Norita@work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Norita@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:53

Norita mijn vierjarige paardje moet er zo langzamerhand toch echt aan wennen. Ze wordt nu 2 a 3 keer per week bereden. En dat vindt niet altijd even leuk. Vooral het been geven levert nogal eens protest op. Vandaar ook de oortjes die vaak naar achteren zijn gedraaid. Bloos
Ik rijd haar op deze foto´s niet zelf, commentaar op de houding van de ruiter mag gegeven worden. Al moet ik toegeven dat mijn houding vaak niet beter is. Mijn bijrijdster is gewend om of met springzadel of met vzh zadel te rijden, en dan is dit even wennen. Vooral omdat ze heel erg graag met korte beugels wil rijden.
Dit is de derde keer dat ze op mijn paardje zit. Norita wordt sinds een paar maanden ´echt´bereden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vooral de derde foto vind ik zelf wel geslaagd!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:17

Arabier zeker Tong uitsteken??
Leuke foto's..

Toskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:19

heb dezelfde beugels!!!

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:26

wat een prachtmerrie! Ze heeft de zelfde vader als mijn (helaas verzorg) hengst! GRappig, want ze lijkt er wel op!
Mooie foto's!
Alleen dat zadel ligt n beetje raar, of ligt dat aan mij? (heb geen verstand van dressuurzadels...)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:28

Ligt je zadel niet een beetje ver naar voren??

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:33

is het niet slimmer om toch al vast contact met de mond te hebben?
ik heb altijd geleerd dat vooral jonge paarden daar erg veel steun aan hebben.

vind wel dat je een erg leuk paardje hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:10

Tsja....dat zadel. Ik heb nog geen goed passend zadel voor Norita gevonden. Ze heeft een hoge smalle schoft, een korte rug. En ik heb toch echt een 17,5 inch zadel nodig. Het zadel zit deze dag inderdaad te veel naar voren, maar dit komt waarschijnlijk doordat het weer eens begon te schuiven.

Ik vind zelf dat jonge paarden juist niet te veel contact met de teugels moeten hebben. Ze moeten geen steun zoeken aan de teugels maar op eigen benen lopen. Ook is Norita nog veel te traag aan het been. Ik wil alleen dat ze leert vooruit te sprinten, en dit lukt mijns inziens door haar voor de ruimte te geven.
Ook is het zo dat ze wanneer je de teugels aanneemt achter de teugel begint te kruipen, en dat is ook weer niet de bedoeling.

May, wat een geluk om zo´n paard als verzorgpaard te hebben! Jouw paard heeft als vader Abakan. Dat is de vader van Norita haar moeder. Norita haar vader is Balasjow. Maar ze lijken inderdaad veel op elkaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-04 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:14

leuke pony Haha!:D
meer contact met haar mond zodat je haar ontspanneder kan gaan rijden!
hij loopt erg gespannen zonder ruggebruik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:15

TeamSpirit schreef:
leuke pony Haha!:D
meer contact met haar mond zodat je haar ontspanneder kan gaan rijden!
hij loopt erg gespannen zonder ruggebruik

Bedankt voor je tip. Maar creeer ik dan juist niet meer spanning? Vooral omdat ze niet zo lang bereden wordt.

Assiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:17

Coole en mooie fotos!!
Gaaf paardje!!
Probeer m ook s voorwaarts neerwaarts te rijden!!

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:22

komt wel goed hoor!! leuk paardje trouwens!! en succes nog!! komen er ook nog foto's waar je er WEL zelf opzit? ben benieuwd.. Knipoog groetjes Linda

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:22

leuke merrie wordt ze om te zien!
dat ze het niet altijd leuk vind kan dus ook erg aan het zadel liggen hè? het kantelt nu erg naar achteren dus de ruiter zal met meer druk op het achterste stuk van het zadel, dus het zachtere, minder gespierde deel van de rug, terecht komen.
een zadel aanmeten is misschien wel verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:26

Het zadel kantelt inderdaad naar achteren, vandaar dat ik dit heb geprobeerd het op te lossen met dat witte Wintec ding. Maar dat helpt niet genoeg denk ik. Misschien wordt het dan inderdaad toch maar tijd om eens een ander zadel te kopen....
Iemand ideeen voor een zadel wat met een inchmaat van 17,5, dat geschikt is voor een heel kort rugje?

