Buitenhand iets van de hals af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette

Buitenhand iets van de hals af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:10

Ik heb de neiging om bij het vragen van stelling te veel met mijn binnenhand te doen, waardoor het paard waar ik op rijd zeg maar over haar schouder gaat lopen. Van mijn vorige instructice heb ik geleerd om in elk geval minder met mijn binnenteugel te doen en daarbij mag ik daarbij van haar in het begin ( dus bij het losrijden) best mijn buitenteugel een klein beetje van de hals af doen, zodat die niet helemaal 'wegvalt' als het ware.
Nou heb ik sinds een tijdje les van een andere instructrice en die zegt dat ik vanaf het begin af aan mijn handen al bij elkaar moet doen. Gevolg is dat ik veel meer moeite moet doen om ervoor te zorgen dat ze niet over de binnenschouder gaat lopen. Soms ben ik hier de hele les mee bezig.

Nou is mijn vraag: wat is het beste? Het mezelf in het begin makkelijker maken door de buitenhand iets van de hals af te doen, of moet ik vanaf het begin af aan mijn handen bij elkaar houden, met als gevolg dat ik de hele les ermee bezig ben, maar dat het na een tijdje als het goed is wel automatisch zou moeten gaan.

CipaRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:14

eigenlijk is het 2e het besten.. zo moet je het leren aleen moet je er even door heen bijten.. paardrijden is niet het makkelijkste vak Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:09

Tja, ik heb instructie gehad waarbij ik de buitenhand iets naar buiten en ook wat naar beneden moest doen, vond dat op dat moment erg logisch en het werkte ook. Toen had ik les waarbij ik de buitenteugel erg tegen de hals aan moest drukken, werkte eigenlijk ook wel, maar dat vond ik zelf niet zo prettig rijden. Sinds een jaar les van iemand die ook voor het 'twee handen netjes naast elkaar' is en nu vind ik dat toch het beste. Voordeel is dat je minder met je teugels/handen doet (in ieder geval minder stuurt) en dat je hulpen kleiner zijn. Bovendien blijf je beter in balans zitten omdat je uitgangspunt is dat je recht boven je paard zit met gelijke druk op beide benen en op beide teugels.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:03

eh, ik geef dus les, en dan kom ik ook wel eens aan met een klein trucje als de buitenhand van de schouder als dat een probleem op kan lossen. Maar dan wel toewerken naar steeds minder en uiteindelijk naar correct. Het hoeft echt niet zo of het een of het ander...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:47

Ik ben van mening dat je toch te veel doet met je handen als je je buitenhand helemaal naar buiten moet brengen om je paard een goede bocht te laten lopen. Als je minder met je binnenteugel doet zal het gevolg hiervan zijn dat je je buitenhand ook op zijn plek kan houden.
Met je binnenteugel alleen een kneepje voor de stelling en met je buitenhand en buitenbeen bepaal je de grootte van je volte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:51

Ik heb altijd geleerd dat je vooral bij een jong paard of een wat stijver paard liever je binnenhand zonder terugwerken iets opzij kan doen zonder dat je er druk op zetn dan kneepjes te gaan geven om stelling te krijgen. Na verloop van tijd (dat is al heel snel) heeft een paard dat niet meer nodig en hou je ze naast elkaar en dan zit je niet met buitenhanden die van de hals afdwalen omdat je dat zo geleerd hebt of handen die ongemerkt omhoog of naar beneden gaan.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:56

Ben het helemaal met Fellor eens. I.i.g je paard niet naar beneden "drukken" want dan zet je hem in een positie waar ie zowieso niet in hoort te zitten.

Mijn paard loopt rechts vaak over het schouder weg maar dat komt eigenlijk puur omdat ik em dan niet goed begrens. Buitenteugel er dus wel bij houden, maar niet gaan lopen schuiven. Ik denk dat je vorige instructrice dit zei omdat paarden op 1 teugel horen te lopen (de buitenteugel dus).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:58

Femmes86 schreef:
Ben het helemaal met Fellor eens. I.i.g je paard niet naar beneden "drukken" want dan zet je hem in een positie waar ie zowieso niet in hoort te zitten.

