[b]Hoe leer je een Fries galloperen?[/b]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fonia

[b]Hoe leer je een Fries galloperen?[/b]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 13:08

Ik rij een 4-jarige Friese stermerrie voor iemand. T is de bedoeling dat ik haar ge uitbrengen in de dressuur, maar ze heeft een beetje een vreemde nuk. Ze laat zich namelijk vallen tijdens het galloperen. In stap en draf is er niks aan de hand. Ze loopt dan keurig aan de hulpen, maar zo gauw ze in galop moet, lijkt het net of ze niet meer weet waar ze haar achterbenen moet laten. Het ziet er uit alsof ze met haar achterbenen uitglijdt, maar het is helemaal niet glad waar ik met haar werk.

Het is niet zo dat haar knie op slot gaat, want dat hoor je ook nog wel eens bij friese paarden, maar wat er wel aan de hand is weet ik niet. Ze doet dit niet alleen onder het zadel, maar ook aan de longe. Ik ben er al een keer goed afgestuiterd hierdoor en ben nu heel voorzichtig ermee.

Misschien zijn er hier mensen die net zo iets hebben meegemaakt met een fries paard. Heeft er iemand tips voor mij?

Groetjes

Claudia Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:26

als ze uitglijd in de bochten moet je meer je buiten teugel erbij houden en binnenbeen, misschien heeft ze nog wat moeite met galloperen en moet ze eerst sterker worden in de achterhand. probeer te oefenen op lange rechte stukken met zo min mogelijk bochten...als ze dan wat sterker is ga je het nog eens proberen. friesen hebben vaak moeite met de gallop../ gewoon rustig oefenen en rijd haar goed voorwaarts neerwaarts om de achterhand te versterken...ook veel overgangen rijden is goed voor het sterker maken... succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:30

niets doen om der te corrigeren.. ze moet juist leren lopen op der eigen benen!

Mijn friesje had dat eerst ook die legde dan ook het liefste der hoofd op de grond want dat liep wel lekker.. met als gevolg dat als ze een voorbeen vergat ik er onder lag :S

Wat je moet doen is:

1) everwicht verbeter.. dit doe je door balkjes lopen, veel overgangen te rijden, heel vaak aangaloperen, veel figuren rijden ed.
2) der achterhand sterker maken zodat ze deze beter gaat gebruiken, der galop ruimer word en daardoor ook makkelijk voor der! dit kan je doen door ook weer veel overgangen te rijden, met passao longeren, mulle zand stappen ed.!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:40

@ M3isSi3j: door rechte stukken te galloperen kan een paard ook leren te verruimen. buiten teugel is ook erg belangrijk in bochten. hier heeft een paard steun aan! *LOL*

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:49

doet ze het ook als je ze bijv. eens opjaagt in de bak??

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:52

Maaikelove schreef:
doet ze het ook als je ze bijv. eens opjaagt in de bak??

precies, als ze het galopperen gewoonweg niet snapt, kun je haar opjagen, lekker laten uitproberen en kijken of het dan wel gaat. succes! OK dan!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:52

Ik zou haar eerst aan de longeerlijn ,goed proberen te leren in balans te lopen.
Dat is veel beter dat onder het zadel voordat je erweer afvalt, moet het dier eerst maar zo leren balans te vinden.
Heb je hem ook aan de bijzet tijdens het longeren.
Zo niet, eerst zonder bijzet, en veel overgangen.
Als hij zonder bijzet goed in balans is, met bijzet er aan galoperen.

drea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:54

je kunt er nix aan doen. dat is een friezen eigen. ik werk in de friezen en er zijn er meer die dat hebben. je kunt galoperen op de rechte stukken en de bochten 'afsnijden' zodat het paard meer ruimte heeft. friezen galoperen namelijk niet met hun benen naar achter maar naar opzij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:57

mijn fries galloppeert supermakkelijk, maar in het echt begin had zij daar ook moeite mee... me neme een zandpad en een zweepje en knallen maar Haha!
als ze dat kunnen ga je het aan de longeerlijn proberen en dan onder het zadel. niet teveel ineens willen. inhet begin zal ze onder het zadel nog erg naar haar evenwicht moeten zoeken, gewoon met heer meegaan en de ruimte geven. dat wordt vanzelf wel beter

