Een WEKE RUG en dressuurprestaties? Invloed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lienet

Een WEKE RUG en dressuurprestaties? Invloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 11:40

In hoeverre heeft een weke rug invloed op het rijden? (dressuur)
Is het een belemmering om op hoger niveau te kunnen presteren? (Z1-Z2)
Wie heeft een paard met een erg weke rug die goed in de dressuur loopt, of kent een dergelijk paard? (leeftijd en africhting?)

En......kan een weke rug erger worden als het paard ouder wordt? Hoeveel erger?
Laatst bijgewerkt door lienet op 25-10-04 12:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:50

Verplaatst van VMR naar RT.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:50

Ik denk dat een echt weke rug wel degelijk een belemmering kan vormen als je het hebt over topsport, maar met een beetje weke rug kun je gewoon meedraaien op wedstrijden hoor. Hangt ook wel van meer factoren af, is die weke rug het enige 'gebrek' dat hij heeft, of mankeert er nog meer aan zijn exterieur? Het gaat er niet alleen om of hij een weke rug heeft, maar het gaat er om hoe hij zijn totale lichaam gebruikt/kan gebruiken.

Het paard dat ik rijd is iets week/lang in de lendenen en daardoor wat moeilijker te sluiten en geeft af en toe het gevoel iets slap te zijn, maar als je je training daar op aanpast hoeft het geen belemmering te zijn. Je moet er dus wel rekening mee houden, maar dat doe je als het goed is zowiezo al met het exterieur van je paard.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:02

Mijn paard heeft ook een beetje een weke rug. Van belang is dus om goed op te letten of de rug er nog wel bij is. Ik heb hem in de lagere klasses ook altijd wat te diep gehad (niet kort in de hals, maar gewoon vrij laag). Daar kreeg ik veel commentaar van de jury op, maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want nu is hij veel sterker geworden, en kan hij wel met behoud van ruggebruik opgericht lopen.Had ik hem toen met zijn hals erop gereden, dan had ik hem nu niet fijn meer aan het lopen kunnen hebben. Zijn rugklachten van het begin zijn ook helemaal verdwenen Lachen .

Ook op de olympische spelen liepen paarden met een weke rug. Het is niet de ideale situatie, maar geen enkel paard is perfect. Het hangt van de andere kwaliteiten van het paard af of het een belemmering gaat vormen of niet.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:22

Ben het helemaal met venetia eens heb zelf ook een paard met een weke/lange rug en heb haar op dezelfde wijze gereden en pluk daar nu de vruchten van. En ja als het paard ouder wordt wordt de rug idd wel weker heb het voorbeeld op stal staan . maar dat vormt in mijn ogen geen belemmering in de prestatie.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:29

Het paard van mijn zusje heeft een weke rug. Het paard heeft meerdere veulens gehad, en met drie verschillende ruiters naar de Z2 gereden. Mijn zusje heeft nu bijna de punten voor de Z1 met haar. Het paard is ouder (15), maar het lijkt niet erger te worden. Menigeen zal het niet eens zijn met wat ik nu zeg, maar het paard is zo soepel en lenig, zou dit zijn omdat ze een weke(re) rug heeft?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:35

Viennanova schreef:
Het paard van mijn zusje heeft een weke rug. Het paard heeft meerdere veulens gehad, en met drie verschillende ruiters naar de Z2 gereden. Mijn zusje heeft nu bijna de punten voor de Z1 met haar. Het paard is ouder (15), maar het lijkt niet erger te worden. Menigeen zal het niet eens zijn met wat ik nu zeg, maar het paard is zo soepel en lenig, zou dit zijn omdat ze een weke(re) rug heeft?

Het zal niet bij ieder paard zo zijn, maar mijn paard is ook erg soepel. Doordat de rug week is kan hij wel alle kanten op. Een strakke rug heeft wat minder speling denk ik (maar is daardoor wel weer sterker).

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:50

de mijne is ook iets week in de rug en liep dan ook graag opgericht zonder rug. Ik heb hem geleerd om laag en dieper te lopen.
Daarna kon ik hem oprichten met ruggebruik.
Dit paard kan heel makkelijk sluiten / zitten en heeft een erg goed achterbeen. Dus mijn antwoord is JA zo'n paard is met de juiste training zeker in te zetten voor de hogere sport.
Ook hij is erg soepel , zijgangen zijn peanuts voor hem.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:56

ik denk dat een beetje weke rug nog idd voordeel kan hebben ten opzichte van een hele strakke.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:33

is een weke rug gelijk aan een lange rug?
(zoals je vaak bij tigers ziet?)
of is dit nog een verschil en hoe kun je beide herkennen en onderscheiden?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:54

nee, een lange rug is gewoon lang, een weke rug loopt vanaf de schoft iets naar beneden en vervolgens weer omhoog naar het kruis.
Iets verzonken/ verzakt zeg maar

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:58

een diepe rug zoals ze hier zeggen Lachen
Het is natuurlijk te zien hoe erg het is, maar zal het paard dan geen problemen hebben om mooi over de rug te lopen?

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 00:07

klopt hoor, week of diep...kan allebei.

Bij een jong paard is het zeker een kwestie van goede training wat mn de rug betreft. het schijnt trouwens wel fijn te zitten ook heb ik me laten vertellen.

Hierboven toch ook maar weer eens het bewijs dat zo'n paard zeker goed kan presteren. dat vroeg ik me af.....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 02:02

Het is vest een moeilijke vraag om antwoord te geven. Ik denk dat een weke rug bij de hogere sport een belemmering zal kunnen vormen. Mits dat met training niet te verbeteren is. Maar Z niveau zou volgens mij voor elk paard haalbaar moeten kunnen zijn (mits de ruiter dat natuurlijk ook rijtechnisch aan kan) Een paard met een dergelijke rug moet je heel zorgvuldig trainen. Hulpteugels zou ik nooit adviseren maar helemaal niet bij een dergelijk paard als deze. Voor dit paard is het belangrijk dat hij leert dragen omdat dat zijn rug er goed uitkomt en de juiste spieren kunnen ontwikkelen. Deze spieren zorgen dan in zkere zin ook voor de bescherming van de rug. Ik denk dat het dus wel mogelijk moet zijn maar dat een zorgvuldige training noodzakelijk is en blijft. Dit is natuurlijk mijn verwachting maar ik heb het paard natuurlijk niet gezien en ik weet niet hoe jij tijdt. Het is dus een beetje koffiedik kijken.