verlichte zit bij sjezers en bokkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

verlichte zit bij sjezers en bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:52

Ik heb ooit eens van iemand gehoord dat ze het liefst in verlichte zit reed bij een bokkerig paard, dan bokt hij onder je door (het is vast beter voor je eigen rug..) Heeft iemand daar ervaring mee?
En zelf weet ik uit ervaring dat als je in verlichte zit gaan zitten op een paard dat aan de loop gaat, je hem veel beter in kunt houden omdat je dan je handen extra laag kunt drukken, zodat het bit op de lagen blijft werken. Paarden die aan de kletter gaan , lopen immers vaak met het hoofd omhoog. Maar wat doe je met een paard dat aan de kletter gaat met de kin op de bordt, wat Lusitano´s graag doen? Hier lossen ze dat op door met stang te rijden (standaard hier), maar wie heeft er andere tips?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:14

Als een paard bokt drijft ik hem door zodat hij geen tijd meer heeft om te bokken, als het me te lang gaat duren komt een zweepje me te hulp.
Ik heb een paar keer gehad dat me pony aan de kletter ging, maar heb hem toen wel weer zonder ongelukken op een normale manier (ophouding, los, ophouding, los) teruggekregen. Al duurde het de ene keer wel langer als de andere keer.
Het zou natuurlijk niet eerlijk zijn om er een stang in te hangen, want het is echt niet alleen zijn schuld. Hij is dan wel altijd druk enzo, maar ik weet zeker dat je een karakter niet veranderd met een bit. En die keren dat hij aan de haal ging was er altijd wel een reden, vaak een aantal dingen bij elkaar die hem teveel werden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:06

Een paard wat er echt vandoor ging: kneepje links kneepje rechts dan allebei en dan los. Dan begin je met kneepje rechts, links, allebei los.
Zo krijgt je paard er geen 'harde' mond van en ze luisteren er nog goed op ook!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:57

Zoals Sjonniej al aangeeft, drijven! En doe je handen wat hoger zodat het voor hem moeilijker is om het hoofd tussen de benen te stoppen.
Gaat hij dan toch verder met bokken probeer dan de eerste bok-beweging mee te zitten en daarna proberen terug te nemen op bovengenoemde manier (ophouding, los, ophouding, los). Ga niet in de verlichte zit of in je beugels staan! Je voelt niet wat je paard onder je doet en je kan dus ook niet snel genoeg reageren op de bewegingen van je paard.
Maar dat lopen is handen hoger houden zodat hij niet naar beneden kan met zijn hoofd, de ophoudingen geven en op een kleine volte zetten. Helpt dit niet kan je best wat harder zijn en met een korte 'ruk' je paard stilzetten. Let wel op dat wanneer je paard doet wat jij vraagt, je ontspant.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:17

die van mij heeft vaak in de winter als het kouder wordt, dat ze zodra ik aan wil draven zich zelf even los moet ''bokken'' Knipoog en dan ga ik toch echt wel in verlichte zit zitten, scheelt me toch weer paar stoten in mijn rug, en zo bokt ze een beetje onder me door, vaak zijn het maar 6 bokken ofzo, en rijden we daarna weer ontspannen verder Knipoog Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:18

Ik heb ook een pony gereden die zijn kop tussen zijn benen stopte en je eraf bokte. En moest inderdaad mijn handen hoog houden, om te voorkomen dat hij naar beneden ging. Staan in de beugels is inderdaad een manier om dan de bokken op te vangen, omdat je niet in het zadel zit, kan hij je er ook niet uit gooien!!
Een paard dat er vandoor gaat moet je zeker proberen terug te nemen door ophoudingen. Paar trucjes die ik ken zijn ook tegen een boom aan sturen, elk paard zal dan wel moeten stoppen. Dit is op zich geen goede oplossing, maar wel om problemen in het verkeer te voorkomen ofzo. Veiligheid gaat natuurlijk altijd voorop. Is er geen boom, rij dan op iets anders af. Mocht dat er niet in de buurt zijn, ga dan met bogen rijden. Dus op het pad van links naar rechts sturen, wordt het dan zo snel zat en minderd ook vaart
Succes

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:53

sorayalover1 schreef:
Een paard wat er echt vandoor ging: kneepje links kneepje rechts dan allebei en dan los. Dan begin je met kneepje rechts, links, allebei los.
Zo krijgt je paard er geen 'harde' mond van en ze luisteren er nog goed op ook!

