paard naar beneden rijden:Hoe doe je dat goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

paard naar beneden rijden:Hoe doe je dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 17:34

Ik heb nu al ong.1 jaar een paard en toen ik ze kreeg was ze helemaal stijf .Ze gaf geen buiging,wijkte niet en wou maar niet ontspannen.
Nu bijna een jaar later geeft ze stelling en wijkt.Ze loopt wel naar ontspanning maar niet actief en soms komt ze dan weer in verzet.Ik heb schrik dat ik haar verkeerd naar beneden ga rijden. Verward Mijn vraag:Hoe rij je een paard goed naar beneden? Scheve mond En hoe blijft die daar?Alle tips welkom *LOL*

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:42

allereerst, verwacht niet teveel gelijk van je paard.
ten tweede, je paard voorwaarts neerwaarts rijden.
het is niet belangrijk om je paard in de 'krul' te rijden.
een paard kan nog zo mooi in de krul lopen en zich verder dan harstikke verrot voelen.

naar beneden rijden doe je door goed voorwaarts te rijden (achterhand eronder) en dan ontspanning op te zoeken. veel overgangen rijden! en voltes, waardoor ze gaat buigen. op den duur als je zelf voelt dat ze ontspannen loopt, kan je haar naar beneden 'vragen'. als ze dit niet wil is ze er gewoon nog niet klaar voor. en als ze naar beneden gaat, doe het dan niet te lang. de spieren kunnen in het begin flink zeer gaan doen.
als je paard naar beneden loopt moet ze niet in je hand hangen, maar ontspannen lopen. is dit niet het geval, breng haar dan weer omhoog.
denk eraan dat je paard niet zomaar ontspannen gaat lopen!
oja en probeer zelf ook ontspannen te zijn Lachen

veel succes!hoop dat je er wat aan hebt!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 17:45

alvast bedankt Haha!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:02

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:11

je moet eerst helemaal niet verwachten dat ze naar beneden loopt eerst lekker voorwaarts rijden dan komt ze vanzelf

edit heike= msn taal veranderd

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:06

Ik denk dat mOOnlight al veel tips gegeven heeft. Maar inderdaad ga niks forceren bij je paardje, heel belangrijk is die ontspanning bij beide en die achterhand eronder...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:39

Les nemen en je goed laten begeleiden

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:14

aan de teugel rijden moet geen doel opzich zijn! Het is een product wat voorkomt uit een ontspannen paard die zijn achterhand er flink onder heeft. Je rijdt een paard vanuit zijn achterhand, niet vanuit de voorhand(wat veel mensen doen) Het 'vragen' met de teugels doe je dus niet. je gaat aan de slag met zijn achterhand, door veel overgangen, figuren ect. dán krijg je een soepel paard, dat een paard daar door rond gaat lopen is iets natuurlijks, wat dus ook natuurlijk moet ontstaan. Dus geen getrek aan die teugels, werk een paard vanuit de achterhand. groetjes

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:53

zal dat allemaal wel probere maar is het zo als je wedstrijd rijd dat als je paard niet ontspannen loopt je minder punten krijgt?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:02

Ik ben het niet helemaal met Dierenvriend eens. Tuurlijk ga je een paard niet in de krul trekken, maar op een bepaald moment mag je toch zeker wel wat gaan vragen. Lees wel. lichte ophoudingen vragen en weer toestaan als er neerwaarts wordt gereageerd.
Verder vind ik het nogal knap dat je wel je paard laat wijken, maar niet ontspannen is. Krijg je hem wel voorwaarts-neerwaarts? Start eerst daarmee, zo kan hij ook al langzaam de juiste spieren kweken in zijn hals.
Succes OK dan!

Beate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:52

Ik ben het eigenlijk met iedereen hierboven zo'n beetje eens...Blijf consequent met je hand, dus dezelfde druk houden, maar ga direct mee met je handen als ze geeft. Daarbij hebben oefeningen voor het achterbeen ook positieve invloed. Zorg ervoor dat je in alle gangen veel 'schakelt' verkort, arbeids, midden en uitgestrekt. Ze zal losser worden in de rug en gaan dragen op de achterhand hierdoor krijgt ze meer vrijheid in de voorhand en ook in haar hals waardoor ze waarschijnlijk al vanzelf toegeeft, dan kun je alleen maar nemen en steeds meer vragen op dezelfde manier..maar forceer niets, je maakt al gauw meer kapot dan je lief is! succes *LOL*

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:26

Beate schreef:
Blijf consequent met je hand, dus dezelfde druk houden,

Hoe kan je je paard dan 'belonen' zodra hij nageeflijk is?
Het lijkt mij dat je je hand totaal ontspant, en dus minder druk hebt, wanneer hij beneden is.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:54

nageefelijkheid moet ge bekomen, niet afdwingen. denk hier altijd goed aan! vind ik heel belangrijk.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:39

Als je paard nagevelijk gaat lopen en dus zakt in de hals, kan je belonen door iets meer toe te staan in je handen. Daardoor geef je hem ook nog eens aan dat als hij maar zak, hij meer vrijheid krijgt vanuit jouw handen!!! En natuurlijk een klein halsklopje of een stemgeluidje werkt ook prima erbij.

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:32

Als mijn pony naar beneden loopt dan los ik wat in mijn binnenhand dan geef ik hem wat ruimte en dan beloon ik hem met mijn stem

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:02

Je moet hem als het ware van je benen in het bit voelen lopen, moet je zelf gaan trekken, dan is het gevoel verkeerd. Dus eerst actief maken met de achterbenen en dat dan zachtjes opvangen met de teugels. veel succes! Lachen