ze moeten spieren kweken en balans gaan zoeken en dit verschilt gewoon per paard.

caarootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:12

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:19

het schept mij een beetje verbazing dat je een paard onder het zadel wil leren stilstaan als het paard nog niet eens met poetsen kan vaststaan. ga eerst op de grond oefenen...zou mijn advies zijn. misschien heb ikl ergens overheen gelezen (so correct me if I'm wrong) maar dit duidt naar mijn idee op onkunde

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:50

In het begin opstappen doe ik bij voorkeur in en zo klein mogelijke ruimte zodat het paard niet overal heen kan lopen. Gewoon beetje bij beetje proberen met hangen en je voet in de beugel houden en zo even blijven staan.
Wat ook wel wil helpen is het paard stil te laten staan en dan naast het zadel gaan staan de eugelriem vast pakken en er naast gaan staan springen. Dit lijkt heel debiel maar voor het opstappen moet je vaak een paar hopjes maken en door er vast naast te gaan springen en je aan de beugel riem vast houden leren ze dat dat niet eng is.

Dat het paard niet vast kan staan is een heel ander probleem. Mijn paard hing ook heel erg maar ondertussen hebben we haar gewoon ingereden.
Het hangen hebben we op gelost door haar aan een touwhaster vast te zetten dat niet kapot kan. Eerst het touw telkens laten vieren als ze hangt en later vast zetten ze moet leren dat het hangen niet werkt om los te komen. Succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:14

dat is ook een heel ander probleem misschien in jouw ogen, maar bij mij niet. ik vind het een stukje opvoeding die vooraf erin moet zitten alvorens het beleren onder het zadel....of zie ik dat nu weer verkeerd? je begint toch altijd op de grond? of trek jij een 3 a 4 jarige van het land en hop je springt erop??

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:31

Nou van mij moet een paard wel eerst aan de hand en aan de longeerlijn gehoorzamen voor ik erop ga dat wel. Maar als een paard hangt ga ik niet wachten tot dat over is als hij verder alles braaf doet nee het is namelijk een probleem met een heel andere aard en zegt niks over of hij klaar is om bereden te worden mits hij aan de hand wel goed stil staat.

Nou is mijn paard gaan hangen nadat hij zadelmak was gemaakt maar dan ga ik zeker niet stoppen met inrijden om hem eerst aan een touwtje te leren staan nee. Als hij maar stilstaat ho = ho. Dat hangen aan het halster hebben we gewoon tegelijk op gelost maar dat heeft met inrijden niks te maken.

Ze zijn al een tijdje bezig hij kan al een zadeltje op en. Met geduld is ze er ook netjes op gekomen lees ik.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:40

ach niet iedereen heeft dezelfde methoden dus daar ga ik verder niet al te veel op in...de reactie die ik gaf was mijn oordeel en kan die niet een ander opleggen