Mijn paardje keert bij buitenwandeling. terug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kozz

Mijn paardje keert bij buitenwandeling. terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 17:18

Kozz, mijn 8 jarige Fjorden-ruin, rijdt super goed in de piste. Hij is zeer vooruit, maar zacht in de mond. Alleen buiten heb ik grote problemen. Telkens als ik een buitenwandeling maak beginnen de problemen reeds in de wei. Vanzodra wij de wei willen verlaten protesteert hij fel en gaat dan kleine sprongetjes op zijn achterbenen maken. Ik krijg hem de wei niet uit. Ik neem hem dan aan de hand buiten, dat is geen probleem. Aan de eerste hoek, het volgende probleem. Plots remt hij fel op de achterhand e, met een ruk draait hij zich om en loopt hij terug naar de wei!
Ik kan hem dan niet houden! Die eigenzinnigheden doet hij bij elke wandeling en aan bijna elke hoek van de straat! Hij zet zich dan vast op het bit, en loopt er van door... Als we met meerdere paarden zijn doet hij dit niet. Maar met twee of alleen ... Huilen Ik weet niet goed welk bit te gebruiken. Nu gebruik ik afwisselend, de ene keer een pelhambit enkel gebroken met kinketting en de andere keer een pessoabit in het onderste gat.Het resultaat is zowat het zelfde. Ik denk niet dat het bit echt zo'n probleem is want binnen rijdt hij daar zo zacht op!
Wie kan mij tips geven??? Hoe kan ik mij eigenzinnig Kozzje beletten zich plots om te draaien en terug naar huis te keren???

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:58

misschien eerst gewoon aan de hand,teugels of halstertouw niet te strak nemen.neem ook een zweepje mee en geef hem af en toe een tikje.
doet ie het braaf geef je hem een schouderklopje Haha!
praat ook tegen hem.
en neem ook koekjes mee voor als hij braaf is

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:10

Mijn haflinger doet een soortgelijk iets.
Het is niet grappig, en de ultieme oplossing heb ik ook nog niet gevonden... Haha!

Meestal doe ik het halstertouw door de mond heen en stop ik dr een wortel in. Dan let ze verder nergens meer op. Af en toe even laten voelen dat het touw ook in de mond zit. Je kan het touw ook over zijn neus draaien en daar af en toe een goede ruk mee geven.

Dit moet je wel hard aanpakken en dus niet met snoepjes en een zweep zoals hierboven wordt gezegd.
Daar worden ze alleen nog maar vervelender van.

Als ik jou was zou ik er nog niet gelijk een ander bit in hangen. Wel kan je als je het echt niet meer ziet zitten een paar keer een hengstenketting er in gooien, dan weet hij ook wel snel wie de baas is. Lachen

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:12

Misschien helpt het om samen met een ander paard te gaan die wel 'durft'. Meestal lopen ze dan gewoon achter het andere paard aan omdat ze zich veiliger voelen!!

Succes!! Lachen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:13

xtwisterx schreef:
Dit moet je wel hard aanpakken en dus niet met snoepjes en een zweep zoals hierboven wordt gezegd.
Daar worden ze alleen nog maar vervelender van.

uhm als ze het braaf doen,kan dit best wel

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:17

beautylover schreef:
uhm als ze het braaf doen,kan dit best wel

Waarom zou je je paard moeten belonen omdat hij niet uitbreekt bij het lopen vanaf de stal naar de wei of andersom?

Hij moet goed op z'n flikker krijgen als hij er tussenuit probeert te knijpen. Hij hoeft niet beloont te worden voor iets dat hij niet doet... Dat begrijpt een paard toch niet...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:47

Het probleem zit hem in het feit dat de pony eigenlijk liever thuis wil zijn. Je moet het in hele kleine stapjes opbouwen. eerst neem je hem alleen door het hek, laat hem daar staan (niet an een hek vastzetten!, maar aan een paal of liever vast laten houden) en ga je hem daar borstelen.Dan breng je hem weer terug.
De volgende keer neem je hem iets verder van de wei en ga je hem daar borstelen en geef hem wat te eten ofzo. Als hij braaf blijft, ga je de volgende dag weer wat verder. tot je ook uit zicht van andere paarden bent en hij rustig blijft. dan is het tijd om hem mee te gaan nemen op wandeling en je zult zien dat het beter gaat. Hij moet nl leren dat hij heus wel weer terugkomt. Eerst korte stukjes wandelen dus!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:46

Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt, maar als je paard niet bang is, maar gewoon vervelend, hem eens goed aanpakken.