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:32

beautyfull_mickey schreef:
is het niet slimmer om toch al vast contact met de mond te hebben?
ik heb altijd geleerd dat vooral jonge paarden daar erg veel steun aan hebben.

vind wel dat je een erg leuk paardje hebt!

idd hoe vroeger je er mee begint hoe makkelijker het later zal zijn voor jou en paard!
nog veel sucses
jullie zijn een mooie combi Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:44

Coby schreef:
Iemand ideeen voor een zadel wat met een inchmaat van 17,5, dat geschikt is voor een heel kort rugje?

Ja een Stübben dressuurzadel...
Dat ligt ook op mijn pony's, Levi heeft een vrij korte rug en is ook smal van bouw (tja half arabier).
Er zijn er ook genoeg 2de hands te koop. Laat wel een goede zadelmaker langskomen, die kan je allicht adviseren en kijken wat het beste past. Desnoods koop je aan de hand van dat advies een 2de hands zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:58

ilofprincess, bedankt voor je compliment, ik zal het mijn bijrijdster doorgeven Haha!
Ineke2, maandag komt Van Triest voor een paar paarden, ik zal kijken of Sandra, van Van Triest er nog 1 paard bij kan hebben.

linsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:56

ilufprincess schreef:
idd hoe vroeger je er mee begint hoe makkelijker het later zal zijn voor jou en paard!
nog veel sucses
jullie zijn een mooie combi Lachen

Dank voor het compliment! Ik zal alleen wel even wat aan mijn houding moeten doen..... :p *LOL* Maar daar ben ik al druk mee bezig....
Maar ik wil ook nog even reageren... want als je teveel contact zoekt met haar mond dan kruipt ze juist achter de tuigel... en dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling..... ook is ze dan nog minder voorwaarts....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:33

Tsja voordat iedereen denkt.....wie is dat? Linda is mijn bijrijdster en eigenlijk op dit moment compleet rijdster. Omdat ik na een val iets minder lef heb gekregen, wat ervoor zorgt dat ze minder plezierige gewoonten ging ontwikkelen.
Linda doet het in mijn ogen heel erg goed. Norita is sinds de tijd dat ze haar tijd met sprongen vooruit gegaan!

Even off topic....Linda ben je jarig vandaag?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:43

Coby schreef:
Ik vind zelf dat jonge paarden juist niet te veel contact met de teugels moeten hebben. Ze moeten geen steun zoeken aan de teugels maar op eigen benen lopen. Ook is Norita nog veel te traag aan het been. Ik wil alleen dat ze leert vooruit te sprinten, en dit lukt mijns inziens door haar voor de ruimte te geven.
Ook is het zo dat ze wanneer je de teugels aanneemt achter de teugel begint te kruipen, en dat is ook weer niet de bedoeling.

niet teveel is iets anders als niets, dit is niets. je kunt een paard toch niet dressuurmatig op eigen benen laten lopen als er geen contact is? als ze achter de teugel gaat kruipen dan accepteerd ze het bit niet, als je geen verbinding houdt zal ze dit ook niet snel gaan accepteren. Taran kroop aan het begin ook heel erg achter de teugel. Door veel naar het hals strekken te werken (dus hem niet vast te houden maar naar beneden af te laten rollen) en in de verdere africhting deze beweging te herhalen, maar dan niet te laten halsstrekken krijg je een paard wat ontspannen op de teugel loopt zonder dat ze achter de teugel kruipt (dit is weer met drijven te verhelpen als het eventueel toch gebeurd) en zonder dat ze op je handen loopt, ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je het begrijpt (vind het moeilijk om een gevoel in worden om te zetten)

Jennygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:51

Die fase dat ze het been niet accepteert is heel natuurlijk hoor. Dat hebben wij met Cheyenne ook gehad. Oren plat en zwiepen met haar staart. Ook bokken heeft ze een tijdje gedaan. Maar alles gewoon negeren, spanning afvloeien. Wees haar voor, als je merkt dat ze wil gaan bokken, direct lekker voorwaarts rijden, breng haar aandacht naar iets anders. Over de druk in de mond, tja, daarover zijn de meningen verdeeld. Ik zie het liefst zo min mogelijk druk in de mond de eerste tijd. Laat haar maar lekker op eigen benen lopen. In draf lekker lichtrijden.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:54

