Geen vertrouwen meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Geen vertrouwen meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:41

Ik heb een probleem met springen. Ik wil heel graag weer terug gaan springen, maar durf het niet meer goed.
Ik ben bij een oefenjumping in de hindernis gevallen en heb toen een inwendige bloeding gehad en daarbij is mijn nier gaan onsteken, ik heb toen twee weken in het ziekenhuis gelegen en durf niet meer te springen. Op mijn 5-jarige rijpony durf ik nu niet meer te springen, terwijl ze het supergoed kan. Alleen naar de hindernis laten kijken en ze doet het allemaal.
Toch zit de schrik er nog in. Kan iemand me helpen mijn vertrouwen weer terug te krijgen in het springen?

Alvast bedankt! Lachen

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:09

heee
ik heb ook angst voor gehad voor springen ik ben met paard en al over de hindernis heengeklapt mijn oplossing was samern met iemand eerst balkje's gaan draven en dan lange tijd kleine kruisje's springen!het hielp echt maar overhaast niets!das nie goed suc6

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:22

Bedankt voor je antwoord! Ik zal het zeker doen, want ik mis het springen enorm.. Maar als de hindernissen voor mn neus staan, durf ik er niet meer over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:00

Heel veel naar springlessen en springwedstrijden kijken , dan gaat het vanzelf kriebelen. ik spring ook weer, maar durf nooit meer wat ik gedaan heb (1.50m zonder zadel en hoofdstel, 1.75 met) Ik denk ook niet dat het nog komt, op mijn leeftijd. Je moet ook een paardej onder je kont hebben dat makkelijk springt. Dan kun je desnoods aan de halsriem van d emartingaal vasthouden net voor en tijdens de sprong..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:04

Ik zou inderdaad eerst met balkjes beginnen, dus eigenlijk van voor af aan beginnen. Niks overhaast, vind je het te snel gaan, even een stapje terugnemen. Als je het zo mist en zo graag weer wilt gaan doen, dan gaat het echt wel lukken. Heel veel succes...

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:32

Ik zou met balkjes beginnen. Dan merk je dat je de balkjes toch eigenlijk saai gaat vinden, dus maak je er een kruisje van en dan steeds wat hoger. Dat werkt bij mij goed... Ik durf nu weer redelijk te springen (maar ik was bang door een pony die maar 1 tempo kende met springen en dat was hard. Mocht ze niet hard dan ging ze weigeren door er langs te vliegen...)

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:36

ik ken het probleem...bij mij is't enkel met galloperen :s maar stilletjes aan krijg ik terug vertrouwen. Vandaag alweer alleen in de bak gegallopeerd zonder longe ! en deze keer beide stijgbeugels behoude. 'k heb mezelf weer wat overtroffen
met kleine beetjes kom je er wel, en niets doen waar je geen zin in hebt of je nog niet goed ziet zitten! succes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:27

gaan zitten op een pony die je compleet vertrouwd en waar van je zeker weet dat er niks gebeurt (je eigen pony?) en beginnen met balkjes.. langzaam opbouwen met superlage hindernisjes en stoppen wanneer je het eng vind worden.. maar wel ff doorzetten he! Tong uitsteken
veel succes!
ik ben ook een tijdje harstikke bang geweest voor de galop, toen ben ik op de pony van mijn vriendin gegaan en die heeft me vertrouwen grotendeels weer helemaal teruggegeven, net als bij het springen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:45

Ik ben ook nog bang geweest voor 'grote' paarden... Was er eentje vandoor gegaan met me. Tot mijn 1e bijrijdpaard, die was vreselijk lief, maar soms kon hij ook enorm irriteren, heb een keer een kwartier lang in een hoek gestaan met alleen maar bokken... Maar toch blijven zitten, waarna mn angst pas echt helemaal over was...
En nu rijd ik zonder zadel door het bos op mn bijrijdpaard van 1.70, die achter elke gevallen tak of boomstronk wel een tijger ziet (halve zool)

shannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:38

Hoi hoi,
Balkjes zyn denk ik de beste oplossingen ja, zo si de beste manier om weer een beetje bij de pony te komen, je kan ook proberen om met haar aan de hand te gaan springen, dat is ook heel leuk, wanneer je dat doet, gaat de pony ook weer vertrouwen in je krijgen, en je moet ook niet gespannen zyn, dan is je pony dat ook en dan is de kans groter dat je pony ook niet meer durft....
Groeten Shannen

PAMIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:37

ik denk dat je gewoon weer les moet gaan nemen en dan samen weer naar vertrouwen gaan bouwen. Met begeleiding voel ik me zelf ook veel zekerder, Groetjes Pamie

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:39

ik had voor mijn paard een pony,
ik ging toen bij iemand lessen in de hoop veel te leren
het enige wat hij mij leerde of terwijl mijn pony was:
je eigen laten vallen in de hindernis als je het moeilijk vind!
terwijl hij daarvoor Z met me sprong in de lessen wat echt super ging,
maarjah in de wedstrijden deed die dat dus ook want dat was hem aangeleerd.
( om ze eigen te laten vallen)
ik heb van alles mee gemaakt in een parcour wat maar mee te vallen valt.
ik had helemaal geen vertrouwe meer in springen.
toen krijg ik me paard ben eerst een goeie instructierse gaan vinden
en die heeft me mijn angst weg genomen,
in het begin durfde ik niet zonder haar te springen maar gaat nou echt super.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:02

Vooral heeeeel langzaam beginnen.

Ik durfde tot een anderhalf jaar geleden ook niet meer te springen vanwege een val als klein kind.

Ik ben toen echt weer moeten beginnen met een kruisje van 10 cm op een braaf paard. Zo langzaam opgebouwd en in het begin enkel uit draf.
Inmiddels spring ik alweer B-parcoursen.