Daarvoor moet je eerst kunnen herkennen of het echt angst is, of dat hij gewoon het terrein niet af wil. Om hem consequent aan te pakken heb je veel gevoel nodig om te kunnen bepalen op welk moment je wat moet doen....en dat is heel lastig.

Ik heb zowel paarden gehad die gewoon nauwelijks naar buiten durfden, dan ging ik dus ook nooit alleen, daar doe je zo'n paard geen plezier mee. Bij jou lijkt het er echter op dat hij gewoon aan het etteren is (aangezien hij het ook doet als er een ander paard mee gaat) en dan zou ik er een slof aanhangen zodat je meer te vertellen hebt en hem met zijn hoofd laag kunt houden als hij sterk wil worden en wil omdraaien....en een stevige zweep. Maar ik zeg er duidelijk bij, dat dit alleen kan als je ervaring hebt en weet wanneer je moet tikken en wanneer je je hand weer voor houdt.

Ik hoop dat ik hiermee niet de Penny patrouille alarmeer...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:53

xtwisterx schreef:
Waarom zou je je paard moeten belonen omdat hij niet uitbreekt bij het lopen vanaf de stal naar de wei of andersom?

Hij moet goed op z'n flikker krijgen als hij er tussenuit probeert te knijpen. Hij hoeft niet beloont te worden voor iets dat hij niet doet... Dat begrijpt een paard toch niet...

als het paard braaf is mag het beloont worden!
als het niet braaf is niet,dat snapt mijn reet ook wel!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:39

De vraag is, waarom doet je paard wat hij doet?!
En als je het antwoord op de vraag weet moet je bij de oorzaak beginnen, en niet bij het gevolg.
Er is een reden dat ie niet mee wil, en daar moet je aan gaan werken.

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 10:58

beautylover schreef:
misschien eerst gewoon aan de hand,teugels of halstertouw niet te strak nemen.neem ook een zweepje mee en geef hem af en toe een tikje.
doet ie het braaf geef je hem een schouderklopje Haha!
praat ook tegen hem.
en neem ook koekjes mee voor als hij braaf is

Kozz doet dit prima! Als wij buiten aan het halstertouw wandelen volgt hij mij zonder enig aarzelen. We kunnen uren wandelen, hij keert nooit terug... Zijn hoofdje laag achter mij rug en heel onderdanig. Ik stop, hij stopt, ik ga lopen, hij draaft rustig achter me heen, enz ... Kozz denkt dan zelfs niet aan naar huis keren! Maar vanzodra ik opstijg, hupsakee, de korste weg naar huis! En die kent hij beter dan ik blijkbaar Knipoog

Van de zweep is hij doodsbang! Hij gaat nog harder lopen, gewoon de zweep bij mij hebben en hij wijkt ervan weg... Bijna niet te doen die bij te hebben. Maar idd, als ik die nie bijheb heb ik ook weinig te zeggen. Hij draait zich om en weg. Als ik links wil, gaat hij rechts. De zweep dan doet hem steigeren en uiteindelijk doet hij toch zijn zin (hij loopt van me weg, hoofd omhoog)!

In de wei speelt zich vaak hetzelfde af: vraag ik hem zonder halster, gewoon zo, mee te gaan met mij, dan volgt hij mij zonder aarzelen! Gene touw of halster nodig... Doe ik halster om en trek ik te hard, dan gaat hij in tegentrek!

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 11:01

_June schreef:
Misschien helpt het om samen met een ander paard te gaan die wel 'durft'. Meestal lopen ze dan gewoon achter het andere paard aan omdat ze zich veiliger voelen!!

Succes!! Lachen

Ja dat geeft bijna geen problemen! Kozz volgt en loopt dan heel rustig, schrikt zeer weinig. Ideaal wandelpaard dan. dat is ook zo als ik hem aan halstertouw buiten neem.

Alleen ... het paardje waar ik vaak mee ga wandelen samen met Kozz(Kozz staat niet op manege, maar wei, dus niet zo veel keuze) is shrikachtig en stopt vaak, stapt achetruity, enz ... Kozz doet dat dan lekker na ...

Kleine noot: ik heb Kozz van 15/08. Misschien moeten we gewoon wat meer geduld hebben? Misschien kent hij mij nog niet goed genoeg?? De band moet nog beter worden?? Kan dat ook een rol spelen?

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 11:03

Blossomm schreef:
De vraag is, waarom doet je paard wat hij doet?!
En als je het antwoord op de vraag weet moet je bij de oorzaak beginnen, en niet bij het gevolg.
Er is een reden dat ie niet mee wil, en daar moet je aan gaan werken.

