L2 zonder te wijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje4ever

L2 zonder te wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 12:35

Ja heerlijk zo'n fjord... geweldig... zaten zo in de L2, middenstap vaak achten, middendraf ging (tot voor kort ) ook altijd erg goed, achterwaarts? Geen probleem.
Volte 15 meter in galop valt ook 9 van de 10 keer te rijden als we niet in een dram bui zijn. Middengalop gaat de rem nog wel eens stuk.
Maar goed, daar zit vooruitgang in.

Maar dat wíjken......
In het begin stormden we gewoon zo hard mogelijk naar de overkant als er een 'zijwaartse' hulp aan leek te komen...
Toen gingen we gewoon de andere kant op....
Daarna was de oplossing overdreven scheef gaan lopen, heel veel stelling, achterhand rechtdoor, voorhand weg laten vallen.

Nu zitten we daar ergens tussenin en daar blijven we steken. Te veel stelling, en te weinig opzij.
Ik zal gerust van alles fout doen... maar ik wordt het inmiddels toch wel een beetje zat, met 9 wp in de L2, maar we wijken niet Schijnheilig
Heb 3 verschillende instructeurs/trices gehad die het me hebben uitgelegd, vanaf een volte, gewoon rechtdoor, vanuit stap beginnen, paar meter vanaf de hoefslag... maar het werkt allemaal niet. Eigenlijk meer 'trucjes' dan hulpen als ik mezelf zo teruglees Knipoog
Inmiddels heb ik helemaal geen les meer, ook geen 'groepsles' meer van de rijvereniging aangezien ik moet werken op zaterdag. Prive les zit er niet in, zowel qua tijd als qua geld niet Vooruit gaan we dus ook niet meer, maar op wedstrijden halen we wel wp...
Maar ik wil gewoon dat ze wíjkt dus nu dacht ik, laat ik het tóch maar eens op bokt vragen aangezien er hier zo ontzettend veel mensen zitten met ontzettend veel verschillende meningen Schijnheilig wie weet zit er wél iets tussen waardoor er bij mij opeens een lampje gaat branden wáárom ze niet wijkt... Of iemand moet zich geroepen voelen om het me persoonlijk te komen uitleggen Haha! Knipoog
Daarnaast verwacht ik nu uiteraard ook minimaal 101 keer de reactie neem les Schijnheilig

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:40

Joh NIenke je kan niet alles hebben, straks ben je nog ZZ zonder wijken:P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:40

de eerste dan: neem les Extreme duivel

te veel stelling en te weinig opzij betekent onvoldoende reactie op je buitenbeen. Afwenden, twee passen opzij, heel bewust absoluut geen stelling vragen en zodra hij door je buitenbeen valt rijd je een volte in naar de kant waar je naar toe wijkt: dus wijken naar links (voor het rechterbeen) is volte linksom. Extra reactie op je linkerbeen vragen in de volte, en als die af is zet je weer een paar passen wijken in. Je hebt dan al stelling naar links (normaal heb je wat stelling rechts in wijken voor je rechterbeen) en die probeer je te onderhouden.

SinelliB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:41

Heb je een bak met spiegels? Dat kun je precies zien wat je (fout) doet en wat de reactie van je paard daarop is. Als het echt niet lukt wil ik je best eens helpen, je woont niet ver bij mij vandaan zie ik. Kan de eigenaresse van het paard je ook niet verder helpen?

Hedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:51

Ik heb Max nu ruim een jaar en van mijn instructrice moest ik in het begin veel op de volte rijden en de achterhand naar buiten drukken. Op deze manier leerde hij dus overstappen. Ik moet wel zeggen dat Max scheef was en daarom die oefeningen moest doen.

Dus mijn binnenbeen naar achteren i.p.v. lang en mijn buitenbeen nu dus lang. In het begin snapte Max er niets van en ik ook niet. maar ineens is het kwartje gevallen.

