Lengtebuiging bij travers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sullie97

Lengtebuiging bij travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:36

Mijn probleem bij de travers is dat de (lengte)buiging nooit voldoende is. Nu is mijn vraag, hoe moet ik die aanvragen? Ik probeer wel met mijn buitenbeen en met mijn buitenteugel om dit te verkrijgen, maar het wil nog steeds niet lukken. Het zijwaartse gaan, lukt wel. Maar nog steeds niet de buiging, bij de schouderbinnenwaarts echter wel en ook bij de keertwendingen. Weet iemand hoe dit komt en hoe je dit moet oplossen?

[Edit Apple: titel duidelijker gemaakt]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:42

Travers inzetten vanaf een kleine volte en niet langs de wand wil vaak helpen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:20

bij de travers moet het hoofd als het ware op de hoefslag, gewoon rechtuit blijven en de achterhand naar binnen. En zoals hierboven al gezegd, is het makkelijk om dat in te zetten vanuit een volte.

Bij mij heeft het geholpen om bij de inzet van de travers even beide handen naar buiten te brengen, je buitenbeen iets naar achteren zet dan vervolgens de achterhand naar binnen, je binnenbeen blijft op zijn plaats om de buiging te onderhouden.

Vergeet niet dat het voor veel paarden een moeilijke oefening is die je zeker in het begin maar korte stukjes moet doen. Behoud van tact is belangrijk. Liever een paar goede passen en weer rechtuit dan een halve lange zijde in een travers waarbij de tact of de buiging verloren gaat.

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:34

Probeer eerst een paar keer te laten wijken voor het been, beide kanten op. Dit helpt je paard om de juiste spieren vast op te rekken.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 20:10

astridh schreef:
bij de travers moet het hoofd als het ware op de hoefslag, gewoon rechtuit blijven en de achterhand naar binnen. En zoals hierboven al gezegd, is het makkelijk om dat in te zetten vanuit een volte.

Bij mij heeft het geholpen om bij de inzet van de travers even beide handen naar buiten te brengen, je buitenbeen iets naar achteren zet dan vervolgens de achterhand naar binnen, je binnenbeen blijft op zijn plaats om de buiging te onderhouden.

Vergeet niet dat het voor veel paarden een moeilijke oefening is die je zeker in het begin maar korte stukjes moet doen. Behoud van tact is belangrijk. Liever een paar goede passen en weer rechtuit dan een halve lange zijde in een travers waarbij de tact of de buiging verloren gaat.

Moet je dan de achterhand zover naar binnen willen zetten, totdat hij als het ware tegen je binnen been aan komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:14

Dat is voor ieder paard verschillend (wij kunnen niet voelen wanneer jouw paard tegen het binnenbeen komt (weet trouwens niet precies wat je bedoelt). Je wil in ieder geval een oefening op 4 sporen met een hoek van ong. 45 graden met de hoefslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:43

Als je een probleem hebt met je LB danheeft het geen zin om steed maar weer op die travers te gaan oefenen. je moet eerst zorgen dat je LB onder controle is. Jij zegt dat dit in een SB wel het geval is, maar ik denk dat je LB in een SB maar net voldoende is voor die oefening. Bij een travers vraag je namelijkveel meer LB.
In dit topic: [RT] Travers, het kwartje wil maar niet vallen... staan wat tips voor het verbeteren van je LB. De tips van Sjuimpje in dit topic kan ik je van harte aanbevelen.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:00

In de les moest ik vaak n volte rijden en dan de kont naar binnen brengen, je hebt zo veel makkelijker die buiging te pakken...dus op de volte travers rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:23

Ala je de binnenteugel iets korter neemt dan je normaal zou doen kom je met de vereiste stelling al beter weg. Dan buitenbeen goed vanuit de dij naar achteren leggen en met spoortje meer impuls vragen. Binnenbeen ietsje naar voren vanuit de dij dan je normaal zou doen en duidelijk goed stevig aanleggen dat ze een referentiepiunt heeft en zodat je de buiging van het paard makkelijker kunt onderhouden. Je moet ja met het binnenbeen het binnenachterbeen goed onder de massa houden.