Wat leuk, zag meteen aan het paardje dat het een nakomeling van Nadenova moest zijn. Ik heb haar moeder nog zadelmak gemaakt (alweer 8 jaar geleden..) in de tijd dat ze bij Forelock's Arabians stond.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:09

Coby schreef:
Tsja....dat zadel. Ik heb nog geen goed passend zadel voor Norita gevonden. Ze heeft een hoge smalle schoft, een korte rug. En ik heb toch echt een 17,5 inch zadel nodig. Het zadel zit deze dag inderdaad te veel naar voren, maar dit komt waarschijnlijk doordat het weer eens begon te schuiven.

.

Dat is op zich wel een leuke theorie, maar in praktijk werkt hij zelden. Want straks moet je meer druk gaan nemen op die teugels, en dan raken ze in de stress! Ik heb het met meerdere jonge paarden meegemaakt, en met die van mezelf, ik reed namelijk ook met los teugeltje, en nu moet hij gaan werken met wat meer druk op de teugels, en dat vind hij erg moeilijk!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:10

Jennygirl schreef:
Die fase dat ze het been niet accepteert is heel natuurlijk hoor. Dat hebben wij met Cheyenne ook gehad. Oren plat en zwiepen met haar staart. Ook bokken heeft ze een tijdje gedaan. Maar alles gewoon negeren, spanning afvloeien. Wees haar voor, als je merkt dat ze wil gaan bokken, direct lekker voorwaarts rijden, breng haar aandacht naar iets anders. Over de druk in de mond, tja, daarover zijn de meningen verdeeld. Ik zie het liefst zo min mogelijk druk in de mond de eerste tijd. Laat haar maar lekker op eigen benen lopen. In draf lekker lichtrijden.

Je kan ook iemand inhuren om er achter aan te gaan met een zweepje, dus op het moment dat je been geeft, dat iemand haar even laat 'schrikken'.. Dat werkt echt geweldig, en zo gaan ze het heel snel snappen, zonder dat je er een spoortje/zweepje bij moet pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:16

Tsja de menigen over de teugellengte zijn verdeeld en heb ik al proberen uit te leggen. Ik ga toch mee met het verhaal van Jennygirl. Ik vind toch dat ze eerst op eigen benen moet leren lopen. Lichtrijden is inderdaad belangrijk Jennygirl, maar mijn bijrijdster heeft moeite met dit zadel (wie niet Bloos ). Ook wil ik graag dat ze tijdens het aandraven onder je uitloopt en dat proberen we door eerst te blijven zitten..maar ja dat aandraven op goede snelheid moet eerst nog ontwikkeld worden.
Natuurlijk begrijp ik dat een paard houvast kan hebben aan de teugels en dat dit beter is. Maar dit is volgens mij een fase verder dan waar wij op dit moment mee bezig is.
Het enige wat ze moet doen op dit moment is leren doordraven in een gelijk tempo. Zonder gepulk aan haar mond....

Ik heb van Smithsgirl foto´s gekregen van Nadenova. Ze lijken echt op elkaar! Was zij makkelijk in te rijden?

Nog een toevoeging.
Hoe kan ik haar sneller krijgen wanneer ik haar meer van voren opsluit? Ik heb dat geprobeerd maar dit werkt duidelijk niet?
Inderdaad het laten schrikken met een zweepje werkt erg goed, dat doen we vanaf nu ook vaker.

linsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:39

Coby schreef:
Tsja voordat iedereen denkt.....wie is dat? Linda is mijn bijrijdster en eigenlijk op dit moment compleet rijdster. Omdat ik na een val iets minder lef heb gekregen, wat ervoor zorgt dat ze minder plezierige gewoonten ging ontwikkelen.
Linda doet het in mijn ogen heel erg goed. Norita is sinds de tijd dat ze haar tijd met sprongen vooruit gegaan!

Even off topic....Linda ben je jarig vandaag?

Neej hoor ben niet jarig... heb alleen wat problemen met dit geval hier! Tong uitsteken