Mijn paard loopt rechts vaak over het schouder weg maar dat komt eigenlijk puur omdat ik em dan niet goed begrens. Buitenteugel er dus wel bij houden, maar niet gaan lopen schuiven. Ik denk dat je vorige instructrice dit zei omdat paarden op 1 teugel horen te lopen (de buitenteugel dus).

Dit is ook niet waar want je streven is altijd en overal gelijke lichte aanleuning op beide teugels te krijgen.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:01

Sorry, ik bedoelde dat dit een veelgebruikte theorie is.
Overigens, nu ik er over nadenk..je paard loopt over het schouder weg waardoor je buitenteugel waarschijnlijk al iets naar buiten staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:02

Femmes86 schreef:
Sorry, ik bedoelde dat dit een veelgebruikte theorie is.
Overigens, nu ik er over nadenk..je paard loopt over het schouder weg waardoor je buitenteugel waarschijnlijk al iets naar buiten staat?

Of hij staat te strak waardoor je paard weg gaat krabbelen voor de buitenhand.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:03

Precies! Tong uitsteken

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:49

Ik heb in mijn les ook geleerd mijn buitenhand iets van de hals af te halen. Dit is dan wel een trucje, die langzaam maar zeker weg moet. Als ik mijn handen naast elkaar houdt, valt hij naar binnen toe, dus door de buitenhand kan ik hem net iets corrigeren door daarmee aan te geven dat hij naar buiten moet. Dus het is zeker een goede manier, voor het aanleren

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:40

Ik zou gewoon doen wat voor jou het beste voelt.....in dit geval dus bij het losrijden de buitenhand wat van de hals af halen tijdens het losrijden.
Vanzelf wordt dit minder noodzakelijk, omdat je het jezelf zo onbewust toch aanwend om de handen netjes bij elkaar te houden.
Ga je echter jezelf de hele les zitten dwingen omdat het in het begin niet netjes gaat zal het veel langer duren voor je het leert.
Bovendien heeft je paard er geen last van als jij je buitenhand iets naar buiten plaatst,maar wel als je de hele les zit te prullen aan de teugel....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:42

Maar als hij naar binnen dreigt te vallen, kun je toch veel beter een tikje met je binnenbeen geven?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:46

>>>Maar als hij naar binnen dreigt te vallen, kun je toch veel beter een tikje met je binnenbeen geven?<<<

Ja, dat klopt, maar op een gegeven moment werkt dat soms ook niet, of je zit continu met je binnenbeen te 'schoppen' wat ook niet echt netjes staat

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:00

als je paard dan niet reageerd is die dus niet meer aan het been dus tikje met de zweep. het is dus idd de bedoeling dat ze al op lichte druk reageren. Consequent zijn (hoe je dat ook schrijft.)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:07

Vraagje: Wat doen de mensen die de buitenhand naar buiten brengen, op dat moment met hun binnenhand? ook naar buiten? of naar binnen van de hals af? Misschien werkt het om het paard al snel eens te leren een pasje te wijken. Dan leert hij te reageren op zijdelings drijvende beenhulpen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:01

Als ik mijn buitenhand iets van de hals af haal, houdt ik mijn binnenhand nog steeds iets van de hals af. Anders ga je inderdaad te veel met je handen sturen en valt ook de stelling van je paard weg.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:22

ik heb dit ook wel eens zonder het te merken,
wat ik dan moet doen is de binnenteugel iets losser en de buitenteugel op maat maken, ik moet dan alles met mij buitenhand doen.

als ik dit zelf oefen houd ik mijn handen bij elkaar en let er extra op (dan maar even hier aan besteden).. op het moment gaat het bij mij al bijna als vanzelf Lachen

succes!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:46

Ik moet dat oplossen met mijn zit van mijn instructrice.
Makkelijker gezegt dan dat ik het doe, maar daar trainen we nou hard op Knipoog
Met de binnenhand de stelling bepalen, binnen been duwt naar buiten (om het been vouwen), buitenhand blijft laag en zorgt voor de lengte in de hals, buitenbeen voorkomt weglopen over de schouder.