Nu ben ik heel lichtjes aan het wijken begonnen en hij snapt het gelijk.

mmm het is wel moeilijk uitleggen zo, maar Max plaatste zijn linkerachterbeen niet ver genoeg onder zijn lijf zeg maar en door deze oefening leerde hij het en daardoor snapt hij nu ook het wijken, dus eigenlijk twee vliegen in 1 klap.

Ik hoop dat je het zo een beetje snapt en dat je er wat aan hebt!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:21

Gaaf dat je zo goed scoort met je fjord!

Maar ook zijwaarts/wijken kan hij echt wel leren hoor. Hij heeft gewoon nog niet door dat kuitdruk aan 1 kant betekent dat hij opzij moet.

Je zou dat op de volgende manier kunnen uitleggen aan hem:
Zet hem met zijn neus tegen de bakrand, kijk opzij in de richting waar je heen wil (naar het einde van de bak zegmaar, niet naar de grond) en druk je been aan waarvoor je hem wil laten wijken.

Op het moment dat hij ook maar een klein stukje opzij gaat, haal je direct de druk eraf en beloon je hem. Bouw dit langzaam uit tot hij op lichte kuitdruk opzij gaat voor een flink aantal stappen.

Voordeel is dat je hem voor de bakrand niet met je handen hoeft tegen te houden, je laat hem zelf uitzoeken waar hij heen moet als hij niet naar voren kan.

Vervolgens kun je het zonder bakrand proberen, maar wel vanuit stilstand, nog niet in stap. Hij moet eerst leren de eenzijdige kuitdruk niet te verwarren met voorwaarts.

Pas als hij makkelijk zijwaarts gaat vanuit stilstand (echt opzij, niet scheef of proberen toch naar voren weg te lopen oid) kun je het vanuit stap proberen.

Geef hem even een paar lessen de kans om dit te leren, want er komen nog veel meer oefeningen straks waarbij hij ook zijwaarts zal moeten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:51

Stapt ze een wending om de voorhand wel? Deze oefening wordt door veel ruiters nooit gedaan, maar is wel erg zinvol als je je paard wilt leren te reageren op eenzijdige kuitdruk.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:58

gewoon npog 1 winstpunt haluh en naar de m haha nee gewoon lekker dooroefenen het kwartje valt vanzelf bij die van mij washet het zelfde na 1,5 jaar kan ze wijken als de beste groetjes joyce

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:46

Maar Nienke is al ruim een jaar aan het 'dooroefenen' Knipoog

Ik heb m'n tip al gezegt op Fjordenwereld.
Ik had het Odin trouwens ook aangeleerd zonder zadel en met een halster Haha!
Misschien heel stom, maar dan leert ze die "moeilijkere" dingen veel beter, en snapt ze eerder dat ze voor het been moet gaan wijken of dat ze met de voorhand van de hoefslag afmoet bijvoorbeeld Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:01

Eh, ik heb makkelijk praten hoor, nog nooit een probleem gehad met wijken, maar het lijkt mij toch ook wel te weinig waken met buitenbeen en te losse buitenteugel. Probeer hem zo recht mogelijk te houden en vraag een stapje (schuin)opzij en dan weer een stap vooruit, stap opzij, stap vooruit. Zo houd je hem makkelijker recht en heb je tijd om goed ovver je hulp na te denken. blijf recht zitten binnenhand richting zijn buitenheup (ja niet echt teveel van zijn plek laten komen hoor, die hand). Zo is het even simpel uitgelegd. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Oja, en na een paar pasjes even wat anders doen. Niet te lang blijven emmeren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:46

lielle: ik snap niet helemaal waarom je de stelling de andere kant op wilt hebben. Dan ben je bezig met apuyeren en niet met wijken, dit is nog veel moeilijker.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:08

Kan je paard zelf wel makkelijk overstappen? Want als hij er zonder ruiter al problemen mee heeft, zal die dat helemaal hebben met iemand (die nog niet alles doorheeft) op zijn rug.

