Pony luistert niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Pony luistert niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:21

Ik verzorg Oscar, een shetje van 5 jaar oud. Hij is de laatste tijd erg irritant, en ik zal eens even vertellen wat 'ie allemaal uitspookt.. Vroeger stond hij op een stal, maar nu in een weiland met andere pony's. Er is geen bak ofzo waar je kan rijden, alleen over het pad.

Probleem 1.
Hij staat in de wei met een paar andere pony's, maar hij luistert echt voor geen meter! Als ik hem de wei uithaal, zet ie zich schrap en hij gaat echt niet mee. Als ik hem een tik geef, blijft ie gewoon staan. Hij loopt echt niet mee, zweepje werkt dus niet, en als ik eten pak, gaan de andere pony's ruzien omdat ze ook willen.. Hoe kan ik hem toch mee krijgen?

Probleem 2
Tijdens het poetsen staat 'ie steeds te draaien en te hinniken naar z'n vriendjes die nog in de wei staan. Hoe kan ik ervoor zorgen dat 'ie gewoon netjes blijft staan en z'n mond houdt?

Probleem 3
Als ik wil opstappen, blijft meneertje niet staan. Oscar gaat dan ook draaien, en als je er half op zit, springt 'ie opzij zodat je er weer afkukelt. Hoe leer ik hem dat 'ie gewoon netjes wacht tot je zit?

Probleem 4
Als ik alleen met hem moet rijden, blijft 'ie echt uren hinniken, en gaat 'ie achteruit lopen. Vaak loopt ie gewoon tegen de struiken aan, kortom: hij gaat alle kanten op behalve de kant die ik wil. Hij gaat vaak gewoon midden op de weg stilstaan, en dan krijg je hem niet meer vooruit, tenzij je terug gaat naar de wei..

Probleem 4
Zodra Oscar door heeft dat je weer terug gaat naar de wei en naar z'n geliefde vriendinnen, gaat 'ie heel erg dribbelen en hij loopt dan heel erg gestresst. Als ik hem over het veldje in galop laat gaan, stopt 'ie gewoon niet meer, en rent zo over het asfalt. Hoe laat ik hem gewoon ontspannen lopen zonder dat idiote gedribbel?

En hoe straf je een paard op de juiste manier? Ik geef gem nu steeds een tik als 'ie hinnikt, maar dat helpt ook niet echt.. Is er geen paardvriendelijke manier, want ik vind het niet fijn om hem om de zoveel seconden een lel te geven.. Scheve mond
Hopelijk kunnen jullie me helpen, want hij heeft echt dringend her-opvoeding nodig Clown

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:39

dit paard straffen heeft geen enkele zin...het beestje is niet graag alleen en hinnikt in paniek naar de anderen of draait ongeduldig rond uit nerveusiteit.

uit de wei halen,lang zweepje mee nemen en achter je kont langs voorwaarts drijven om hem mee te krijgen.

hij zal moeten wennen aan de situatie om even alleen te zijn,iedere dag eruit halen en dan steeds langer en het hinniken/draaien zou moeten ophouden..

op de terugweg nooit galloperen ten eerste!
stap ernaast of laat hem dribbelen tot hij meer aan de even alleen situatie gewend raakt.

op de manier hoe je nu straft zal hij steeds minder graag met je mee gaan en nog meer terugwillen.

heel veel geduld zul je nodig hebben,een goed ''trainingschema'' en veel liefde.

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:45

okee, maar het is wel vervelend als 'ie niet luistert, en het is erg vervelend als ie zo hinnikt, want hij maakt echt zoveel lawaai.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:09

Sooff schreef:
okee, maar het is wel vervelend als 'ie niet luistert, en het is erg vervelend als ie zo hinnikt, want hij maakt echt zoveel lawaai.. Scheve mond

dat is idd heel iritant...maar ik denk dat je er mee zal moeten leren leven...je kan je shet miss over dag een paar uur op stal zetten zodat ie z´n vrienden niet ziet..hij is dat gehinnek op een gegeve moment ook heus wel beu

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:33

D'r is geen stal waar 'ie kan staan, hij staat dag en nacht buiten.. Maar zou het ook helpen om veel met hem te wandelen? En zodra dat goed gaat weer wat meer te gaan rijden, of kan ik gewoon doorgaan met rijden enzo? Verward Hij heeft niet veel gedaan de laatste tijd, en z'n conditie moet flink opgebouwd worden, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ie me goed vertrouwt, want ik denk dat ie dan beter luistert?

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:09

Is hij toch wel goed ingereden en opgevoed.... ik snap wel dat hij zijn vriendjes niet wil verlaten.. maar als je nu met kleine poosjes begint.. je kan misschien ook een vriendje van Oscar meenemen.. en dan voorjezelf ook iemand die die andere bijv. wil poetsen ofzoow.. dan is Oscar misschien wel veel braver als hij niet alleen moet staan met poetsen enz.. En met rijden kan je dan toch ook een andere meenemen..

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:17

Hij is goed opgevoed, alleen de laatste tijd misdraagt ie zich, hij staat sinds 4 weken in de wei en er zijn pas geleden weer nieuwe pony's bijgekomen, waar ie dikke vriendjes mee is.
Hij was de laatste tijd heel lief, alleen vandaag was het echt heel erg, en ik ben bang dat het alleen erger gaat worden.. Scheve mond En ik rij wel vaak met z'n vriendjes mee, maar als die meegaan, is ie heel braaf! Zodra hij alleen is, gaat 'ie klieren Knipoog En we willen juist dat 'ie leert dat ie ook moet luisteren als ie alleen is.. Knipoog

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:36

Duidelijk een echte shet... *LOL* Haha!