Ja dat is waar .. waarom wilt hij perse altijd terug naar zijn vriendjes??
Scheve mond Ik weet het niet, misschien gewoon omdat hij Fjord is en graag bij zijn makkers is? Wat zou het kunnen zijn?

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 11:04

marieketencate schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt, maar als je paard niet bang is, maar gewoon vervelend, hem eens goed aanpakken.

Daarvoor moet je eerst kunnen herkennen of het echt angst is, of dat hij gewoon het terrein niet af wil. Om hem consequent aan te pakken heb je veel gevoel nodig om te kunnen bepalen op welk moment je wat moet doen....en dat is heel lastig.

Ik heb zowel paarden gehad die gewoon nauwelijks naar buiten durfden, dan ging ik dus ook nooit alleen, daar doe je zo'n paard geen plezier mee. Bij jou lijkt het er echter op dat hij gewoon aan het etteren is (aangezien hij het ook doet als er een ander paard mee gaat) en dan zou ik er een slof aanhangen zodat je meer te vertellen hebt en hem met zijn hoofd laag kunt houden als hij sterk wil worden en wil omdraaien....en een stevige zweep. Maar ik zeg er duidelijk bij, dat dit alleen kan als je ervaring hebt en weet wanneer je moet tikken en wanneer je je hand weer voor houdt.

Ik hoop dat ik hiermee niet de Penny patrouille alarmeer...

Ja ik ben ervan overtuigd dat Kozz GEEN schrik heeft buiten maar gewoon terug wilt naar de wei... Het is puur zijn zin doen... Wat denk jij van bijzetteugels gebruiken? Alleen in de piste of kan tijdelijk ook op wandeling als hulpmiddel??

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 11:05

Lusitana schreef:
Het probleem zit hem in het feit dat de pony eigenlijk liever thuis wil zijn. Je moet het in hele kleine stapjes opbouwen. eerst neem je hem alleen door het hek, laat hem daar staan (niet an een hek vastzetten!, maar aan een paal of liever vast laten houden) en ga je hem daar borstelen.Dan breng je hem weer terug.
De volgende keer neem je hem iets verder van de wei en ga je hem daar borstelen en geef hem wat te eten ofzo. Als hij braaf blijft, ga je de volgende dag weer wat verder. tot je ook uit zicht van andere paarden bent en hij rustig blijft. dan is het tijd om hem mee te gaan nemen op wandeling en je zult zien dat het beter gaat. Hij moet nl leren dat hij heus wel weer terugkomt. Eerst korte stukjes wandelen dus!

Dat ga ik idd zo beginnen doen ... Kleine wandelingetjes en snel terug ... En opbouwen ... Ik geloof dat dit zal helpen, bedankt!

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 11:06

Bedankt allemaal voor de goeie tips en meningen! Andere zijn nog steeds welkom want ben beetje hopeloos ...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:43

beautylover schreef:
als het paard braaf is mag het beloont worden!
als het niet braaf is niet,dat snapt mijn reet ook wel!

Je begrijpt het niet helemaal.

Een normaal paard hoort gewoon braaf van de wei naar de stal met je mee te lopen. Ga je dat paard belonen omdat hij braaf met je mee loopt? Nee toch? Ik neem aan dat je die niet beloont omdat hij niet uitbreekt. Dit paard moet je dus ook niet belonen voor het feit dat hij niet uitbreekt. Dan daarbij snapt een paard dat verband toch niet.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:05

Kozz schreef:
Ja dat is waar .. waarom wilt hij perse altijd terug naar zijn vriendjes??
Scheve mond Ik weet het niet, misschien gewoon omdat hij Fjord is en graag bij zijn makkers is? Wat zou het kunnen zijn?

Jaja, nou ik weet niet hoor....maar dan kiest hij dus voor zijn vriendjes en tegen jou!
Dat geeft dan ook wat aan toch Verward
Blijkbaar wil die dus liever niet bij jou zijn Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:30

Dan kan natuurlijk als hij hem nog maar zo kort heeft. Een verandering van baas is veel ingrijpender dan mensen denken hoor, sommige raken dan echt van de rel en dat kan wel een tijdje duren. Maar als je er naast loopt heb je geen problemen zeg je... dan ljkt het mij toch dat er iets aan de hand is met je zadel, hoofdstel/bit of je rijstijl... dat zou je ook even moeten onderzoeken. en vergeet het gebit niet. als je pony pijn heeft als je erop zit, wil hij natuurlijk graag terug naar huis! Maar hij kan je ook gewoon aan het uitproberen zijn... en dan moet je juist weer geoon streng zijn. Doordraaien als hij omdraat, dan staat hij weer in de goede richting! Maar toch ook eerst kijken of er niks is dat hem pijn kan doen... Leen bv eens een ander zadel en hoofdstel..

