verkeerde gallop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miffie

verkeerde gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 17:52

Mijn paard springt steeds aan in de verkeerde gallop! Zijn hier ook foefjes voor om haar toch in de goede gallop te krijgen???

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:54

Miffie schreef:
Mijn paard springt steeds aan in de verkeerde gallop! Zijn hier ook foefjes voor om haar toch in de goede gallop te krijgen???

Dat is omdat je paard niet recht is. Natuurlijke scheefheid noemt dat. Ik weet niet hoe je paard gebogen is, maar daar zit deu wss de oorzaak van je probleem. Zou je iets meer uitleg kunnen geven??

Greets RUDY

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:00

Ze springt op haar goede kant wel goed aan maar op de verkeerde kant niet! Das vast gemakzucht, maar goed k moet toch op de een of andere manier haar goed kunnen laten aanspringen???

Scheef is ze niet meer! gelukkig niet! Lachen Ze was wel erg scheef toen ik haar een jaar geleden kreeg. Toen had ze ook een lichte vorm van attactie. Maar aldus de DA is dat nu helemaal weg. *LOL*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:04

Twee handen naar buiten brengen.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:05

Lusitana schreef:
Twee handen naar buiten brengen.

huh?? over de hals heen??? dat kan toch niet, daar raakt je paard toch de kluts van kwijt?? Verward

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:23

Probeer in elk geval in of net na de hoek aan te springen en daarbij (veel) stelling naar binnen te vragen.
Je kunt ook eerst een volte rijden.
Je moet er wel zeker van zijn dat je paard genoeg stelling en buiging heeft, als dat zo is dan wordt het al veel gemakkelijker om in de juiste galop aan te springen.
Zorg er ook voor dat je hulpen om aan te springen duidelijk zijn, dit ook met het oog op de toekomst (zo weet je paard d.m.v. je beenhulp goed te herkennen welke galop gevraagd wordt).
Verder is het natuurlijk belangrijk dat je goede begeleiding hebt die je ter plekke instructies kan geven.

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:52

Miffie schreef:
Ze springt op haar goede kant wel goed aan maar op de verkeerde kant niet! Das vast gemakzucht, maar goed k moet toch op de een of andere manier haar goed kunnen laten aanspringen???

Scheef is ze niet meer! gelukkig niet! Lachen Ze was wel erg scheef toen ik haar een jaar geleden kreeg. Toen had ze ook een lichte vorm van attactie. Maar aldus de DA is dat nu helemaal weg. *LOL*

Wat is haar goede en slechte kant??

Greets RUDY

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:43

ehm ik ben het met oscar eens, een tip die je daarbij nog kunt gebruiken is dat je er heel goed om moet denken dat je niet té veel op de binnenkant gaat zitten.. Ik bedoel daarmee dat je vaak ziet dat mensen hun paard in een bepaalde galop willen hebben en dan naar binnen gaan zitten en naar het binnenvoorbeen gaan kijken of ie goed aanspringt. Ook is het volgens mij een soort reflex dat je naar rechts gaat zitten als je wil dat ie rechts aan springt en hij reageert niet direct. Maarrr nou komt mijn punt, als je dus te veel op dat binnenbeen gaat leunen dan kán dat paard zijn binnenvoorbeen niet weg zetten en dus ook nooit in de goede galop 'aanspringen' Dus probeer niet naar binnen te zitten en puur de hulpen te geven die oscar heeft beschreven, of juist een keer meer op de buitenkant te zitten, al voel je je dan waarschijnlijk een behoorlijk debiel maar goed probeer et maar eens!

Rowanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:07

EEejj dat zelfde probleem heb ik oowk mijn paard wil dat ook niet en dan zet ik haar op een zo klein mogelijke volte en dan tijdens het openen spring ik aan met veel stelling maar ze zit meestal dan nog fout ... das egtt zooo vervelend k snap wat je bedoeld... xx my

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:12

Rudy schreef:
Wat is haar goede en slechte kant??

Greets RUDY

k heb t nog es ff uitgeprobeert en rechtsom springt ze links aan, maar ik krijg haar heel makkelijk in gallop, en linksom springt ze goed aan maar krijg ik haar heel erg moeilijk in gallop. Erg vreemd.
Dus tja wat nu haar goede kant is???

K ben onlangs wel aan mijn linkerknie geopereed en kan daardoor niet meer zo goed aansporen met links. Heeft dat er soms iets mee te maken???

En ff voor de duidelijkheid, (misschien doe ik dat wel fout) als je aan wilt galloperen leg je toch je buitenbeen naar achter, binnenbeen bij/tegen de singel en dan met je buitenbeen de aansporen. Is dit goed??? of moet het net andersom???

