Paard borstcrawlt in stap.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Paard borstcrawlt in stap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:39

Bij ons op stal staat een paard dat een zeer ruime stap heeft van zichzelf, maar af en toe slaat hij erin zover door, dat hij bijna borstcrawlt met zijn voorbenen. Hij zwaait ze erg hoog uit.
Als hij losloopt doet hij het zelden, hij doet het eigenlijk alleen onder het zadel en dan met name als hij wil showen, in de wedstrijd of als er veel mensen staan te kijken.
Het komt er eigenlijk op neer, dat hij erg traag is in zijn stap, hij neemt erg de tijd om zijn voorbenen op te tillen, naar voren op te zwaaien en weer neer te zetten.
De eigenaren komen er niet echt uit hoe ze dit eruit kunnen krijgen. Het gaat om een jong paard, van net 5 jaar oud, ongeveer anderhalf jaar onder het zadel en nu 10 maanden in het bezit van de huidige eigenaren.
Hij wordt gereden op B niveau. Ze krijgen van jury's erg veel commentaar op zijn stap, varierend van: "dat moet je er echt uitslaan hoor" (met 4- of nog lager voor de stap-onderdelen) tot 8-en met "wat een mooie ruime stap voor zo'n jong paard, dat moet je koesteren!"
Ze willen het er eigenlijk wel uit hebben, aangezien het toch de zuiverheid van zijn stap beïnvloedt en het hen dus ook behoorlijk veel punten kost.
Hebben jullie tips? Als hun instructrice erop zit, die Z heeft gereden (misschien hoger, dat weet ik niet) doet hij het ook, maar vaak minder dan bij henzelf.
Op het moment dat ze hem sneller door willen laten stappen, en dus meer gaan drijven, gaat hij vaak ipv sneller juist nog hoger zwaaien met die benen.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:56

Doet hij het ook als ze met lange teugel stappen of alleen als de teugels op maat zijn?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 16:15

Hij doet het geloof ik wel minder met echt lange teugel, maar bijvoorbeeld in de vrije stap, met lichte contacttteugel, doet hij het wel vaak best erg.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:41

Ik heb te weinig verstand van dit soort dingen, maar zodra een paard het met lange teugel niet doet, lijkt het me een ruiterfout. Ben erg benieuwd naar o.a. de mening van Tyrza.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:47

Ik heb ook zo'n paard gehad. Ik noemde dat altijd marcheren, want het lijkt dan net alsof hij eerst zijn been uitstrekt, en dan pas neerkomt, net als die soldaten.

Het paard in kwestie was zeer flegmatiek. Ik weet niet of dit ook voor jouw paard geldt? Voor de uitgestrekte stap had ik altijd 8en, maar je moet er op letten dat hij in de verzamelde stap niet te traag wordt.