Paard met angst voor mensen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Paard met angst voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:40

Zoals sommigen weten heb ik nu een aantal maanden een paard van 4 jaar. Heel braaf paard maar al vanaf het begin merkte ik dat hij het niet zo op mensen had, de eerste maand was het rijden ook erg moeilijk omdat hij altijd "verschoot" van mijn benen, bewegingen. Heb dan ook een paar keer vliegles gehad Haha!

Maar nu is het in de omgang echt een knuffel aan het worden en tijdens het rijden is hij ook al veel rustiger. Als ik nu een keertje hard benen geef (wanneer hij niet meteen reageerde) schiet hij er niet vandoor ofzo.
In de omgang durft hij nu al een keertje ruiken enzo bij mn vader en andere mensen OK dan!
Maar tijdens het rijden denkt hij nog steeds dat ze hem gaan opeten ofzo.

Bv: als er iemand aan de kant van piste staat (of in de piste), kan hij niet anders dan er met een hele boog er voorbij te lopen. Nu pas begint hij mijn instructeur te vertrouwen. Als deze vroeger bij ons kwam stapte hij altijd achteruit of dat soort dingen.
Met buitenrijden zou hij denk ik zelfs durven stoppen omdat er 20 meter naast het pad een man staat. Ik probeer hem telkens te overtuigen met mijn been en stem.
Maar vrijdag was het weer zover..

Ik had springles dus we gingen eerst balken lopen, aan de ene kant zat mijn instructeur. Ik had er erg veel moeite mee om hem mooi in het midden van de balken te laten lopen, toen mijn instructeur verandere van kant ging Armani altijd naar de andere kant. (hij doet dit bij iedereen, niet alleen bij instructeur)
Na een tijdje mocht ik dan over een hindernisje. Goed erover en ga weer, en instructeur zei ga naar links achter de sprong (zo de hoefslag volgen) Maar naast een hindernis stond iemand (hindernis stond 2 meter van de hoefslag) en Armani ging vol op de rem, draaide zich een halve slag en begint zo snel als hij kan te galoperen. En dan is hij zo in paniek (misschien weer die angst voor de ruiter) dan hij niet meer te stoppen is, als hij weer in draf ging, was dit 3 passen en hij zat weer in galop. Uiteindelijk ging hij op de bakrand af en draaide zich juist de andere kant op en ik viel eraf.

Ik word het stilaan wel erg beu.. Ik wou vorige maand eens kijken of hij al erg zweette onder het zadeldoek, vertrok hij weer in galop. Of achter me wijzen is ook zoiets wat ik moet vermijden. Die dingen zullen misschien stilaan wel verbeteren of verdwijnen als hij me gaat vertrouwen, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat hij niet meer zo bang is voor mensen. Heb al van iemand gehoord dat ik hem dan goed moet vooruit rijden als ik voorbij iemand moet. Heb het geprobeerd maar dan ging hij meer zijwaarts er voorbij

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:22

een "overkill" werkt in zo´n geval goed. Even een middagje er voor uit trekken. Zet hem in een omheinde omgeving en laat er steeds meer mensen bij (eerst buiten d eomheining, voor hun veiligheid.. )die dan ook nog gaan springen, joelen, en gek doen. Paraplu opsteken etc. Je paard zal eerst alle kanten opvliegen, maar uiteindelijk merken dat er niks MET HEM gebeurd en kalmeren. Je bent dan waarschijnlijk voorgoed van je probleem af. dit systeem helpt bij heel veel angsten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:22

Vergeten te vertellen dat jijzelf natuurlijk alleen maar lief en aardig praat en doet. hij moet weten dat jij de veilige haven bent...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 00:29

Daar heb ik ook al aangedacht.
Het was 2 weken terug cross bij ons op de stal, lekker veel mensen rond hem heen, gaf hij niet echt iets om. In de omgang is hij al veel verbetert maar het is echt tijdens het rijden. En eerlijk gezegd heb ik niet meteen het lef om tussen 100 mensen te gaan rijden als hij al bang is als er 2 mensen in de piste staan

marijkeCarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 01:29

hoi, ik weet niet of je de geschiedenis van het paard kent maar misschien heeft hij met inrijden wel iets vervelends meegemaakt, bijv. opgejaagd door mensen in de bak om voorwaarts te houden. En als hij dan nu iemand in de bak ziet staan denkt hij ik ga vast de andere kant op. Probeer zelf eerder te reageren dan je paard eerder zelf afwenden en niet meteen verwachten dat hij erlangs durft de volte steeds groter maken terwijl je onder het rijden heel veel praat. Een paard is een vluchtdier en vlucht als hij bang is probeer hem niet te straffen als hij dat doet hij wil immers zich alleen maar veilig stellen maar , probeer hem voor te zijn zodat hij niet zelf gaat denken het kan best even duren voordat een bang paard genoeg vertrouwen heeft om het aan te durfen. ik hoop dat je mijn verhaal een beetje snapt. Gun het wat tijd , je wilt immers nog jaren plezier hebben van je paard zonder al te veel ruzie.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 11:59

Ik weet niet of hij iets meegemaakt heeft, ze zeggen van niet.
Normaal zie ik het inderdaad al een beetje aankomen waar hij bang van is (iemand dat aan de rand staat ofzo) maar bij het springen had ik echt niets in de gaten. Dat hij niet langs wil ok, maar vind het dan heel raar dat hij er vandoor ging in galop en niet meer te stoppen was.
Het rare is dat hij in stap wel durft er normaal voorbij te gaan, in draf of galop is het een schijterd.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:25

misschien kan je je bezig houden met freestylte de komende maanden, dan gaatje paard jouw vertrouwen, en kan je ook voorzichtig mensen laten kijken...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:06

Dit paard is van zich zelf wel onzeker en licht angstig, maar niet extreem. Zelf denk ik ook aan verleden.

Als je aan de hand stapt en iemand staat in de bak dan is er niks aan de hand?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:32

Nee, anderen kunnen hem zo uit de bak of zijn weide hem gaan halen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:13

Kijk is of iemand anders hem aan het touw kan nemen als jij er op zit. Wel iemand die rustig en zelf verzekert is. Als dat goed gaat dan kun je iemand vragen om midden in de bak te gaan staan en om er dan samen langsheen te lopen en daarna dat zij je paard longeert om die persoon heen of er voor langs.

Werk stapje voor stapje. Als je paard niet meer te stoppen is dan ben je te ver gegaan. Hou hem met zijn hoofd op die persoon gericht en blijf ontspannen zitten. Zorg dat hij niet kan draaien en wacht op het moment dat hij ontspant en beloon hem dan en ga dan weer verder. Schiet hij in zijn achteruit, laat hem maar gaan en blijf zelf volkomen ontspannen zitten en praat desnoods met die persoon.

Dat is trouwens ook een goede om die persoon zachtjes te laten praten.
Je moet hier rustig doorheen. Als ik zo lees een probleem die door het verleden gekomen is. Pak je dat nu niet goed aan dan blijft het een probleem en word het behoorlijk link.

Hoe echt dit precies op te lossen kan ik niet zeggen omdat ik het niet ziet wat hij doet, maar een kleine leidraad kan ik je wel geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:11

Kun je misschien twee mensen vragen in de bak te komen en hem wat te voeren?