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:13

Da's waar Rensjuh, als je de boel teveel gaat 'forceren' dan werkt dat vaak averechts
Je denkt goed te doen, maar uiteindelijk breng je er je paard mee uit balans.
Met aanspringen is een goede voorbereiding 99% van het werk.
Als de voorbereiding goed is, dan durf ik wel te stellen dat het eigenlijk niet meer mis kan gaan Knipoog
Daarom is het ook belangrijk om niet te lang door te tobben met zo'n probleem.
Uit onwetendheid maak je vaak meer kapot dan je lief is (vertrouwen kwijt, paard in de stress etc.), vandaar ook de tip om raad te vragen bij een goede instructeur.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:14

Rowanlover schreef:
EEejj dat zelfde probleem heb ik oowk mijn paard wil dat ook niet en dan zet ik haar op een zo klein mogelijke volte en dan tijdens het openen spring ik aan met veel stelling maar ze zit meestal dan nog fout ... das egtt zooo vervelend k snap wat je bedoeld... xx my

jah irri hè? we hebben ook al eens geprobeerd om haar naar buiten te laten kijken maar dat lukte 2 keer en daarna trapte ze er niet meer in. Scheve mond
Helaas!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:16

Oscar schreef:
Da's waar Rensjuh, als je de boel teveel gaat 'forceren' dan werkt dat vaak averechts
Je denkt goed te doen, maar uiteindelijk breng je er je paard mee uit balans.
Met aanspringen is een goede voorbereiding 99% van het werk.
Als de voorbereiding goed is, dan durf ik wel te stellen dat het eigenlijk niet meer mis kan gaan Knipoog
Daarom is het ook belangrijk om niet te lang door te tobben met zo'n probleem.
Uit onwetendheid maak je vaak meer kapot dan je lief is (vertrouwen kwijt, paard in de stress etc.), vandaar ook de tip om raad te vragen bij een goede instructeur.

Jep doe ik ook wel maar misschien dat er wel net DE tip bijzit die mij een enorm stuk op weg kan helpen,

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:41

Miffie schreef:

En ff voor de duidelijkheid, (misschien doe ik dat wel fout) als je aan wilt galloperen leg je toch je buitenbeen naar achter, binnenbeen bij/tegen de singel en dan met je buitenbeen de aansporen. Is dit goed??? of moet het net andersom???

Ik heb altijd geleerd met beide benen doorduwen, waarbij het binnenbeen meer doorduwd omdat hij op het binnenachterbeen moet beginnen.

Soms wil het wel eens helpen om op vanuit het lichtrijden aan te galoperen, en dan op het verkeerde been licht te rijden. Neem je binnenheup wat mee naar voren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:51

Met die twee handen naar buiten bedoel ik,zonder dat de binnenhand over de manenkam gaat natuurlijk. Dat mag nooit. Maar met twee handen naar buiten krijgt het paard vanzelf stelling naar binnen,en het binnenbeen wordt vrij gegeven. Verder natuurlijk gewoon je zit en been hulp!!!!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 00:34

Oke, dan bedoelen we t zelfde lusitana! ik ga het morgen proberen! alsvast bedankt voor t advies

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:55

je kunt veel beter een beetje stelling naar buiten vragen. Daarme geef je de binnenschouder meer vrijheid en is het makkelijker om goed aan te springen.

en wat dacht je trouwens hiervan

[RT] FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen

Verkeerde galop

[RT] rechtergalop een ramp!
[RT] Verkeerde galop
[RT] verkeerde galop!!
[RT] Verkeerde galop
[RT] Stelling bij aanspringen galop
[RT] linker galop wil niet
[RT] Zonder Thiedemann? En verkeerd aanspringen.
[RT] Verkeerde galop
[RT] Verkeerde galop, hoe leer je dit af?
[RT] Rechtergalop lukt niet, linksom wel
[RT] problemen met de galop.........

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:40

Zo te horen is je paard dus een linksgebogen paard. Kijk eens op de site www.hoefkatrol.com. Daar staat precies uitgelegd wat je kan doen om het paard beter recht te richten. Het niet aan willen springen of verkeerd aan springen moet je niet zien als een galopprobleem, maar als een probleem dat je al aan moet pakken in de stap. Antoine kan goed uitleggen wat je er aan kan doen en ik heb met eigen ogen gezien dat het kan helpen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:37

Op Bokt staan verschillende vragen al diverse keren gesteld. Daarom zijn er FAQ's. Ik sluit dit topic met verwijzing naar de FAQ's.