Ik begin vanaf de grond, dat doe ik zowiezo bij alle dressuuroefeningen.
Wanneer een paard het door minimale druk perfect uit kan voeren, ga ik het onder het zadel proberen.

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:08

Bedankt voor jullie reacties.
Ik wilde vandaag gaan oefenen maar aangezien mevrouw vandaag in een dram bui was en mijn geduld niet oneindig ben ik er maar niet aan begonnen vandaag Bloos

We hebben geen spiegels bij de bak helaas, ben al blij als ik af en toe een béétje in die (zwem)bak kan rijden... Schijnheilig

Dat met d'r hoofd richting de bakrand, dan is het dus de bedoeling dat ze helemaal opzij zou gaan? Voor én achter, want zoals ik het nu lees denk ik dat ze alleen d'r achterhand opzij zal draaien uiteindelijk...

Wending om de voorhand hebben we nog nooit gereden...

Lusitane, die buitenteugel is er echt bij (te veel soms zelfs), binnenhand laat ik nu zo los mogelijk, omdat ze zich zeg maar opkrult (met overdreven stelling naar binnen dus) in die buitenteugel en dan 'wegloopt'. Dan geef ik dus weer buitenbeen om d'r weer 'rechtdoor' te laten lopen.

Blossom hoe leer jij een paard wijken aan de hand? Heb wel eens wat gelezen van Nathalie Penquitt maar daar werd ze vooral erg druk van... Schijnheilig

De manier van Lielle wil ik trouwens wel gaan proberen de eerstvolgende keer Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:32

Ik denk dat het goed is dat je je heel goed gaat realiseren wat een instructrice zegt als jij les hebt. Zonder les zul je alles zelf moeten analyseren en een passende oplossing bedenken, en dat is echt niet makkelijk! Kun je echt niet 1x in de maand lessen? Maar zowiezo (en dat geldt eigenlijk voor iedereen die rijd) continu nadenken bij wat je doet, wat je voelt, wat je reactie daarop gaat zijn, wat je verwacht dat je paard daarna doet. Lukt iets even echt niet, even een rondje naar de ontspanning (is bij mij richting het halsstrekken rijden, kan bij jou een rondje stappen met lange teugel zijn, weet je zelf het beste) en even zelf diep ademhalen en nadenken

Ten eerste moet je zorgen dat je het tempo voor 100% kunt bepalen. Snel, langzaam, korte passen, grote passen en alle variaties die je hiermee kunt maken (snelle korte passen, langzame korte passen etc). En dan moet je ook nog de controle zien te krijgen over de richting, dus ook op een zijwaartse hulp moet ze gehoorzamen. Fijne oefening is inderdaad een wending om de voorhand, maar daarbij moet je pony wel heel goed aan de begrenzing op de buitenteugel staan. Oefening die je korte (!) stukjes kunt doen is een rechtsomkeert (kan natuurlijk ook naar links, dan gaat alles precies andersom) rijden maar dan iets schuiner richting hoefslag. Op het moment dat de voorhand bijna op de hoefslag is door een begrenzende linkerteugel voorkomen dat ze de hoefslag op gaat en met je rechterbeen haar opzij drukken langs de hoefslag. Hoe meer je begrenst, hoe rechter je voor de bakrand staat en hoe meer ze opzij gaat. Voordeel hiermee is dat je het wegrennen eruit haalt, ze kan immers alleen opzij, en tegelijkertijd creëer je begrenzing op je linkerteugel (anders loopt ze de hoefslag op). Gaat dit steeds makkelijker (ze accepteert de begrenzing en reageert op de zijwaartse hulp) kun je een wending om de voorhand relatief makkelijk uitvoeren.
Verder kleine stukjes tegelijk willen, in het begin genoegen nemen met 2 goede passen opzij ipv 10 halve huppeltjes. Ook moet ze leren dat ze tijdens een eenzijdige kuitdruk niet harder mag, zet de rem er desnoods maar een keer op, ervoor wegrennen mag niet (en hier speelt die tempocontrole zo'n grote rol).

