Heeft gewicht van t bit invloed op nageeflijkheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miffie

Heeft gewicht van t bit invloed op nageeflijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 22:51

Er is mij verteld dat bij een licht bit t paard eerder nageeflijk is dan bij een zwaar bit, maar is dat nou echt zo of is dat maar een fabeltje?? Verward

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:38

Nageeflijkheid bereik je niet door het materiaal wat je gebruikt, ook zonder bit kan een paard nageeflijk zijn. Mijn mening is dat je zelf verantwoordelijk bent of je paard al dan niet goed nageeflijk is. Het is de rijstijl die dat bepaalt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:27

Als je er een bit van 10 kg in hangt, valt zijn kop vanzelf omlaag wou je zeggen?
Goede theorie, maar ik dnek dat ieder paard gewoon zijn kop omhoog houdt zolang je hem verder niet begeleid naar het nageeflijk zijn.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:39

Er zijn paarden en pony's die beter gaan op een zwaar (argentan ofzo) bit puur omdat het gewicht in de mond uitdaagt tot afkauwen. Het ligt er ook aan wat het paard/pony gewend is. Meestal denkt men niet in gewicht maar in omvang. Je moet gewoon uitzoeken op welk materiaal jou paard/pony het beste af wil kauwen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:42

Ondanks dat ik het volledig eens ben met de bovenstaande antwoorden, denk ik wel dat dat het van invloed is ja.

Ik rijd zelf op een ongebroken trens (stang) met losse ringen. Het is er eentje die ik ooit eens bij Divoza heb gekocht voor 10 gulden. Hij is niet van RVS en hij was made in taiwan. Een erg goedkoop prutding die niets weegt.

Maar laat mijn paard er nu op lopen als een trein. en ik heb het ding al vaker uitgeprobeert bij andere paarden ook en de reactie is vaak hetzelfde.

Moraal van dit verhaal: Je moet juist niet zo'n loodzwaar ding nemen, dat is in mijn opinie juist een martelwerktuig. OK dan!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:19

Het kan ook zonder: die van mij loopt op een hackamore en is af en toe (ligt aan mijn beenligging) nageeflijk zonder bit. Met bit is ie het wel sneller, maar het kan dus ook best zonder.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:45

Milka is zelfs nageeflijk als ik met halster rijd Lachen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:38

ik denk wel dat het van invloed is, ik heb wouter een periode met tuigbit (ivb buiten) gereden, toen was hij heel erg nageefelijk. Toen ben ik over gestapt naar een koperen dubbelgebroken watertrens en meneer geeft niet meer na Verward maar ik zou hiervoor geen zwaardere in hangen....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:43

Elk paard is imo anders, en het ene paard loopt lekker op een bit waarop een ander juist stugger wordt. Elk paard heeft zijn smaak denk ik.

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:45

Het gewicht van het bit is, evenals de dikte, afhankelijk van de mate van nageeflijkheid. Echter, dit wil niet zeggen dat licht per definitie beter is als zwaar of andersom, dit hangt af van het paard.
Zoals sommige paarden moeilijk lopen op een dikke (is toch "zachte" ) trens ivm met weinig ruimte in de lagen, zo lopen sommige paarden fijner op een licht bit (ivm extreem gevoelige lagen) en sommige vinden een wat zwaarder bit fijn......

Gewoon wat proberen dus!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:45

Ik heb een trens met verzwaarde ringen en deze ligt stiller in de mond dan een vergelijkbare trens met lichtere ringen. Voor mijn oudere merrie alleen nog maar dat bit, met de jongere moet ik nog uitproberen wat ze prettiger vindt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:46

wouterpaard schreef:
ik denk wel dat het van invloed is, ik heb wouter een periode met tuigbit (ivb buiten) gereden, toen was hij heel erg nageefelijk. Toen ben ik over gestapt naar een koperen dubbelgebroken watertrens en meneer geeft niet meer na Verward maar ik zou hiervoor geen zwaardere in hangen....

Was hij nageeflijk op dat tuigbit of liep hij alleen met zijn hoofd in de krul? Makes all the difference....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:48

neej hij was egt nageeflijk, goed voorwaarts enz.

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:53

Dan zou je kunnen overwegen dat bit te blijven gebruiken, of eventueel iets te gaan zoeken met ongeveer dezelfde dikte, gewicht en inwerking, maar dan wat wat meer geacepteerd wordt in de dressuurring(als je wedstrijd rijdt althans, anders geen dringende reden natuurlijk)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:03

Ik denk dat het inderdaad een fabeltje is. Een bit heeft niets te maken met nageeflijk zijn. Nageeflijk wordt een paard als hij heeft leren dragen en onder impuls wordt gereden. Het is in mijn ogen dus een rijkunstig verhaal.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:06

Kan me niet herinneren dat dat ooit gebeurd is. De bitten zijn tegenwoordig lichter dan vroeger.......net of de paarden nou meer uitzichzelf aan de teugel lopen of nageeflijker zijn lijkt me niet.

Misschien testen HOE MEER GEWICHT hoe lager hij zn hoofd houdt!!! Hahhaah ben ff melig.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:03

Ik ree eerst altijd met een watertrens enkel gebroken, en het paard reageerde niet echt Scheve mond , dus ik steeds scherpere bitten erin hangen , maar uiteindelijk heb ik er gewoon een massieve bustrens ingehangen... en raad eens?? ze liep opeens stukken lekkerder.. *LOL* . terwijl het bit veel zachter was, dus dat is gewoon per paard verschillen.. Haha!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 20:28

aha, t is dus een fabeltje, mag ik wel zeggen. Tja ik moet ook niet alles van verkopers aannemen natuurlijk! Haha! terwijl je toch zou denken dat die t wel zou weten......