Maaien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beauhanke

Maaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 19:02

Een vriendin van mij heeft een paard op het oog. Ze wil dit paard echt graag kopen. Dit paard heeft echt ontzettend ruime gangen. Alleen dit paard is drie jaar en is net acht weken onder het zadel. Wanneer dit paardje los door de bak rent, maait ze niet met de voorbenen. met rijden maait ze wel met de voorbenen! Nou is het ook wel zo dat dit paard pas voor het eerst ijzers gekregen heeft! En niet al te lichte!

Is dit normaal voor een jong paard?? Ze slingert ook nog heel erg! Kan dit komen door de ijzers?
Wanneer een paard maait is dit dan hinderlijk voor de dressuur?

Ik hoop snel op reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:26

het kan ook komen dat ze slingerd omdat ze misschien nog niet op d´r eigen benen kan lopen of slingerd ze als ze vrijrondloopt?

beauhanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 19:52

0ojannekeo0 schreef:
het kan ook komen dat ze slingerd omdat ze misschien nog niet op d´r eigen benen kan lopen of slingerd ze als ze vrijrondloopt?

Nee ze slingert alleen als ze onder het zadel is. Het zelfde geldt voor dat maaien!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:58

Afhankelijk van de ernst heb je er meestal niet zo veel last van met rijden, er zijn best veel paarden Frans of toontredend. Maar de benen slijten soms wel sneller. Het is dus een risico. Misschien moet je eens vragen waarom ze een driejarige op ijzers hebben gezet - vooral in deze tijd van het jaar, mensen halen hun paarden in de winter eerder van de ijzers af!
Dat ze slingert vind ik niet zo vreemd, net 8 weken onder het zadel, balansprobleem nog.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:01

ik denk dat dat slingeren komt doordat ze nog zo jong is, dat moet je er met genoeg oefenen eruit kunnen krijgen! Haha!

en van dat maaien:
bij ons staat ook een paard op stal die dat ook doet, ze heeft dat altijd al gedaan van jongs af aan. ze loopt verder super en ze heeft er geen last van! ze moeten bij ons wel de hoeven goed bijhouden, want haar hoeven zijn nogal rond en als ze nog ronder worden kan ze nog meer gaan maaien.

ik heb zelfs bij de olympische spelen een paard gezien die hetzelfde had. een paard kan er dus goed mee lopen. maar ik denk dat je haar altijd wel moet laten keuren, want ik ken ook paarden die doordat ze dat doen zwakkere benen hebben! *LOL*

beauhanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 20:18

Ze laat haar zowieso keuren! En ze heeft inderdaad redelijk ronde hoeven! alleen die mensen zeiden dat ze dit minder deed voordat ze ijzers had!
kan dit ook daardoor komen? Of omdat ze nog niet zo goed in balans is? Want als ze gewoon losrent doet ze dit niet!

beauhanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 20:19

In de stap doet ze het overigens niet! Ze heeft echt een mooie ruime stap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:27

slingeren komt omdat ze nog jong is en waarschijnlijk onder het zadel nog niet goed op eige benen kan staan

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:49

maaykuhhh schreef:
ik heb zelfs bij de olympische spelen een paard gezien die hetzelfde had. een paard kan er dus goed mee lopen. maar ik denk dat je haar altijd wel moet laten keuren, want ik ken ook paarden die doordat ze dat doen zwakkere benen hebben! *LOL*

In de tijd van de Olympische spelen was ik op zoek naar een paardje..
En dat zag ik dus ook op Televisie!
Echt 8 van de 10 paarden maaien waar ik ben wezen kijken, mij is verteld dat maarliefst 80% van de paarden maait of graait!

Mijn huidige paard maait ook, maar heel licht en alleen linksvoor.
Maar vond het idd wel een beetje maf om te zien dat er een maaiend paard rondliep op de Olympische spelen, ik dacht altijd dat dat heel slecht was. Eerdere slijtage is idd wel waar.
Maar met speciaal beslag kan je het een beetje verminderen.

Ik zou in ieder geval niet je keuze laten beinvloeden erdoor.
In ieder geval niet als hij lichtelijk maait!
Dat staat nog best een beetje stoer en schattig.. Cool haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:26

heeel veel rechtuit rijden.. als die sterker en recht word zal dit minder worden..

maar helemaal verdwijnen doet het niet..

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:12

ik denk dus dat het belangrijk is bij paarden die maaien, goed de hoeven in de gaten te houden! Haha! en wat Sjellii al zegt speciaal laten beslaan! *LOL*

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:56

Niet al te speicaal laten belaan..........correctie van de stand op latere leeftijd brengt risico's met zich mee.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:28

Nee idd.
Mijn Hoefsmid houd er met bekappen wel rekening mee dat hij maait, daarna doet hij wel gewoon normale ijzers eronder zonder extra's. Lachen

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:46

ja dat is ook waar. maar de hoefsmid van dat paard bij ons op stal doet er niks bijzonders aan! ik denk dat je er toch wel wat aan kunt doen om er voor te zorgen dat ze niet nog ronder worden. ja toch?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:11

mijn haflinger maait ook vreselijk met zijn voorbenen,maar het heeft geen verdere consequenties dan alleen af en toe een rare blik van de jury,hihi.

niet al te veel aan veranderen en normale ijzers..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:55

Ik heb straatbeslag (extra dik) en daardoor word het maaien niet erger of minder..

Blijf erbij.. recht maken en heeeel veel rechtuit stappen langs de weg of over het strand ofzow! doet echt wondere *LOL*

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:47

dat slingeren doen de meeste jonge paarden wel, dan hebben ze nog moeite met het evenwicht, en recht te lopen, maar dat geeft niet dat gaat vanzelf beter.

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:19

Op mijn stage is ook een paard dat met haar linkervoorbeen maait.
Ze hebben een foto van haar been laten maken en nu blijkt dat er een kleine afwijking in zit .
Dit is met correcties aan haar ijzer niet meer te zien ( de hoefsmit heeft laat maar zeggen de buitenkant van het ijzer zwaarder gemaakt ( met gewichtjes bijvoorbeeld) waardoor het paard niet of nauwelijks meer maaid...maarja net wat maaike zegt bij jonge paarden komt dit wel vaker voor wordt vanzelf minder ...Misschien is het handig om eerst een foto van het been te laten maken zodat je kan uitstellen of het een afwijking is ....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:46

Lanna maait met haar linkervoorbeen tegen de tijd dat de hoefsmid moet komen. Zeker in en stevige galop. Als je haar rijdt is er niets aan de hand. En zoals ik al zei de hoefsmid corrigeert het met bekappen (ze staat niet op ijzers).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:44

ons paard maait ook met de voorbenen, de VA had gezegd dat het eruit kon groeien maar dan wel goed trainen en dat zo'n beetje elke dag (1 of 2 dagen overslaan was geen ramp)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:11

paarden die (iets) toontredend staan die nemen het been naar buiten toe op. dat is maaien. op zich is dat niet erg alleen heb je meer kans op slijtage dan dat ze helemaal goed op de benen staan. maar eigenlijk krijg je er geen problemen mee. De belasting van de benen is anders.