In ieder geval succes en probeer toch les te krijgen Schijnheilig Knipoog

Tasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:48

SinelliB schreef:
Heb je een bak met spiegels? Dat kun je precies zien wat je (fout) doet en wat de reactie van je paard daarop is. Als het echt niet lukt wil ik je best eens helpen, je woont niet ver bij mij vandaan zie ik. Kan de eigenaresse van het paard je ook niet verder helpen?

Nee ik kan haar ook niet helpen ben niet echt dressuur matig bezig op dit ogenblik. Kan alleen maar kijken hoe Nienke het doet, de ene keer wat beter dan de andere keer. Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:20

Liesje4ever schreef:
Wending om de voorhand hebben we nog nooit gereden...

Dan zou ik daar morgen eens mee beginnen.
Als je paard niet kan wijken, dan loop je bij SB, travers en de appuyementen zeker vast!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:24

shan schreef:
lielle: ik snap niet helemaal waarom je de stelling de andere kant op wilt hebben. Dan ben je bezig met apuyeren en niet met wijken, dit is nog veel moeilijker.

nee, ik wil geen appuyement krijgen, ik weet wel dat dat veel moeilijker is Knipoog Maar door zelf te denken aan contrastelling voorkom je dat je te veel stelling krijgt in het wijken. Voor een appuyement heb je nog wel wat meer nodig dan alleen maar wat stelling Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:27

Liesje4ever schreef:
De manier van Lielle wil ik trouwens wel gaan proberen de eerstvolgende keer Lachen

De tips van Karin en Blossom vind ik trouwens ook goed, alleen zijn dat voorbereidende oefeningen die het wijken daarna makkelijker maken. Het voordeel van mijn aanpak voor mij is dat je door die volte weer de goede voorwaarde creëert om verder te gaan met de oefening. Dat krijg je in de oefening zelf meestal niet meer voor elkaar. Ideale combinatie dus.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:26

Ik heb geleerd dat paarden het makkelijkst wijken in draf, omdat het vanuit die gang makkelijker voor ze is. Voor ons klinkt dat misschien raar, omdat je in stap meer controle en overzicht lijkt te hebben. Probeer het anders in ieder geval wel dus vanuit de draf.
Je hebt het wel over de 'trucjes' enzo, maar weet je ook wel zeker dat je de juiste hulpen toepast??
Succes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:08

Aangezien je het nog 100 keer wilde horen Tong uitsteken

Neem les Tong uitsteken

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:26

lielle, er staat toch duidelijk dat je die contrastelling moet onderhouden, maar okay, snap nu wat je bedoeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:40

Lielle schreef:
Je hebt dan al stelling naar links (normaal heb je wat stelling rechts in wijken voor je rechterbeen) en die probeer je te onderhouden.

ik heb het dus iig niet over buiging e.d.
je voorkomt zo de extreme stelling de andere kant op en het over de schouder wegvallen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:51

Wel knap, stelling links en gebogen om het rechterbeen, een soort S bocht krijgt je paard dan!
Grapje hoor, Lielle, ik snap wel wat je bedoeld nu.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:53

gelukkig Haha!

het is niet zo moeilijk hoor, je hebt in het wijken nl geen buiging *LOL*

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:32

Phynix schreef:
Je hebt het wel over de 'trucjes' enzo, maar weet je ook wel zeker dat je de juiste hulpen toepast??
Succes

Dat staat er toch ook, dat dat eigenlijk meer de 'trucjes' zijn dan de hulpen Knipoog
Maar de hulpen zijn me duidelijk, die kan je ook eigenlijk wel uit ieder boek halen, probleem is alleen wat als de hulpen niet werken.
Dan doe ik dus iets fout. En daar is les erg handig bij, dat weet ik. Komt ook echt wel weer.
Maar wat tips van internet kunnen nooit kwaad Lachen