Het is natuurlijk ook niet goed voor zijn vrrtrouwen als het paardje dat met je meegaat altijd schrikachtig is! Of als jij bang bent...

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:47

Ik zou eerst een keer met hulpteugels in de bak rijden, zodat hij er niet van schrikt (dat kun je er niet ook nog eens bij hebben als je naar buiten gaat) en daarna zou ik ze ook buiten gebruiken. Gewoon tijdelijk, om even door dat ongehoorzame heen te komen. Een fjord kan gewoon gigantisch sterk zijn en ik denk niet dat je er met "ho braaf" komt...

Hoofd naar beneden zodat hij niet zijn onderhals eruit kan drukken en dan voorwaarts houden met been en misschien een kort springzweepje. Meestal hoef je dit maar 1 of 2 keer te doen en is het daarna over. Hij probeert je gewoon uit.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:35

Ik denk neit dat het aan zn gebit ligt, als hij het in de piste wel goed doet..

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:04

Neem een ander paard mee en hou hem vast aan een longeerlijn, heb je toch iets meer speling. Doe desnoods de lijn om zijn neus heen, zodat er heel veel druk op komt als hij trekt. En gewoon blijven oefenen, steeds stukje verder. Gaat het goed, dan belonen, maar wel consequent blijven.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:30

Hmm is dit misschien een fjordenprobleem? Lars deed het ook toen ik hem net had. Overal draaide hij om en wilde terug naar huis. Soms ging hij zelfs met zijn kont naar de sloot lopen als ik hem zijn zin niet gaf.
Het heeft een jaar geduurd voordat hij eindelijke snapte dat we ook wel gewoon naar huis gingen als we gingen rijden.

We zijn pas geleden verhuist en nu deed hij het dus weer. Alleen wat ik vroeger niet durfde, dat durf ik nu wel. Eerst wel gewoon rustig blijven en alleen met mijn benen vragen, maar daarna krijgt hij zo gigantisch van mij op zijn flikker.
Ik sla hem niet graag, maar dan gaat toch echt even de zweep erover heen. Daarna is er niets aan de hand en heeft meneer zich keurig gedragen. Wilde overal heen en liep met zijn oortjes naar voren.

Andere oplossingen hebben bij mij helaas nooit geholpen.

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:55

IlsjePilsje schreef:
Hmm is dit misschien een fjordenprobleem? Lars deed het ook toen ik hem net had. Overal draaide hij om en wilde terug naar huis. Soms ging hij zelfs met zijn kont naar de sloot lopen als ik hem zijn zin niet gaf.
Het heeft een jaar geduurd voordat hij eindelijke snapte dat we ook wel gewoon naar huis gingen als we gingen rijden.

We zijn pas geleden verhuist en nu deed hij het dus weer. Alleen wat ik vroeger niet durfde, dat durf ik nu wel. Eerst wel gewoon rustig blijven en alleen met mijn benen vragen, maar daarna krijgt hij zo gigantisch van mij op zijn flikker.
Ik sla hem niet graag, maar dan gaat toch echt even de zweep erover heen. Daarna is er niets aan de hand en heeft meneer zich keurig gedragen. Wilde overal heen en liep met zijn oortjes naar voren.

Andere oplossingen hebben bij mij helaas nooit geholpen.

Gisteren belandden wij ook in de sloot! Kozz wou alweer naar huis toe, ik bleef benen geven, heel kordaat .. hij staptte achteruit ... Net voor de sloot draaide ik hem om met de bedoeling hem de sloot te tonen... Stomweg sprong die er gewoon in! Jammer genoeg had hij zijn bijzetteugels aan waardoor die nie uit de sloot kon springen! Ben er snel afgesprongen maar het was te laat ... Kozz deed een poging om er uit te springen maar viel terug ... hij lag doodstil neer in de sloot ... ik dacht echt dat die wat had! Na een minuutje stelde die zich plots recht, sprong terug uit de sloot, bijzetteugels stuk... gelukkig was het dat maar ... Kozz en ik hebben er niets aan overgehouden maar die sloot mijdt ik toch de volgende keer ! morgen doe ik nieuwe poging, met halstertouw bij mij vriendin en haar paard .. zo volgt die wel ... Groetjes!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:48

Gaat wel heel ver vind ik, ik blijf erbij dat je verder moet kijken dan je neus lang is. Want een paard doet dit niet voor zijn plezier....