Probleem 1:
Hij zal toch echt mee moeten komen uit de wei als jij dat wilt, dus je zou toch een maniertje moeten vinden om dat te doen. Geef 'm maar een keer een goede knal als hij niet mee wil, hij moet luisteren naar jou, een tikje lacht hij om...

Probleem 2:
Hinniken is een natuurlijk geluid van een paard, daar kan je niks tegen doen. Je kan 'm wel leren stilstaan. Elke stap die hij zet corrigeren. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het geen standbeeld is, hij mag heus wel iets bewegen.

Probleem 3:
Hetzelfde als hierboven. Desnoods laat je hem de komende tijd door iemand vasthouden als je opstapt.

Probleem 4:
Les nemen. Jij bent hem duidelijk niet de baas, hij mag niet stilstaan als hij dat wilt.

Probleem 5:
Zelfde als hierboven. Verder raad ik je aan op de terugweg altijd te blijven stappen. Elke stap dat hij dribbelt probeer je 'm weer te laten stappen.

Zorg er alleen wel voor dat het veilig blijft. Niet bij elke fout die hij maakt hem een knal verkopen. Dat begrijpt hij niet. Pas goed op jezelf, zoek goede begeleiding, en neem geen onnodige risico's... Lachen

Succes er mee!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:15

Let wel op dat je het dier niet overal voor gaat straffen bij elke pas die hij zet.
Opvoeden is niks mee maar niks tollereren is ook geen optie naar mijn mening het is en blijft een dier.
Probeer ook niet meteen alles eruit te halen maar stukje bij beetje zodat hij ook beloond wordt als hij de dingen wel goed doet.

Lindsjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:52

Ik ben dus de eigenaar van dit kleine opdondertje.
Hoe hij zich gister heeft gedragen, is echt nog nooit voorgekomen!
Hij is ongeveer 2 maanden geleden verplaatst naar een ander weiland en sinds dien is hij ontzettend veranderd. Hij heeft hier al eerder last van gehad, telkens als hij verplaatst is (wat nu 2 keer is gebeurd) veranderd meneer weer naar een onervaren hengst!
Probleem 1 is eigenlijk niet eens een probleem, Sophie is sinds kort zijn verzorgster, hij moet nog vertrouwen in haar krijgen. Ik krijg hem altijd gewoon te pakken, hij komt zelfs naar me toe gelopen!
Probleem 2: stilstaan bij het poetsen heeft hij nooit gedaan, het is altijd al een dribbelkont geweest bij het poetsen. Hier doe je gewoon niks aan, en dat hinneken bij het poetsen ook niet.. Hij blijft die paarden toch zien.
Probleem 3: Opstappen is bij mij geen probleem.

Sophie, je moet begrijpen dat je Oscar pas net verzorgd, sommige dingen doet hij gewoon nog niet voor je, hij probeert je gewoon ook ontzettend uit. Ik vind ook dat hij zich gister ernstig misdragen heeft, en ik mijn geduld echt kwijt was, maar overleg een aantal dingen eerst met mij hoe je dat het beste kan doen. Zoals uit de wei halen, vraag dan aan mij hoe je dat het beste moet doen!
Nouja, we gaan er iig aan werken, hopen dat meneer gauw weer de Oscar van vroeger wordt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:57

dit klinkt bepaald niet als paniek of iets dergelijks maar gewoon gebrek aan gezag. Zo te lezen heeft de eigenaar er geen echte problemen mee, ik zou gewoon onder haa begeleiding zorgen dat jij de baas wordt, dan is de ellende zo voorbij.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:13

Probleem 1. Een touw of wat anders achter zijn benen langs (net onder sn kont zegmaar) Zo leren wij de shettiej veulens dat ze achter het halstertouw aan moeten lopen. Omdat ze het touw niet fijn vinden, lopen ze er voor weg. Mss dat het helpt, maar als hijal voor een zweep niet mee loopt.. tja..

Probleem 2 Ergens gaan poetsen waar hij zijn vrienden niet kan zien en hem afleiden met bijvoorbeeld een bal aan het hek hangen ofzoiets? Hij moet leren alleen te staan.

Probleem 3 goed opletten dat je hem niet met de punt van je voet in zn buik prik, misschien draait hij hierdoor weg. Goed je rechterteugel strak houden, zodat hij naar jou toedraait.

Probleem 4 Drijven, handen naar voren en als hij naar 1x drijven niet luisterd een tik geven. (zorry maar als hij écht niet luisterd..) Als hij wel loopt benen aan zijn buik houden, en contact met zn mond houden, zodat hij het gevoel heeft dat je op hem let en er dus niet vandoor kan gaan.

Probleem 4 Probeer geen heen-en-terug route te rijden, maar een rondje, zo keer je niet en heeft hij geen reden om snel naar huis te rennen. Als je een rondje rijdt gaat hij wel sneller , maar bij het ómkeren hebben ze het het snelste door 'we gaan naar huiss!!! Rennen!!'

Veel Succes met je Shettiej! xxx Sasjuh

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:14

Sorry.. had het laatse berichtje nog neit gelezen Scheve mond

Veel succes met die échte shet OK dan!

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 19:37

Bedankt voor de tips Knipoog

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:56

voor het niet mee willen, zorg dat je het leuk maakt voor hem
(je mag hem best een beetje omkopen hoor Tong uitsteken )
hang bij de poetsplek een hooinet op, of geef hem daar wat biks (natuurlijk niet elke keer)
maar zorg wel dat het voor hem de moeite waard word om zijn vrienden te verlaten
met alleen straffen kom je nergens, je zult ook moeten belonen.

Lindsjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:39

Update:

Volgende week gaan de "her-opvoeding" van Oscar van start, onder ervaren begeleiding.
Hopelijk wordt meneer snel weer de Oscar van vroeger!

Iig bedankt voor de reacties..