Nou ik denk dat een paard wat er echt even flink vandoor wil gaan, dat kneepje links en rechts niet interessant vind op dat moment! Daar gaat hij dwars doorheen! Denk je dat hij op dat moment zin heb om zich op jouw te concentreren?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:34

Ik heb altijd geleerd dat als je paard bokt, of er vandoor gaat, je vooral niet in de verlichte zit moet gaan zitten. Dan geef je hem in feite zijn zin.

Bokken los je inderdaad op door meer been te geven zoals Sjonniej ook al zegt.

Mijn bijrijdpaard wil er ook nog weleens vandoor, maar ik ga dan meestal juist dieper zitten, voltes rijden (vergeet je buitenteugel niet) en het been eraan houden. Als hij terugkomt ook vooral niet vergeten om hem te belonen.

Blijven rijden dus, vooral niet je benen afsteken of verlichte zit aannemen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:39

Ikzelf zie het nut er niet van in om je paard te belonen als hij terug komt uit de galop. Ik ga mijn paard niet belonen als hij met iets stopt, wat hij allang niet had mogen doen. Ik beloon mijn paard als hij iets goeds doet, niet als hij iets fouts corrigeert. Maar wie weet elk paard kan er anders op reageren....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:44

Phynix schreef:
Ikzelf zie het nut er niet van in om je paard te belonen als hij terug komt uit de galop. Ik ga mijn paard niet belonen als hij met iets stopt, wat hij allang niet had mogen doen. Ik beloon mijn paard als hij iets goeds doet, niet als hij iets fouts corrigeert. Maar wie weet elk paard kan er anders op reageren....

Als je paard weer naar je luistert doet hij toch iets goeds? Het paard ziet volgens mij echt het grote verband niet hoor, maar hij onthoudt wel de beloning als ie naar je luistert.

Ik ken zelfs mensen die hem dan straffen, maar daar bereik je juist het tegenovergestelde mee... een paard denkt nu eenmaal anders dan een mens. Op het moment dat hij naar je gaat luisteren doet hij iets goeds, zelfs misschien nog wel beter dan als ie toch al braaf was...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:53

Tja, dan andere gedachte gang he! Ik straf hem op het eind ook niet. Maar als mijn paard begint te bokken en stopt op het eind eindelijk, ga ik hem er gewoon niet voor belonen. Daarbij komt ook nog dat die van mij zo slim is en het de keer erna dan gewoon weer doet. Wat ik al zei, dan van mij is daar gewoon lekker gehaaid in en kan best zijn dat het bij andere paarden een positief effect heeft

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:54

Helpt dit niet kan je best wat harder zijn en met een korte 'ruk' je paard stilzetten -> zei iemand.. ik denk als ik dat doe bij me paard dat hij nooit meer stopt Knipoog werkt denk ik echt niet bij alle paarden

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:14

Op de manege bij ons hadden we er ook zo'n bokker tussenzitten. Een vrij kleine haflinger, en ik ben lang. Als hij bij mij begon te bokken was het heel simpel. knieen stevig aan het zadel, achterwerk uit het zadel, maar niet naar voren gaan zitten. Hoofd om hoog trekken en na elke bok een stevige mep teruggeven met je zweep. En vooral het bokken niet uit de weg gaan! Als hij bijv. vooral bokt met galloperen, niet denken ik gallopeer maar niet, want dan bokt hij, gewoon doorrijden en er niet aan denken. Mocht hij wel gaan bokken goed op zn sodemieter geven. Dan denken ze vaak nog wel een paar keer na voordat ze het weer doen!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:40

Mijn paard is echt een jolige bokker, hij heeft er gewoon zin in, als hij bokt geeft ie een slinger met zijn voorhand naar links of naar recht en zijn achterhand contra, vind het knap als je daar, zonder pijn in je rug (en door de klap die daardoor kan komen ook zijn rug) gewoon op kan blijven zitten, vandaar dat ik dan in verlichte zit ga zitten, maar als hij er vandoor gaat juist niet, heb geleerd dat je jezelf dan zogenaamd zwaar moet maken (wat bij mijn paard en pony meestal genoeg is om ze weer stil te zettenm met de nodige ophoudingen) als ik zou gaan staan als hij aan de kletter gaat en ik ga in zijn mond "hangen" zou hij alleen maar harder gaan..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:03

Als een paard echt jolig is ga ik echt wel even staan.
Geen kwestie van toegeven imo.

