Heb weer zandgehapt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlinsky

Heb weer zandgehapt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 10:24

Huilen Gelukkig ben ik niet erg hard gevallen! Het is nu de vierde keer van mijn paard, heb hem iets meer dan 2 jaar. De eerste twee keer werd ik gelanceerd, te derde keer schrok hij en sprong opzij en deze keer bokte hij en ik verloor mijn evenwicht en gleed langs zijn hals en de bakrand naar beneden.
Een waarom???
Nou hij heeft heel soms na een half uur of drie kwartier hard werken de zin op. Daar kan ik me nog enigszins iets bij voorstellen. Hij loopt normaal fijn nageeflijk, maar gaat dan uit protest(?) met zijn hoofd trekken. Hij trekt me dan haast de teugels uit handen. Dat is toch zo'n vervelend tikje van hem! Maar dinsdag had ik les en toen begon hij al na 10 minuten zo te trekken. Dus ik moest van mijn instructrice de strijd maar aangaan. Teugels kort (erg kort) en als hij trekt been geven en zonnodig een tik met zweep er bij. Gevolg: steeds aangalloperen. Irritant!!! Boos! .
Na ongeveer drie kwartier mochten we even stappen, lange teugel. Daarna weer oppakken. Begon hij gelijk weer. Ik werd erg boos, teugels weer kort, been eraan en tik met zweep erachter aan. Toen werd paard boos. Gooit kont in de lucht, en als hij bokt, bokt hij vies!!

Ik zat nog op de grond en had hem met linkerhand aan de teugel vast, de zweep in de rechterhand. Ik was zooooooo kwaad dat ik hem in een reflex met die zweep een knal heb verkocht. Toen ben ik opgestaan heb de zweep omgedraaid en heb met de knop nog een keer een optater gegeven. Toen met de vlakke hand. Echt ik ben nog nooit zo over de rooie gegaan! De les was nog niet afgelopen, maar ik moest effe stoom afblazen, dus heb het paard uit de bak getrokken (letterlijk). Toen ze klaar waren ben ik er weer opgegaan. Heb van alles van hem gevraagd en hij gehoorzaamde perfect. Geen getrek aan teugels enz. Dus volgens mij heb ik het zo wel goed opgelost. Gisteren gereden, ging prima. Natuurlijk een beetje een deukje in het vertrouwen, maar niet ernstig.
Vandaag rijdt mijn instructrice hem. Maar ja, daar doet hij het zowiezo niet bij Verward . Zul je toch altijd zien.

Wie herkent dit stomme gedoe met het hoofd en wat heb je er aan gedaan??? Of weet iemand een soortgelijk iets en waar het vandaan komt.
(Volgende week komt de tandarts, voor de zekerheid.)

Sorry voor dit lange verhaal, maar hoop toch op reacties??

Vast bedankt!

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:53

Oei, wat een rotzak.
Ik ben er geen voorstander van je paard een knal te verkopen, maar sommige paarden verdienen het soms.
Uit je verhaal bergijp ik dat je het wel snel hebt gedaan nadat hij gebokt heeft, en aangezien hij de volgende dag wel goed liep, heeft hij toch wel het verband gelegd tussen zijn gedrag en jouw afstraffing.

Ik heb ook wel eens een manegepaard gereden dat het truucje 'teugels uit handen rukken' toepaste, maar die deed het al vanaf het begin. Zodra je contact met zijn mond opnam - RUK. Het enige wat daar tegen hielp was inderdaad been geven (lees: vooruit schoppen) voordat hij de teugels uit je handen kon trekken. Ik denk dat het bij dat paard gedeeltelijk gevoeligheid in de mond was en gedeeltelijk het niet willen werken.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:44

kan het niet zijn dat je paard het saai vind worden? en daarom in opstand komt?

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 13:53

Citaat:
kan het niet zijn dat je paard het saai vind worden? en daarom in opstand komt?

Na 10 minuten al???? Ik kan me er wat bij voorstellen als ik al een half uur of zo hard gewerkt had met hem, maar we hadden nog helemaal niks gedaan

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:54

Volgens mij heb je het wel goed opgelost, hij snapt nou dat hij het niet meer bij je hoeft te proberen.

gillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:09

Pas op met het rukken aan de teugels. Als jij je schouders niet genoeg ontspant, kan je er zelfs een wiplash aan over houden.
Goed dat je toch even de tandarts laat komen, maar mij lijkt het echt een trucje om eronder uit te komen. Als je zeker weet dat het niets iets lichamelijks is, gelijk afstraffen als hij het doet. Niet te overdreven, gewoon steeds 1 goeie tik.
En probeer toch wat afleiding te geven, misschien 1 keer id week iets anders doen. Weet niet of je zoiets al doet?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:15

ik heb ook zo'n paard gehad. erg vervelend is het. wat ik altijd deed? klinkt misschien stom, maar heb altijd een dressuurzweep met zo'n zilveren handvat en knop. gaf haar altijd tussen de oren flinke klets met het handvat van zweep, heb het 3 a 4 keer moeten doen en ze heeft het nooit weer gedaan.......... tot de volgende eigenaar Lachen

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 09:03

gillie schreef:
En probeer toch wat afleiding te geven, misschien 1 keer id week iets anders doen. Weet niet of je zoiets al doet?

Jazeker, ik probeer het over het algemeen goed af te wisselen. Ik ga ook altijd met een planning rijden. Dus ik weet van te voren wat ik van hem wil en met hem wil. En als dat in orde is, dan is het ook goed. Dus de ene keer ben ik na een half uur al klaar en de andere keer na drie kwartier! En dan bedoel ik werken, niet instappen en uitstappen. Ik heb nu twee keer in de week les van twee verschillende instructrices. 1 x privé en 1 x met zijn vijven. Dus ook dat is al anders.

Ik denk ook dat het een mentaal spelletje is. Gisteren heeft mijn instructrice hem gereden en toen was er zoals gewoonlijk weer niets aan de hand. Hij heeft het bij haar nog nooit gedaan. Zij denkt dat het een aanleuningsprobleem is, maar dat snap ik niet helemaal.....

Ik heb een vrij zachte hand en hou niet van in de krul trekken, als het paard zich ontspant heb ik niets in mijn handen. Misschien is dat het probleem juist wel. Ik weet het niet?

Ben benieuwd, moet vanavond met hem op concours (dressuurwedstrijd).
Hoop dat ie braaf is, is beter voor mijn zelfvertrouwen.

Bedankt voor de reacties. OK dan!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:20

Een paard heeft een erg slecht korte termijn geheugen. Met als gevolg dat hij een gebeurtenis van langer dan drie seconden geleden niet meer in verband stelt met de 'straf' die hij krijgt.
Het is voor jouw frustraties vast lekker om het af te reageren, maar voor zijn gevoel ben je hem gewoon ongeneerd zonder reden aan het afbeulen.

Er zit (bijna) altijd een reden achter waarom een paard iets doet, misschien heeft hij zijn dag niet, spierpijn van vorige keer, zich gestoten, een opkomend griepje, last van de rug..noem maar op!
Ik zou eerst de reden proberen op te zoeken.

gillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:51

Citaat:
Er zit (bijna) altijd een reden achter waarom een paard iets doet

Dat is wel zo, maar vaak als ze eenmaal ontdekt hebben dat ze zo ergens onder uit kunnen komen, blijven ze het doen. Dus als je zeker weet dat er medisch niets mis is...
En je kan het een aanleuningsprobleem noemen, het paard komt er zegmaar onderuit, maar de vraag is of het aan jou ligt of dat het paard heeft ontdekt er zo onderuit te komen.