WN: Inrijden en corrigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhaia

WN: Inrijden en corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 11:51

Hoe doen jullie dat?

Je hebt een groen paard voor het eerst onder het zadel. Je moet dan zoveel mogelijk het paard op zijn eigen benen laten lopen en alleen met gewicht en stemhulp proberen te werken. Wat doe je als het paard schrikt. Hoe los je dat op?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:29

mee in de beweging, op een grote volte zetten, opvangen en HOOO zeggen. Als het paard weer stil staat, uitbundig belonen want het dier luisterde: het staat stil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:28

Ik gebruik zowiezo een Boktouwtje bij jonge beesten, zo ook bij Faiz waar ik nu mee bezig ben. Als hij schrikt, pak ik snel het touwtje erbij zodat er geen druk in de mond komt en ik niet achter de beweging kan raken.
Ik laat 'm gewoon wegrennen, want ik ga er v an uit dat het paard eerst z'n fout moet maken voordat ik 'm kan corrigeren. Dus als ik meteen de correctie in zou zetten op het moment dat hij weg wil springen, dan ben ik te vroeg met m'n correctie.
Ik gun 'm echter niet meer dan 3 passen, dan zet ik 'm terug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:34

Het helpt als je beschikking hebt over een round pen voor de eerste keren erop. Dan kan het paard in principe niet ver weg en wordt door de vorm van de round pen op de cirkel gehouden, zodat je niet zo zeer aan het hoofd hoeft te zitten.
Rij jij meteen met halster of heb je een bit in?

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:43

Roundpenn. Iedereen heeft het over een roundpenn.. Wat is dat nu precies/ Net zoiets als een longeercirkel?

Ik heb een touwtje aan de twee oogjes aan het zadel gbonden.. Daar hou ik me aan vast als Sam ervandoor gaat.
Aangezien ik geen bak heb, heb ik een stuk wei afgezet die ik net zo groot kan maken als ik zelf wil. Ik had hem in het begin op longeercirkel grootte..
Dat gaat heel goed ! Naarmate het beter gaat kun je het steeds groter maken, zodat je op een gegeven moment op bak-grootte bent aanbeland !

Ik heb ook eerst een hele tijd gelongeerd. Daar kent ze dus de stemhulpen stap en draf van en Hooo... Dat werkt als een trein moet ik zeggen !
Ik vraag me ook af hoe mensen dat oplossen als ze nooit gelongeerd hebben en er op gaan zitten..
Nu kun je die stemhulpen langzaam maar zeker koppelen aan de been- en teugelhulpen..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:41

Voor DanielleJ: een roundpen is inderdaad vergelijkbaar met een longeercirkel. Vaak helemaal afgesloten van de buitenwereld, maar hoeft niet. In elk geval met een hele hoge omheining, maar dat heeft een longeercirkel ook. Alleen bij een roundpen is het gebruikelijk dat de omheining geen gaten/ openingen/ brede spijlen heeft. Een longeercirkel is nog wel eens een 2 of 3 latten hoge omheining. Dat is volgens mij het grootste verschil.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:55

Amadeo, dank je voor de uitleg !
Ik dacht dat het een ijzeren paal was die de grond in werd geslagen en daar een soort longeertouw aan... Haha!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:33

Ik ben nu idd bezig in een longeerring cq roundpenn. Er staat geen hoge omheining omheen, dus er gebeurt een hoop om t paardje heen. Ik ben nu eerst de basis nog aan het aanleren. Oftewel ik de kuddeleider en veilig, zij = ondergeschikt. Omdat ze nu zo ontzettend aan het schrikken is van echt alles, wilde ik weten hoe ik dat het beste aan kan pakken als ik er straks voor het eerst opga. Ik ben nu nog bezig om haar oplettend naar mij toe te krijgen, daarna ga ik rustig aan haar overal aanraken als ze stil staat en stil blijft staan, daarna hetzelfde allemaal met hoofdstel en zadel midden in de roundpenn, Dan een keer zadel erop, daarna singel vast enz. Ik ben dus nog wel een maandje of 3 bezig voordat ik er eens opga. Ze is nu 2,5 dus er is ook geen haast bij. Als ik erop ga gebruik ik een trensje, geen halster.

Ik begrijp er dus uit, ik mag haar laten schrikken en een paar passen weg laten zetten en daarna op mijn commando laten stoppen en belonen omdat ze stopt. Maar beloon je dan niet juist het schrikken?

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:38

Hoi hoi,

je beloont in dat geval niet het schrikken, maar het halthouden. Je geeft haar immers pas de beloning als ze stilstaat?

Een paard koppelt dingen aan elkaar, zonder terug te denken.

Groetjes

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:41

Das waar. Thanx!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:42

Je beloont idd het schrikken. Gewoon doen alsof er niets aan de hand is.
Als je straks er opgaat is het wel belangrijk dat je goede hulp hebt. Het belangrijkst is eigenlijk de persoon aan de grond. Als je iemand hebt die er op kan en die niet te zwaar is, zou ik die er oplaten en zelf op de grond blijven staan (of de persoon die je helpt moet de nodige ervaring hebben met het inrijden van paarden en weten hoe hij moet reageren)

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:49

Ok, ik ga het allemaal gewoon op mn gemak proberen en ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:51

Ik denk dat het je allemaal wel gaat lukken, als je gewoon zorgt dat je je aan de voorbereiding houd zoals je die hier neer hebt gezet heb je een paardje dat jou al als leider ziet en vertrouwd.

Bovendien is de omgeing tegen die tijd ook wat meer vertrouwd, en zal het paardje niet meer zo letten op wat er gebeurt aan de andere kant van het hek.

Veel succes verder en heel veel plezier

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:36

Je m oet je paard leren dragen, dat geeft hem zelfvertrouwen. De schrikmomenten zullen dan minder worden. Belangrijk is dat jij ontspannen blijft. Het paard moet vertrouwen kunnen blijven houden in jou.