Op een paard dat te hard gaat, daar probeer ik juist diep op te gaan zitten.
Op een paard dat wat lui is en wat meer pit in de galop kan gebruiken ga ik wel eens verlicht zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 17:48

Oh eh, vergeten erbij te zetten dat we hier wel in de bergen rijden op rotspaden, met ravijnen (al of niet diep) ernaast. zowel ik als mijn vriendin zijn eens op een jong paard in galop naar beneden gesjeesd, waarbij het paard het hoofd tussen de benen stopt, dus je hebt niks voor je. als je je handen hoog houdt, in zo´n geval, gaat het hoofd alleen meer tegen de borst bij dit soort paarden (Lusitano´s), in mijn en haar ervaring tenminste. Of ze nemen het bit tussen de kiezen en dan ben je verder van huis. In elk geval errug eng en ik ben niet bang uitgevallen, ik reed altijd op paarden waar anderen niet meer opdurfden en veel paarden en ponies ingereden..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:02

Je moet je handen niet omhoog doen. Je moet hem zijn kop omhoog drijven, en met je handen je been ondersteunen dat hij niet weer naar beneden gaat als hij eindelijk boven is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:46

eh, het voelt een beetje tegen natuurlijk om te gaan drijven als je een rotspad afsjeest, hoewel het dressuurmatig wel klopt.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:02

En * ik weet het het is niet pedagogisch verantwoord maar veiligheid gaat hier even voor * een paar korte flinke rukken omhoog doen met je hand echt verticaal zodat ze hun hoofd omhoog gooien *in theorie*.

Met ophouding of trekken dan trek je ze alleen maar meer in de krul als ik het zo begrijp en als je dan een ophouding naar boven geeft echt flink stuk van minimaal 20 cm komen ze misschien wel omhoog.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:36

Klinkt heel aannemelijk. Het proberen waard...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:07

ik doe het ook altijd! enige nadeel is dat je niet goed meer zit als die opzij springt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:26

Gevaar van opzijspringen is hier gering, rotswand aan ene kant, ravijn aan andere kant, daar gaan ze niet vrijwillig is... hoewel, een keer kwam mijn vriendin op een paard en met paard aan de hand omhoog galopperen en ik stond daar boven op een jong paardje die dat heel bedreigend vond, dus steigerde ze en op twee achterbenen achteruit, stond ze op het randje te balanceren. Ziek Ik ben nog nooit zo bang geweest. Heb haar een schop gegeven (sorry hoor) en toen sprong ze gelukkig vooruit en stond ze op vier benen en had mijn vriendin me inmiddels in de gaten en ging in stap over... Lachen
Goeie waarschuwing voor iedereen, trouwens, altijd andere ruiters in stap naderen... OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:38

Lusitana schreef:
eh, het voelt een beetje tegen natuurlijk om te gaan drijven als je een rotspad afsjeest, hoewel het dressuurmatig wel klopt.

Klinkt inderdaad erg tegenstrijdig. Hetzelfde als dat je je teugels moet loslaten als je paard gaat rennen, en toch helpt het.
Ik heb het een paar keer gehad dat me pony hem ertussenuit kneep, kop tussen zijn knieën en bokken maar, dan niet op een rotspaadje. Maar omhoog drijven was echt het enige wat werkt.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:48

Mijn paard bokt gelukkig niet vaak.
Als ze het doet doet ze het op een buitenrit in de galop, als er een paard te dicht achter haar zit.
Meestal zit ik dan in verlichte zit en dan merk je er eigenlijk weinig van! Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:18

Lusitana schreef:
Oh eh, vergeten erbij te zetten dat we hier wel in de bergen rijden op rotspaden, met ravijnen (al of niet diep) ernaast. zowel ik als mijn vriendin zijn eens op een jong paard in galop naar beneden gesjeesd, waarbij het paard het hoofd tussen de benen stopt, dus je hebt niks voor je. als je je handen hoog houdt, in zo´n geval, gaat het hoofd alleen meer tegen de borst bij dit soort paarden (Lusitano´s), in mijn en haar ervaring tenminste. Of ze nemen het bit tussen de kiezen en dan ben je verder van huis. In elk geval errug eng en ik ben niet bang uitgevallen, ik reed altijd op paarden waar anderen niet meer opdurfden en veel paarden en ponies ingereden..

In het geval van kin op de borst zou ik meer proberen (overdreven Knipoog ) stelling te vragen wisselend links en rechts, zodat je het initiatief overneemt en ze minder vast kunnen houden door hun hals en gewicht in je hand te hangen. Dan vooral echt opzij stelling vragen zodat ze echt moeten buigen. Dat werkt bij Andrew meestal ook. Net als dat zigzaggend over het pad gaan zoals hierboven iemand vertelde Haha! Maar dat gaat dan niet rijtechnisch correct Schijnheilig . dit zou ik op een smal pad met ravijn liever niet proberen Haha! Jij liever dan ik op zulke paarden!