Chantal_enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:52

Ook ik zou zeggen; aan de longeerlijn starten, en de buitenteugel erbij houden, omdat ze het eerst met hun hoofd richting het midden zullen gaan. ik geloof wel wat marjolein zegt, maar het lijkt me vreemd, elk paard kan toch galopperen? waarom in de bochten dan niet? dat zou betekenen dat je elke volte in draf zou moeten maken oid. Ik weet het ook niet dan....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:57

Deirdre schreef:
vreemd, elk paard kan toch galopperen? waarom in de bochten dan niet? dat zou betekenen dat je elke volte in draf zou moeten maken oid. Ik weet het ook niet dan....

een jong paard of een paard wat net onder het zadel is heeft nog een belabberd gevoel voor evenwicht, bochten zijn dus moeilijk... vooral in een snelle gang
daarom kan je het ook hest beste even op een zandpad oefenen en dan pas aan de longeerlijn Knipoog

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:04

LiSSy schreef:
daarom kan je het ook hest beste even op een zandpad oefenen en dan pas aan de longeerlijn Knipoog

En daarnaast is het nog leuk ook! *LOL*

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:04

als je paar dbraaf is wel *LOL*

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:12

Ik heb mijn Friese merrie ook eerst (onder het zadel) op het strand leren galoperen, dus lange rechte stukken.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:25

Ja maar in haar topic staat toch dat ze ZODRA ze moet galopperen zich laat vallen.. zeg zegt toch niet dat ze in de bocht pas valt?? Daarom lijkt een zandpad met rechte stukken toch niet zo een goed idee.. het paard moet dus eerst echt LEREN om niet te vallen in evenwicht te blijven.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:14

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn Fries, echt vervelend!!
Bij mij is het goedgekomen door te oefenen, heeeeel veel oefenen.

Succes!! Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:59

Laat die bochten/voltes voorlopig maar voor wat ze zijn, en laat haar lekker een eind rechtuit galoperen. Zo is de kans dat ze haar evenwicht verliest een stuk kleiner. Dit werkt hartstikke goed met Friezen, zo heb ik er al heel wat leren galoperen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:15

Grappig, ik ben het topic gaan lezen omdat ik dacht:waarom zou een Fries niet kunnen galopperen? En nu zie ik dat jullie praten over een probleem wat ik hier bij een jonge Lusitano had (nou ja, Friezen zijn in de verte verwant, dus ik kijk er niet gek van op). Wat me opvalt is dat niemand zich afvraagt wat de oorzaak kan zijn. dat deed ik hier nl wel constant. Ze was er sober gehouden (zeg maar honger geleden), dus veel met vitaminen en mineralen en wormkuurtjes, juiste voeding in de weer geweest om haar lichamelijke conditie beter te krijgen, en ik wandelde eindeloos met haar, maar dat door die achterbenen zakken bleef. Het viel me op dat haar achterbenen een beetje te ver naar voren stonden als ze gewoon stond. Misschien heeft dat er mee te maken. Nu geef ik les aan een Anglo-Luso en die zakt ook door een achterbeen. en die heeft altijd goed te eten gehad, hooguit misschien te eiwitrijk. Zal het dan toch aan het ras verwand zijn? Jeempie. In elk geval doen we met haar veel korte stukjes galoperen, een paar passen en dan weer stap, maar dat lijkt ook niet veel uit te maken. Wat zeggen de dierenartsen en de fokkers over dit probleem? Is het bekent bij ze?

Florentino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 00:59

Deirdre schreef:
Ook ik zou zeggen; aan de longeerlijn starten, en de buitenteugel erbij houden, omdat ze het eerst met hun hoofd richting het midden zullen gaan. ik geloof wel wat marjolein zegt, maar het lijkt me vreemd, elk paard kan toch galopperen? waarom in de bochten dan niet? dat zou betekenen dat je elke volte in draf zou moeten maken oid. Ik weet het ook niet dan....

Hoi,

Aan de longe ben ik ook al flink met haar aan het oefenen geweest, maar ook dan blijft het een probleem. Ze gallopeert aan, loopt een paar passen en zakt vanuit de achterhand weg. Ik heb hierbij ook de bijzet gebruikt voor de aanleuning aan de buitenkant. Met het rijden, houdt ik haar ook goed aan de buitenteugel. K heb al meerdere paarden opgeleid, maar heb dit nog nooit meegemaakt.